به گزارش خبرنگار خودروکار، از اولین محصولات این شرکت میتوان به نمونههایی مانند فنگ یون اشاره کرد که با استفاده از شاسی سیات (Seat) ساخته شده بود. این شرکت که ساخت نمونههای فوقالعاده ارزان قیمت را سرلوحه کار خود قرار داده بود، با صادرات نمونههای تولیدی به کشورهای فقیر و با اقتصاد مشابه چین مانند سوریه و چین، دایره فعالیت خود را به خارج از مرزهای چین گسترش داد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ اولین خط تولید خارج از کشور خود را در کشور روسیه افتتاح کرد.
چری در سال ۲۰۰۳ راهی ایران شد و یکی از زیرمجموعههای کرمان موتور به نام مدیران خودرو با نام اختصاری ام وی ام مسئولیت مونتاژ آن را بر عهده گرفت. این شرکت پیش از این عرضه محصولات دوو (Daewoo) کره را عهدهدار بود که پس از مشکلات سیاسی و به علت شراکت جنرال موتور آمریکا و دوو، مجبور به جایگزینی تولیدات خود با نمونههایی دیگر شد.
سادهترین راه حفظ درآمد سرشار این صنعت، انتخاب ارزانترین و در دستترین نمونه ممکن بود. هاچ بک فوق کوچک شهری QQ3 اولین محصول مشترک چری با مدیران خودرو در سال ۲۰۰۶ بود و یک کپی مطلق از دوو ماتیز که در ایالات متحده و با همکاری شورولت با نام اسپارک به فروش میرسید به حساب میآمد. این محصول ام وی ام ۱۱۰ نام گرفت و به یکی از کوچکترین خودروهای صنعت اتومبیل سازی مدرن جهان تبدیل شد. پس از آن نیز نمونههای دیگری مانند ام وی ام ۵۳۰ و ام وی ام ۵۵۰ که در چین با نام A5 شناخته میشدندنیز راهی بازار ایران شدند. از دیگر محصولات شرکت مدیران خودرو که با همکاری چری موتورز چین در حال مونتاژ و ارائه در ایران است میتوان به مدلهای چری تیگو۵، آریزو۵ و تیگو۷ اشاره کرد.
در اواخر دهه اول هزاره سوم، چری نیز مانند سایر خودروسازان چینی به منظور بهبود کیفیت، انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جهانی تغییر رویه داده و به همین منظور، مذاکراتی را با خودروسازان مطرح جهانی آغاز کرد. اولین طرف مذاکره چری، گروه خودروسازی فیات کرایسلر بود. اولین محصول این همکاری هاچ بک فوق کوچک A1 بود که بهرهگیری از امکانات مدرن و مصرف سوخت پایین، توانایی عبور از استاندارهای پایه کشورهای اروپایی و آمریکایی را داشت. این قرارداد در سال ۲۰۰۸ و در پی توافق فیات کرایسلر با نیسان ملغی شد.
در سال ۲۰۰۷ میلادی چری، یک قراداد سرمایهگذاری مشترک با شرکت کوروس امضا کرد. کوروس که خود نیز یک خودروساز چینی به حساب میآمد، تولید نمونههای سواری با کیفیت مناسب و با استفاده از قطعات شرکتهای خارجی را برعهده داشت. ۵۰ درصد سهم کوروس نیز در اختیار هلدینگ کنون قرار داشت که مقر اصلی آن در سنگاپور واقع شده و با سرمایه ایدان توفور اداره میشد. این اولین همکاری مشترک در تاریخچه شرکت چری به حساب میآمد که تاکنون نیز ادامه داشتهاست. از محصولات چری در این سالهای میتوان به نمونههایی مانند چری A15 که با نام کو-وین نیز شناخته میشد، چری ایستر اشاره کرد.
پس از همکاریهای صورت گرفته با شرکتهای خارجی، چری موقعیت قابل قبولی در بازار چین و البته کشورهایی مانند روسیه، صربستان، ونزوئلا، بنگلادش، برمه و … پیدا کرد و با تولید در حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۰ در جمع ۱۰ تولیدکننده بزرگ اتومبیل چین قرار گرفت.
یکی دیگر از مقاطع حساس در تاریخچه شرکت چری قرارداد همکاری آن با شرکت تاتا موتور هندوستان بود. تاتا موتور که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو از لحاظ تعداد در جهان بهشمار میآید، مالکیت برندهای انگلیسی لندروور و جگوار و رنج روور را در اختیار داشت و تواناییهای فنی چری را به طرح قابل ملاحظه ای افزایش داد. در این دهه از فعالیت شرکت چری و با تزریق تکنولوژیهای خارجی، کیفیت محصولات این خودروساز بهبود بسیاری پبدا کرده و تولیدات آن توان رقابت با محصولات پایه و متوسط آسیایی را پیدا کردند.
شرکت چری در حال حاضر انواع خودروهای سدان، هاچ یک، کراس اوور و حتی الکتریکی را در دستور کار خود دارد. لیست محصولا چری در سال ۲۰۱۹ میلادی عبارتند از:
سدانهای این شرکت در حال حاضر با کد و نام آریزو به فروش رسیده که چری آریزو ۶ جدید معرفی شده در ایران نیز متعلق به این بخش است. این خودروها شامل مدلهای آریزو ۳، آریزو ۵، آریزو ۷ و آریزو GX هستند. این خودروها از طراحی داخلی و خارجی قابل قبولی نسبت به قیمت سود برده اما پیشرانههایی ضعیفتر از رقبای غیر چینی خود دارند.
قیمت این خودروها در کشور چین رقمی مابین ۸٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۳ تا ۱۶٫۰۰۰ دلار در مدل آریزو ۷ بوده و به این ترتیب قشر وسیعی از جمعیت چین توانایی خرید آنها را دارند. قیمت چری آریزو ۶ نیز که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد بسته به تیپ انتخابی رقمی مابین ۱۱٫۰۰۰ تا ۱۷٫۰۰۰ بوده و گرانترین سدان این شرکت به حساب میآید.
شرکت چری اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی از خودروی کراس اوور و ارزانقیمت خود به نام تیگو رونمایی کرد که در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از یک فیس لیفت به چری تیگو ۳ تغییر نام داد.
کراس اوورهای تیگو که پس از سال ۲۰۱۰ با زبان طراحی جدیدی ساخته شده و کیفیت بسیار مناسب تری نسبت به نسلهای قبلی که در ایران با نام ام وی ام X33 به فروش میرسید دارند، با نمایی به روز و امکاناتی مدرن با قیمتی مابین ۸۱۵۰ تا ۱۱۳۵۰ دلار در چین به فروش میرسد. ام وی ام X22 موجود در ایران کوچکترین کراس اوور این شرکت بوده و در چین با نام تیگو ۲ و قیمت ۱۴٫۰۰۰ دلار عرضه می شود.
سری فول وین را میتوان اولین محصولات چری قلمداد کرد که از سال ۱۹۹۹ میلادی و با اولین مدل با کد A11 در خط تولید این شرکت قرار گرفت. این سری شامل نمونههای ارزان قیمتی بوده که در ایران با نام ام وی ام ۳۱۵ به فروش میرسد.
ارزانترین محصول این بخش شرکت چری مدل QQ نسل دوم (یا ام وی ام ۱۱۰ فعلی ایران) بوده که با قیمتی در حدود ۶٫۰۰۰ تا ۷٫۰۰۰ دلار به فروش میرسد.
مانند بسیاری از کشورها، خودروسازان چینی نیز با شرایط و ضوابط خاص تولید اتومبیلهای الکتریکی را آغاز کرده که چری نیز سهمی از این بازار را به خود اختصاص دادهاست
محصولات چری از سال ۲۰۰۶ وارد ایران شده و مسئولیت دشوار مونتاژ آن به شرکت کرمان موتور و زیر مجموعه مدیران خودرو واگذار گردید. محصولاتی مانند ام وی ام ۱۱۰، ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ و نمونههایی از نسلهای پیش از همکاریهای خارجی این شرکت بوده که در نمایندگی چری عرضه شد و با ظاهر خود، زیبایی خیابانهای ایران را بیش از پیش کردند.
اما پس از تغییر رویه که در بخش همکاریهای خارجی تاریخچه شرکت چری به آن اشاره شد، محصولات نسل جدید آن نیز وارد ایران شدند. در حال حاضر مدلهای ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک و ام وی ام ۱۱۰ و ام وی ام X33 نسل قدیم در کنار نسلهای جدیدتری مانند چری تیگو ۵ و چری تیگو ۷ و آریزو ۵ به فروش رسیده که چری آریزو ۶ را نیز باید به آنها اضافه کرد.
انتهای پیام/