وزارت راه و شهرسازی از چند سال قبل بحث استفاده از بتن در ساخت بعضی از جاده ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده و حتی استفاده از این شیوه در بخشی از آزادراه اصفهان به شیراز نیز در دستور کار قرار گرفته است. با وجود تمام این مسائل اما نبود آشنایی لازم با این شیوه در برخی از کارگاه های جاده سازی از یک سو و فراهم نبودن شرایط ورود ماشین آلات مربوط به آن از سوی دیگر باعث شده عملا این شیوه از راهسازی در ایران به حاشیه برود.
این در حالی است که تولید بالا و ارزان قیمت سیمان در ایران باعث شده در بعضی از سال ها حتی امکان صادرات آن به وجود نیاید از این رو استفاده از این محصولات می تواند با قیمتی پایین و مزیت نسبی بالا در دستور کار قرار گیرد. مسئله ای که این بار باعث شده آزادراه تهران – شمال که پس از سال ها مراحل تکمیل خود را با سرعت بالایی طی می کند امکان آن را پیدا کند که با شیوه هایی جدید تر ساخته شود.
طبق اعلام شرکت ساخت، با وجود آنکه برای تکمیل هرچه سریع تر قطعه نخست این آزادراه برنامه هایی جدی و بسیار فشرده در دستور کار قرار گرفته اما برای استفاده از شیوه های جدید ساخت بتنی جاده اعلام آمادگی های جدی صورت گرفته و می توان گفته این قطعه جز نخستین بخش هایی از راه های ایران است که می تواند با شیوه بتنی ساخته شود.
طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت مراحل ابتدایی برای رسیدن ماشین آلات مربوط به روکش بتنی جاده در این آزادراه صورت گرفته و می توان انتظار داشت به زودی به مرحله عمل برسد. با استفاده از این شیوه می توان انتظار داشت هزینه ساخت آزادراه های جدید در مقیاس ملی کاهش پیدا کند و با استفاده از محصول سیمان که از نظر مزیت نسبی در قیاس با قیر به عنوان یک محصول نفتی شرایط بهتری دارد امکان آن به وجود آید که طرح های زیرساختی ایران بیش از دیگر زمان ها برای سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی جذاب شود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/