معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:
بین خودروسازی و کارخانهداری تفاوت قائل شویم
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: در فضای صنعتی امروز کشور باید تصمیم بگیریم که آیا میخواهیم صنعت خودروسازی داشته باشیم یا کارخانجات خودرویی؟ و این تفاوت در استفاده کردن از شرکتهای دانش بنیان یا استفاده نکردن از آنهاست.
به گزارش خودروکار، سورنا ستاری در مراسم عقد تفاهم نامه ایران خودرو با شرکتهای دانشبنیان برای طراحی و تولید قطعات خودرو افزود: آوردن طراحی های خودرویی از خارج و کپیکاری، هرچند موجب اشتغالزایی میشود اما بیشتر مربوط به کشورهایی است که سرمایهگذاری در نیروی انسانی خود انجام نداده باشند.
وی گفت: صنایع کشور مرتب از افزایش عمق داخلی سازی قطعات و تجهیزات خود یاد میکنند، اما این اقدامات منجر به اشتغال زایی برای افراد تحصیل کرده نمیشود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: اگر در کشور دانشگاههای مختلف را تاسیس کرده و حدود پنج میلیون دانشجو و بیش از ۲۰ میلیون نفر جوان داریم، باید طراحی ها، ماشین سازیها و ساخت خطوط خودروسازی از خودمان باشد اما اینکه تفکرات اصلی از دیگر کشورها بیاید به معنای همان کارخانه داری است.
وی ادامه دارد: حرکت صنعت خودرو به سمت دانش بنیان شدن سبب میشود سالی چند پلتفرم و مدل های مختلف خودرویی طراحی و تولید شود و اگر صنعت خودرو در این حوزهها به درستی ورود کند موتور محرکه بسیاری دیگر از بخش ها خواهد بود.
ستاری خاطرنشان کرد: امروز مجبوریم به سمت هوشمندسازی خودروها و خودروهای برقی حرکت کنیم، وگرنه صنعت خودروسازی ما نابود میشود.
وی یادآور شد: امروز شاهدیم شرکتهای تسلا و گوگل که خودروساز نیستند، خودرو میسازند، وقتی پلتفرم خودروها از خودمان نباشد زمانی که تحریم نباشیم با فرانسویها کار کرده و زمانی که تحریم میشویم در نهایت با چینیها کار میکنیم و این یک ضعف بزرگ است.
در خاتمه این مراسم تفاهمنامههای همکاری فناورانه بین شرکتهای دانشبنیان و ساپکو به امضا رسید.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/