کد خبر: ۳۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

در پژوهش و نظرسنجی کیفیت خودرو/ تسلا آخر شد

تسلا تازه وارد صنعت خودرو است که در فناوری های روز پیشتاز است اما از لحاظ کیفیت با خودروسازان قدیمی فاصله خیلی زیادی دارد.
به گزارش خودروکار، خریداران تسلا در 90 روز اولی که خودروی نو تحویل می گیرند مشکلات بیشتری از 31 برند خودروی دیگر در ایالات متحده داشته و از ایرادها و عیوب کیفی بیشتری شکایت دارند. اکثر این اشکالات در تولید بدنه خودرو، نواقص در رنگ و عدم جفت و جور شدن قطعات و تریم در کنار هم است. در عوض برند دوج از گروه خودروسازی فیات کرایسلر و کیا بهترین امتیازهای کیفی سال 2020 مؤسسه نظرسنجی جی دی پاور را به دست آورده اند.

با این که تسلا در بخش مغز یک خودرو حرف اول را می زند اما از لحاظ کیفیت ظاهری مثل بدنه و تزئینات داخل خودرو دست و پا می زند.

پژوهش ها و نظرسنجی های مؤسسه تحقیقاتی جی دی پاور، در خصوص کیفیت خودرو، مثل چوب خط برای بهینه کاوی و معیاری برای سنجش برندهای خودرویی می ماند. این مؤسسه از طریق نظرسنجی از مالکان خودرو به برندها امتیاز می دهد و مهمترین معیار آن تعداد شکایت ها و گلایه هایی است که به ازای هر 100 خودرو ثبت و ضبط می شود. بیشترین شکایت های مردم بیشتر در سه بخش از خودرو نمود پیدا می کند: اول سیستم پخش صوت،‌ تصویر،‌ اینترنت و مکان یابی، دوم،‌ رنگ خودرو و سوم مشکلات در قوای محرکه.

متوسط ایرادهایی که در هر 100 خودرو در سال 2020 گزارش شده 166 اشکال است و تسلا از این حد متوسط ایرادهای خیلی بیشتری دارد و رقم آن 250 ایراد به ازای هر 100 خودرو است. بهترین خودرو از لحاظ کیفی در بازار آمریکا خودروی دوج و کیا با 136 ایراد به ازای هر 100 خودرو هستند.

از یک زاویه دیگر هم می توان به این نتایج نگاه کرد. چون خودروهایی که فناوری قدیمی تری دارند یا از فناوری های روز استفاده نمی کنند، ایرادهای کیفی کمتری نشان می دهند چون سازندگان آنها در طی سال های گذشته روی رفع این ایرادها کوشش خیلی زیادی به خرج داده اند. اما به طور طبیعی وقتی فناوری های جدیدی به خودرو اضافه می شود تا ایرادهای آن رفع شود طول می کشد و معمولا برندهای تازه وارد فرصت کافی برای رفع ایرادهای خود نداشته اند.

دیو سارجنت Dave Sergent قائم مقام کیفیت جی دی پاور می گوید: ك هر چه فناوری یک برند کمتر باشد، در نظرسنجی ایرادهای کمتری خودشان را نشان می دهند.

ذکر این نکته هم اهمیت دارد که تسلا به طور رسمی بخشی از این تحقیق به حساب نمی آید چون اصلا به جی دی پاور اجازه دسترسی به داده های مشتریان ثبت شده را نمی دهد. با این حال جی دی پاور تصمیم گرفته است که این برند را هم در مطالعات خود لحاظ کند چون موفق شده است نظر 1250 مالک تسلا را در نظرسنجی به دست آورد که اکثر آنها هم صاحب تسلا مدل 3 بوده اند.

داوگ بتس Douge Betts مدیر بخش خودرو مؤسسه جی دی پاور می گوید: «برخلاف سایر خودروسازان، تسلا به ما اجازه نظرسنجی از مشتریانش را در 15 ایالت نمی دهد که اتفاقا از لحاظ نظرسنجی بسیار مهم است. با این وصف ما موفق به گردآوری تعداد کافی نمونه برای نظرسنجی از سایر 35 ایالات شده ایم و به همین دلیل محاسبات از خطای کمتری برخوردار است.»

جی دی پاور داده های ثبت شده خودروها و مشتریان را از هر ایالت گردآوری می کند. اما برخی از ایالات ها مثل کالیفرنیا که زادگاه تسلا هم به حساب می آید نیاز به اخذ مجوز از مقام های حکومتی برای دسترسی به داده ها دارند.

بتس می گوید: «بیشتر ایرادها به خاطر کیفیت تولید در کارخانه است. برخی از مردم هم می گویند پیمایش این خودروها به ازای هر بار شارژ به اندازه ادعا شده نیست.»

در ایالات متحده،‌ برندهای داخلی بهتر از برندهای خارجی عمل کرده و وضعیت کیفی بهتری دارند. جنسیس هیوندایی بالاترین مقام کیفی را در میان خودروهای خاص به دست آورده و این موفقیت را برای چهارمین سال متوالی حفظ کرده است.

هیوندایی با 7 محصول با بالاترین رتبه در مقام اول،‌جنرال موتورز با 6 محصول در مقام دوم و ب او و،‌فورد و نیسان با سه محصول در مقام سوم قرار گرفتند.



منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار