به گزارش خودروکار، این ارزیابی به چهار بخش کلی تقسیم میشود:
بدنه خودرو این
بخش با توجه به میزان آشنایی شما نسبت به تشخیص رنگ خودرو احتمال میزان
تشخصی را جابجا میکند. با توجه به اینکه رنگشدگی بدنه بههیچوجه قابل
اصلاح نیست و مثل قطعات فنی با تعمیر یا اصلاح به موقعیت خود بازنمیگردد،
همواره تأثیر به سزایی بر قیمت خودرو میگذارد.
برای تشخیص رنگشدگی بدنه، اولازهمه میبایست خودرو را در روز و حضور نور کافی بررسی کرد و به دنبال نشانههایی به شرح زیر بود:
تفاوت رنگ دو قسمت مختلف بدنه
یکسان نبودن اندازه درزهای درب هر سمت، کاپوت و صندوق
سختی در باز و بسته شدن دربها
همچنین میتوانید در دربها و یا کاپوت و صندوق را بالا بزنید و به دنبال نقاط جوش، ضرب خوردگی یا رنگشدگی باشید.
جلوبندی جلوبندی
خودرو میبایست با وسواس بررسی شود. تحتفشار بودن جلوبندی میتواند نشان
از خوردگی در بخشهای رکاب، اگزوز و یا رادیاتور داشته باشد.
از
طرفی میتوانید داخل کاسه چرخها را بررسی کنید، پسزدگی روغن در آن نشان
از برخورد خشن با خودرو مخصوصاً در دستاندازها دارد و شما مجبورید هزینه
مجددی پس از خرید، برای تعمیر جلوبندی نمایید.
موتور و گیربکس این
دو، ضامن حرکت خودرو هستند و طبیعتاً هر آنچه، شما برای برآورده کردنش،
خودرو را تهیهکردهاید. پس میتوان ناگفته به اهمیت آن پی برد.
میتوانید از سلامت پیشرانه و جعبهدنده بهصورت زیر آشنا شوید:
داخل اگزوز را بررسی کنید، اگر چرب بود، موتور روغنسوزی دارد
اگر دود خروجی آبیرنگ بود، خودرو روغنسوزی دارد
دود سیاه خروجی نیز نشان از مشکل در سیستم احتراق خودرو دارد
همچنین برای بررسی سریع وضعیت گیربکس دستی:
آن
را روی دندهسبک بگذارید، ترمز کنید و کلاچ را رها کنید، اگر پس از ریپ
زدن و لرزش خاموش شد، دیسک و صفحه آن نیاز به تعمیرات دارد.
کیلومتر خودرو اگر
میخواهید کارشناسی خودرو انجام دهید پیش از هر چیز بدانید که، دستکاری
کیلومتر خودرو، برای بسیاری از تعمیرکاران کار آسانی است. پس اعتماد صرف به
این عدد اشتباه است.
اگر شما دستگاه دیاگ ندارید تا این بررسی را برای شما انجام دهد، از این روشها بهره ببرید:
خورده شدن فرمان
خوردگی دیسک چرخها
چرم صندلی
خوردگی دستهدنده
بررسی سوابق سرویسهای دورهای در نمایندگی
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/