به گزارش خبرنگار خودروکار، در شرایطی که بازار لوازم یدکی این روزها با چالش کمبود قطعه مواجه است که سازندگان داخلی در چند وقت اخیر در کنار پروژه های داخلی سازی گام هایی برای تامین نیاز داخل برداشته اند، البته تولید قطعات مورد نیاز بازار این روزها بیشتر توسط تولیدکنندگانی انجام می شود که خود در بازار لوازم یدکی حضور دارند و محصول را بدون واسطه در اختیار مصرف کننده ها قرار می دهند. در این شرایط به نظر می رسد همگام با داخلی سازی صنعت قطعه، به زودی شاهد خودکفایی بازار از واردات در محصولاتی باشیم که نمونه مشابه آن در داخل وجود دارد.
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که حدود 20 درصد اعضای این اتحادیه را تولیدکنندگان قطعات تشکیل می دهند، می گوید: این میزان تولیدکننده هم نسبت به تولید و هم توزیع در سطح بازار اقدام می کنند و محصولات تولیدی خود را به صورت مستقیم به فروش می رسانند و بخشی از این تولیدات را با سود اندک در اختیار همکار قرار می دهند.
وی می افزاید: با توجه به آمار موجود در این زمینه هم اکنون فعالان این حوزه سه شیفته در حال تولید هستند چرا که تقاضا برای محصولات داخلی وجود دارد.
کاظمی با بیان این که حدود 90 درصد نیاز قطعه خودروهای قدیمی از جمله پراید و پژو و حدود 40 درصد خودروهای به روزتر از طریق تولیدات داخلی تامین می شود، تصریح می کند: به تازگی تولیدکننده ها به سمت تولید قطعات خودروهای چینی و کره ای حرکت کرده اند چرا که این دسته از خودروها به مرور زمان نیاز به قطعات پیدا می کنند و از آن جا که امکان واردات به صورت محدود وجود دارد، تولیدکنندگان داخلی به دنبال تولید این دسته از قطعات هستند.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران با تاکید بر این که با این روند پیش بینی می شود که قطعات خودروهای چینی تا 4 سال آینده به صورت کامل در ایران به تولید برسد، اظهار می کند: در حال حاضر استقبال از قطعات تولید داخل افزایش یافته به طوری که در مقایسه یک قطعه ایرانی با نمونه مشابه، قطعه تولید داخل در اولویت انتخاب قرار می گیرد و پس از آن انتخاب با قطعه اصلی کشور تولیدکننده است اما از بازار واردات آزاد کمتر استقبال می شود.
وی یادآور می شود که هم اکنون قطعات در بازار با سه عنوان، شرکت، اصلی و واردکننده عرضه می شود، می افزاید: در میان این دسته از قطعات، قیمت قطعات وارداتی تا اندازه ای ارزان تر از سایر قطعات است و در عین حال نیز از کیفیت پایین تری برخوردار است. قطعات شرکتی نیز شامل قطعاتی است که توسط شرکت های تولیدکننده خودرو وارد ایران شده و تحت عنوان برند خود، نسبت به عرضه آن اقدام می کند که این دسته از قطعات از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در نهایت نیز قطعات اصلی که از طریق واردکننده ها از شرکت های رسمی واردکننده خودرو تامین و وارد می شود.
کاظمی با بیان این که هم اکنون تولیدکنندگان بزرگ داخلی در ردیف قطعات شرکتی قرار می گیرند، ادامه می دهد: هم اکنون محصولات تولیدی تولیدکننده های داخلی قوی در اختیار شرکت های بزرگ قرار می گیرد و باقی تولیدکننده ها محصولات خود را وارد بازار فروش می کنند اما با این حال این دسته از قطعات در مقایسه با نمونه های مشابه از کیفیت بالایی برخوردارهستند چرا که رقابت در این حوزه بسیار بالا است.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران در تشریح اختلاف قیمت محصولات داخلی و مشابه نیز اظهار می کند: بدون شک قیمت قطعات ایرانی نسبت به قطعات مشابه خارجی حدود 30 درصد ارزان تر است که این میزان نسبت به قطعات وارداتی که از کیفیت پایین تری برخوردار هستند، چندان تفاوتی ندارد اما اگر میزان زیادی واردات از آن قطعه انجام شود به طور قطع قیمت این دسته از قطعات پایین تر از تولید داخلی است اما در نهایت توصیه می شود مصرف کنندگان نیاز خود را یا از طریق شرکت ها تامین کنند و یا به دنبال قطعه اصلی باشند.
انتهای پیام/