کد خبر: ۴۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
خودروکار بررسی کرد

چگونگی افزایش تیراژ تولید با وجود کمبود نقدینگی قطعه سازان/ مطالبات صنعت قطعه به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید

در حالی آمار از رشد تولید خودرو حکایت دارد که فعالان صنعت قطعه ضمن تشریح سه محرک افزایش تیراژ تولید قطعه سازان، از کمبود نقدینگی گلایه مند بوده و معتقدند تمام وعده های داده شده به این صنعت نه تنها عملیاتی نشده بلکه تنها به مقروض شدن قطعه سازان منجر شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، فعالان صنعت قطعه  تاکید دارند که توان موجود و نقدینگی که قطعه سازان به اشکال مختلف تامین کرده اند به زودی به پایان می رسد و در این شرایط این پرسش مطرح است که افزایش تیراژ تولید چگونه محقق شده است؟

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در خصوص دلایل رشد تولید قطعه سازان می گوید: این رشد به دلایل متعددی بر می گردد که یکی از آن ها وعده های تامین مالی داده شده به قطعه سازان بود به طوری که مقرر شد آن ها نسبت به تامین مالی با هدف افزایش تولید اقدام کنند و خودروساز از قبل این افزایش تولید نسبت به تامین نقدینگی اقدام کند .

وی می افزاید: اصلاح قراردادهای سه ماهه یکی دیگر از دلایل رشد تولید بود چرا که صورت های مالی قطعه سازان در سه ماهه نخست سال مثبت شد بنابراین موفق به دریافت تسهیلات از بانک شدند. همچنین از مردادماه سازوکار تخصیص ارز و گمرک به دلیل مذاکرات بانک مرکزی با وزارت صمت و همچنین خودروسازان روان تر شد که این سه عامل در کنار جو امید ناشی از افزایش تیراژ تولید ، قطعه سازان موفق به افزایش تولید شدند اما با این وجود قطعه سازان مغبون شدند.

بیگلو ادامه می دهد: قطعه سازان تا به امروز تنها شاهد وعده وعید بوده و تسهیلاتی دریافت نکردند ضمن آن که هنوز قراردادهای سه ماهه دوم و سوم اصلاح نشده و تسهیلات بانکی که قرار بود به خودروساز پرداخت شود تا بر اساس آن نسبت به پرداخت مطالبات قطعه ساز اقدام کند نیز تخصیص نیافته و قطعه سازان از محل این افزایش تولید تنها خود را به سیستم مالی کشور مقروض تر کردند. 

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به بسته تدوین شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح می کند: در جلسه مشترک دوشنبه شب با مدیران عامل خودروساز و رییس هیات عامل ایدرو بر تامین منابع مالی از محل گام تاکید شد اما این بسته هنوز نهایی نشده ضمن آن که اصلاح قیمت گذاری خودرو و تعیین قیمت 45 درصد خودروها از سوی هیات مدیره خودروسازان و 55 درصد تولیدات خودروسازان از سوی شورای رقابت هنوز به صورت جدی مطرح نشده و شورای رقابت همچنان در حال بررسی است.

وی با تاکید بر این که صنعت قطعه از ابتدای امسال تنها شاهد وعده بوده و هنوز هیچ اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده است، اظهار می کند: گام یک روش تامین اعتبار است که بانک ها در حال انجام آن هستند و هنوز یک نفر هم تسهیلاتی از این محل دریافت نکرده و صنعت قطعه و خودرو اولین بخش است که این بسته بر روی آن اعمال می شود.

بیگلو می افزاید:براین اساس قطعه سازان یا به بانک و یا به تامین کنندگان قطعات خود مقروض شده اند و به طور قطع این روند نمی تواند ادامه یابد و توان قطعه سازی در نقطه ای به پایان می رسد بنابراین نمی توان با وعده و عید تیراژ تولید را افزایش و آن را حفظ کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص توانایی تولید قطعه سازان با هدف تحقق برنامه تولید تا خردادماه اظهار می کند: اگر نقدینگی به قطعه ساز نرسد نهایت تا یک ماه آینده ناخواسته شاهد کاهش تیراژ تولید خواهد بود زیرا توان تامین مواد اولیه را ندارد این در حالیست که قطعه سازی برادری خود را ثابت کرده و بدون شک در نقطه ای شاهد پایان منابع مالی تامین شده خواهد بود.

وی در ادامه درباره میزان مطالبات قطعه سازان می گوید: هم اکنون صنعت قطعه مطالبات ۱۲۰ و ۱۵۰روزه دارد که میانگین ۱۵۰ روز است که میزان آن با احتساب اصلاح قراردادهای انجام شده به ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما مشکل اینست که پرداخت ۱۲۰روزه مطالبات نیز پاسخگو نخواهد بود زیرا خرید تمام اولیه به صورت نقدی انجام می شود در حالی که در گذشته امکان گشایش ال سی ۴ ماهه برای خرید وجود داشت اما این پرداخت هم اکنون نقدی شده که این روند در کنار افزایش تیراژ تولید و نحوه فعلی پرداخت مطالبات فشار مضاعفی به قطعه سازان وارد کرده است.


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار