به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی این روزها از اهداف اصلی نهضت ساخت داخل دور شده و کمتر به آن پرداخته می شود که قطعه سازان عدم اجرایی شدن مشوق ها را دلیل این روند عنوان کرده و معتقدند تا به امروز و با گذشت دو سال از آغاز نهضت ساخت داخل تنها 40 درصد اهداف پیش بینی شده داخلی سازی محقق شده است. به گفته فعالان این حوزه میز پنجم نیز به زودی وارد فاز اجرایی می شود و هرچند قرار بود این نهضت در 5 میز خلاصه شود اما بر اساس پیش بینی ها مقرر شد تا این میزها تا زمان داخلی سازی قطعات بیشتر ادامه یابد.
مهدی مطلب زاده، رییس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به تحقق 40 درصد اهداف نهضت داخلی سازی می گوید: بسته های مشوق ساخت داخل جهت ترغیب سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی و تعمیق ساخت داخل قطعات و مواد خاص هنوز اجرایی نشده این در حالیست که با اجرای این بسته ها اهداف اساسی نهضت ساخت داخل که کاهش وابستگی به واردات است زودتر محقق خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری 4 میز ساخت داخل می افزاید: نتیجه این داخلی سازی ها 343 میلیونیورو صرفهجویی ارزی بوده و 40 درصد از صرفهجویی ارزی برنامهریزیشده را محقق کرده است.
مطلب زاده در تشریح میزان پیشرفت فیزیکی و صرفهجویی ارزی در میزهای داخلی سازی تصریح می کند: به ترتیب در میز نخست ۸۲درصد تعدادی و ۶۰ درصد ارزی، در میز دوم ۶۵درصد تعدادی و ۷۰درصد ارزی، در میز سوم ۵۷درصد تعدادی و ۲۷درصد ارزی و در میز چهارم ۵۴.۵درصد تعدادی و ۲۵درصد ارزی بوده است.
نایب رییس انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که پیشرفت در میزهای داخلی سازی، سرمایه گذاری موردنیاز برای ساخت داخل را افزایش می دهد، تصریح می کند: البته عمده این سرمایه گذاری ها ارزی است، زیرا قطعات پیچیدهتر شده و نیازمند فناوری بالاتری هستند اما با تداوم تحریمها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایهگذاریها دشوارتر میشود.
وی در خصوص میز پنجم داخلی سازی نیز اظهار می کند: برپایی این میز به زودی آغاز می شود که شامل ۱۶مجموعه و ۴۳قطعه خواهد بود و کاهش ارزبری ۲۴۲میلیون دلاری در آن پیشبینی شده است که دراینراستا، ۱۰مشوق به دستگاههای دولتی و همچنین خودروسازان پیشنهاد شده است.
مطلب زاده با تاکید بر این که بر اساس پیش بینی های اولیه مقرر شده بود ، 5 میز داخلی سازی تشکیل شود اما بر اساس تازه ترین تصمیم، مقرر شد این میزها تا زمان خودکفایی در تولید قطعات بیشتر همچنان ادامه داشته باشد، می گوید: با این حال قطعاتی که تولید آن در داخل کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد، هیچ زمانی داخلی سازی نشده و همچنان از طریق واردات تامین خواهد شد.
این فعال صنعت قطعه با اشاره به بخشی از مواد پلیمری که توان تولید آن در پتروشیمی های داخلی وجود ندارد، اظهار می کند: در همین حال برخی از قطعات فولادی که فولادسازان داخلی توان تولید آن را در داخل کشور ندارند نیز در فهرست قطعاتی است که همواره از طریق واردات تامین می شود بنابراین هیچ کشوری در دنیا نمی تواند ادعای خودکفایی صددرصدی و تولید کاملا داخلی داشته باشد.
وی ادامه می دهد: در زمینه مشوقهای دولتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوقهای مالیاتی، حمایتهای رسانهای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، مدنظر است. یکی دیگر از این مشوقها خرید با قیمت تمامشده معادل واردات در ابتدای کار و پس از آن، کاهش بها در بلندمدت است.
به گفته او، در حال حاضر نهضت داخلی سازی در صنعت قطعه متوقف نشده اما به دلیل عدم اجرایی نشدن موارد پیش بینی شده کند شده است که انتظار می رود با اجرای مشوق های دولتی و راهکارهایی که به حل مشکلات کمک می کند اما خارج از مجموعه کنترل وزارت صمت است، این روند سرعت بیشتری بگیرد.
انتهای پیام/