از آثار خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا
به تأخير افتادن نسل جديد مينی
ب ام و نسل بعدی مينی را به خاطر خروج انگلستان از اتحاديه اروپا به تعويق انداخت.
به گزارش خودروکار، ب ام و تعويق در ارائه نسل بعدی مينی را كاهش هزينه و ابهام های موجود در روابط تجاری بريتانيا با اتحاديه اروپا بعد از برگزيت اعلام كرد و با اين كار تصميم سازی در بخش سرمايه گذاری بلند مدت را دشوارتر كرد.
ب ام و، خودروساز آلمانی كه سه نسل از خودروهای مينی را بعد از تصاحب اين برند انگليسی در سال 1994 از گروه روور توسعه و تكوين داده است و هر نسل را تا 6 سال حفظ كرده اكنون اين خبر را اعلام كرده است كه تا روشن تر شدن اوضاع دست نگه خواهد داشت.
مدل فعلی مينی در سال 2014 به بازار عرضه شده بود كه روی پلتفرم UKL1 طراحی شده بود. «ماكسيمليان شوئبرل» سخنگوی ب ام در مصاحبه با رويترز گفته است: «طول عمر اين پلتفرم افزايش داده شده؛ دليل آن هم هزينه ها و به خاطر برگزيت [خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا] است.»
فشارهای زيادی روی خودروسازان آلمانی است كه منابع خود را آزاد كنند تا بتوانند بار سرمايه گذاری های عظيم نسل بعدی خودروهای برقی با آلايندگی نزديك به صفر، خودروهای هيبريدی و خودروها متصل [به شبكه هاي اينترنتی] Connected vehicles را به دوش بكشند.
سياست گذاري ها به خودروسازان ديكته مي كرد كه بايد موتورهاي درون سوز براي خودروهاي شهري را گسترش دهند، غافل از اين كه گرايش و تمايل مردم به سمت خودروهاي اس يو وي [شاسي بلند و خودروهاي دشت و دمن] با اشتهاي زيادي افزايش يافت. از سويي قانونگذاران در عرصه آلاينده هاي خودرو هر سال پاي خود را روي خره خره خودروسازان بيشتر فشار مي دهند تا اصلاحات با هزينه هاي گزاف را در برنامه هاي خود براي كاهش آلاينده ها بگنجانند. براي همين عرضه و تقاضا روند متناسبي را طي نكرده اند.
قوانين ضد آلاينده ها و فشار هزينه ها، همين حالا هم اُپل و وكسهال را وادار كرده كه دو مدل آدام و كارل را از رده توليد خارج كنند. سال گذشته هم فروش ميني با 4.1 درصد كاهش به 346,639 دستگاه رسيد و در ماه دسامبر كه بهترين زمان فروش بود، 18 درصد افت نشان داد.
در ماه مارس سال 2019، ب ام و اعلام كرده بود كه نياز دارد 12 ميليارد يورو [معادل 13.3 ميليارد دلار] تا سال 2022 صرفه جويي در هزينه ها داشته باشد و بخشي از آن را بايد از راه افزايش بهره وري انجام دهد. براي رسيدن به اين هدف، ب ام و بايد توليد 50 درصد از موتورها و تركيب گيربكس موجود را متوقف سازد و از هزينه هاي توسعه و تكوين مدل هاي جديد بكاهد.
يروگن پيپر Juergen Pieper ، تحليلگر مؤسسه متزلر Metzler در مصاحبه با رويترز توسعه و تكوين هر پلتفرم براي ارائه خودروي جديد 1 ميليارد يورو هزينه در بخش تحقيق و توسعه به وجود مي آورد و بازگشت اين سرمايه گذاري فقط 6 سال وقت دارد.
به همين دليل است كه اكثر خودروسازان علاقه دارند بخش هاي ديده نشدني خودرو را تا جايي كه امكان دارد در نسل بعدي خودرو حفظ كنند.
در حال حاضر برند ميني متعلق به ب ام و، در دو شهرهاي «آكسفورد» انگليس و «بورن» هلند توليد مي شوند و هر گونه تغيير در اين خودرو يا ارائه نسل جديد، مستلزم روزآمدي اين كارخانه هاي توليدي هم هست. ب ام و هم مي گويد تا زماني كه ابهامات خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا رفع نشود، از سرمايه گذاري در مقياس بزرگ خودداري مي كند.
اوليور زيپسه مدير اجرايي ب ام و سال گذشته گفته بود: «اگر تعرفه ها بين صفر تا 5 درصد باقي بماند، تغيير جدي در مدل كسب و كار نخواهيم داشت. و منظور وي وضعيت كارخانه آكسفورد به عنوان كانون صادرات ميني به سرتاسر جهان بود.
بعد از خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، اگر تعرفه هاي ورود و خروج به اين كشور تغيير كند، بي ام و ناچار مي شود توليد ميني خود را بيشتر در كارخانه هلند متمركز كند.
ب ام و در سال 2018 در هلند 211,660 دستگاه ميني توليد كرد كه 39 درصد بيشتر از سال 2017 بود. با استفاده از قرارداد VDL Nedcar كمپاني ب ام و، خودروهاي X1، ميني هاچبك، ميني سقف تاشو و ميني كانتريمن را در كارخانه هلندي خود مي سازد.
كارخانه ب ام و در آكسفورد انگلستان 234,501 دستگاه ميني در سال 2018 توليد كرد.
منبع: سایپا نیوز
انتهای پیام/