وی با اشاره به افزایش قیمت خودروها در بازار طی هفتههای اخیر، تاکید میکند: خودروسازان با کاهش عرضه محصول به بازار، عملا سبب افزایش قیمت شدند تا به واسطه زیاد شدن فاصله میان نرخ کارخانه و بازار خودروها، برنامه افزایش قیمت شان را پیاده کنند. به گفته این فعال بازار، وقتی فاصله قیمت خودروها در بازار و نسبت به نرخ کارخانهای زیاد شود، خودروسازان توجیه لازم را برای گران کردن محصولات شان پیدا میکنند.
اظهارات این فعال بازار در شرایطی است که ظاهرا خودروسازان با استفاده از مجوزهای قبلی شورای رقابت، اقدام به افزایش قیمت محصولات شان کردهاند. هرچند به فرض چنین موضوعی، خودروسازان خلاف قانون عمل نکردهاند، اما پرسشی که باید پرسید این است که چرا خودروسازان در شرایط رکودی بازار، چنین اقدامی را انجام دادهاند.
البته از نظر خودروسازان، بازار خودرو در رکود نیست، زیرا آنها روالی عادی را در فروش محصولات شان دارند، با این حال نمایشگاهداران خودرو پایتخت روایتی متفاوت از اوضاع بازار آزاد داشته و از تداوم رکود در آن میگویند. به گفته آنها، تابستان باید فصل افزایش قابل توجه تقاضا در بازار خودرو باشد، با این حال تا به امروز که بیش از دو ماه از این فصل داغ گذشته، هنوز فروش چندان دندانگیری نصیب بازار آزاد نشده است.
در باب چرایی رکود در بازار خودرو، همچنان همان دلایل قبلی از سوی
کارشناسان مطرح میشود، چه آنکه به گفته آنها، «کاهش قدرت خرید مشتریان»،
«بالا بودن قیمت خودروها» و همچنین «انتظار برای ورود محصولات جدید»،
اصلیترین علل کمبود تقاضا در بازار آزاد است. در این بین، اگرچه خودروهای
جدید قرار است بهتدریج از اواخر امسال وارد بازار کشور شوند، با این حال
کف قیمتی آنها 50 میلیون تومان است و با این حساب، نزدیک به 80 درصد از
مشتریان عملا توان خرید این خودروها را نخواهند داشت.
از سوی دیگر،
خودروسازان نشان دادهاند به دلیل وجود تورم (هر چند میزان آن بسیار کاهش
یافته) قادر به کاهش قیمت محصولات خود نیستند. با این شرایط، مشتریان
چارهای جز کنار آمدن با قیمتهای فعلی ندارند و رویای آنها برای کاهش قیمت
خودرو (رویایی که پس از توافق هستهای و برجام شکل گرفت)، به احتمال
فراوان تعبیر نخواهد شد.
با این اوضاع و احوال، بهبود توان خرید مشتریان است که میتواند آنها را به بازار خودرو وصل کند و این «بهبود» گاهی با وام و تسهیلات بانکی و گاهی نیز با در نظر گرفتن شرایط فروش مناسب و جذاب، رخ خواهد داد. آن طور که یکی از کارشناسان بازار خودرو میگوید: اینکه در حال حاضر فروش خودروسازان در شرایط مناسبی قرار دارد، بیشتر ناشی از در نظر گرفتن شرایط جذاب از جمله سود مشارکت و انصراف بالا و همچنین فروش چکی خودروها است.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/