تیبا ۶۰ میلیون تومان / سازمان حمایت: التهابی در بازار خودرو وجود ندارد + جدول
وعدههایی برای کاهش قیمت خودرو از طرف نهادهای مختلف داده شده، اما همچنان بر خلاف نظر مسئولان التهاب در این بازار پابرجاست.
به گزارش خودروکار، این روزها شاهد نوسان قیمت در خودروهای پرفروش داخلی هستیم به طوری که در ۲ ماه اخیر این نوسان قیمتی بیشتر مشهود است و خرید خودرو را سختتر از قبل کرده است.
بر کسی پوشیده نیست که با افزایش قیمت خودرو درحاشیه بازار قیمت کارخانه ای آن نیز افزیش یافت اما گفته های وزیر صمت حاکی از آن است که با افزایش تولید و استفاده از قطعات داخلی قیمت خودرو به روش پلکه کانی در بلند مدت کاهش میابد.
کاهش قیمت خودرو در بلند مدت با تسهیلات ۵ هزار میلیاردی
روابط عمومی سازمان حمایت گفت: طبق گفته وزیر صمت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت خودرو تعلق گرفته است که پیش بینی میشود این تسهیلات جهشی در تولید خودرو ایجاد کند و با توجه به اینکه تقاضا در روزهای آخر امسال افزایش میابد این عامل کمک کنندهای در کاهش قیمت خودرو است که در حال حاضر تقاضای کاذب در روز های اخیر کاهش یافته است.
او افزود :قبلا راهکاری تحت عنوان قیمت گذاری خودرو در بازار که ۵ در صد پایین تر از قیمت خودرو سازی ها تعیین شود مد نظر بود که بتواند سبب کاهش قیمت خودرو در بلند مدت شود .
کدام خودرو پیشتاز افزایش قیمت در بازار است؟
البته طبق مشاهدات میدانی شاهد افزایش قیمت خودرو در ۳ ماه گذشته بازار بوده ایم، اما چند مدل نظیر پراید، تیبا، دنا، کیا سراتو و پژو ۲۰۶ از افزایش قابل توجه برخوردار بودندکه در جدول زیر این تغییر قیمت در ۳ ماه گذشته نشان داده شده است.
بیشترین افزایش قیمت خودرو در سه ماه گذشته
مدل خودرو |
قیمت (تومان) آبان 98 |
قیمت (تومان) آذر 98 |
قیمت (تومان) دی 98 |
قیمت (تومان) بهمن 98 |
تیبا (ساده) |
51,000,000 |
59,900,000 |
59,900,000 |
60,300,000 |
تیبا2 |
57,500,000 |
64,700,000 |
64,700,000 |
71,200,000 |
سایپا 111 |
48,500,000 |
54,500,000 |
54,500,000 |
58,900,000 |
سایپا 131 |
44,200,000 |
50,400,000 |
50,400,000 |
54,000,000 |
سایپا132 |
45,200,000 |
52,000,000 |
52,400,000 |
55,200,000 |
دنا (تیپ1) |
107,000,000 |
122,000,000 |
122,000,000 |
129,000,000 |
کیا سراتو 2000(اتوماتیک) |
284,000,000 |
328,000,000 |
328,000,000 |
344,000,000 |
پژو 206 تیپ2 (ساده) |
79,700,000 |
90,200,000 |
91,000,000 |
92,000,000 |
پژو 206 تیپ 5(ساده) |
94,900,000 |
107,000,000 |
107,000,000 |
113,000,000 |
با وجود گفته های وزیر صمت اما باز هم کاهش قیمت در بازار خود نمایی نکرد و این سوال هر مصرف کننده ای است که چرا قیمت خودرو افزایش یافت ؟ در این گزارش سعی داریم به بررسی عوامل افزایش قیمت و راهکار های آن بپردازیم.
تورم و نقدینگی قیمت خودرو را افزایش داد
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: از دلایلی که می توان برای افزایش قیمت خودرو برشمرد افزایش نقدینگی و تشدید تورم در کشوراست که تاثیر مستقیمی بر قیمت خودرو گذاشت چراکه با وجود تورم ۲ رقمی قیمت خودرو نیز از آن مصون نمی ماند .
او افزود: از دلایل دیگری مبنی بر افزایش قیمت خودرو می توان نام برد، خروج آمریکا از تفاهم نامه برجام است که به دنبال آن با مشکل تامین ارز مواجه شدیم و عمده مشکل تامین آن ناشی از فشار های وارده بر کنترل ارز بود البته هر چند نرخ ارزبه اندازه نقدینگی رشد کرد و به سه برابر رسید اما نکته قابل توجه این است که این امر سبب جلوگیری سفارشات مورد نیاز برای ساخت خودرو شد که در پی آن وارد کنندگان مجبور شدند که کالا های خود را به نرخ قبل بفروشند و متضرر شوند .
زاوه اظهار کرد : با مسدود شدن سفارشات و واردات قطعات خارجی سبب شد تامین و حجم تولید کاهش یابد و صنعت خودرو سازی فرصت تولید چند برابری را از دست بدهد.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: بر خلاف وعدههایی که تحت عنوان کاهش قیمت خودرو داده میشود آمار وزارت صنعت گویای آن است که ۴۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش تولید خودرو داشته ایم.
زاوه تصریح کرد: با ایجاد تقاضای کاذب در بازار قیمت خودرو میل به افزایش دارد که این امر به بازار خرید و فروش و تولید خودرو آسیب میزند چراکه در ۱۰ سال گذشته در ۲ مقطع زمانی تورم قیمتی را تجربه کردیم که نتیجهای جز بازار کساد خرید فروش خودرو و منزوی شدن این بازار نداشت.
این کارشناس خودرو در باره ی راهکار مناسبی برای کاهش و ثبات نسبی قیمت خودرو بیان کرد: اگر بانک مرکزی به طور مستقل عمل کرده و دولت پذیرای استقلال آن باشد و از اضافه برداشت های مکرر جلو گیری شود و همچنین سازمان برنامه و بودجه با مدیریت مالی خود کسری بودجه راکاهش دهد می توان به هدف تولید انبوه و با کیفیت خودرو نزدیک شد البته قدم مهمی که می توان بر کاهش قیمت گذاشت این است که با واگذار ی بنگاه های اقتصادی در عرصه خودرو به فعالان اقتصادی و افرادی که توانایی فعالیت در این بازار دارد قیمت خودرو نیز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و بازار خود برای قیمت خودرو تصمیم گیری کند .
تاثیر تنش رفتاری در افزایش قیمت / افزایش قیمت خودرو در ماه های اخیر غیر منطقی است
روح الله طالبی عضو دانشکده خودرو علم و صنعت و کارشناس خودرو گفت: افزایش قیمت در بازار خودرو اغلب نشات گرفته از جنبه های روانی و رفتارهای هیجانی است که در پی آن نیز برخی از دلالان از این فرصت استفاده کرده تا بر این افزایش قیمت دامن بزنند و سود کلانی را به دست بیاورند .
او افزود: افزایش قیمت در ماه های اخیر بی معنا و غیر منطقی است چرا که محصولات اولیه ای که خودرو سازان در اختیار دارند افزایش قیمتی نداشته است ضمن اینکه در هر کشوری که خودرو تولید می شود نگاه تولید به میزان انبوه است که در حال حاضر خودرو ساز های دنیا برای این هدف به دنبال ارتباط با یکدیگر هستند چراکه هرچه میزان تولید بیشتر شود قیمت قطعات آن نیز کاهش میابد و ارزن تر شدن قیمت خودرو برای مصرف کننده تسهیل می کند .
طالبی تصریح کرد: در تمامی کشور ها یک شرکت خودروساز قطعه سازان مشخصی را در سر تا سر دنیا مشخص می کنند کشورهایی نظیر هند و چین در تولید این قطعات به گونه ای عمل کردند که برای تا مین این قطعات گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند . چراکه با استفاده از نیروی انسانی ارزان تر قیمت تمام شده محصول با نرخ کم تری به دست می آید.
این کارشناس خودرو بیان کرد: خروج از انحصار و ورود به به بخش خصوصی همیشه برای هر محصولی کمک کننده در کنترل قیمت بوده است چراکه سود آوری و بهره وری از محصول را افزایش می دهد و کیفیت آن نیز بهتر است.
طالبی اظهار کرد: معتقدم اگر به روند تولید خدشه ای وارد نشود و قطعه سازان بدون دغدغه به تولیدات خود ادامه دهند از نظر شاخص های اقتصادی نمی توان افزایش قیمت را برای خودرو در روزهای آینده پیش بینی کرد هرچند پیش بینی آن بسیار سخت و به بسیاری از عوامل مختلف بستگی دارد اما با نزدیک شدن به روز های پایانی سال افزایش تقاضا باعث ایجاد جو روانی در بازار می شود که شاید باعث ایجاد شک و افزایش قیمت شود .البته نکته قابل توجه این است که بازار توانایی و کشش افزایش قیمت راندارد و امیدواریم متحمل شک قیمتی نشود .
اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به ۱۳ تا ۴۴ میلیون تومان رسید
از طرف دیگر سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار را بین ۱۳ تا ۴۴ میلیون تومان در خودروهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد که رقم قابل توجه نسبت به چند ماه اخیر است که البته کاهش عرضه خودرو را دلیل افزایش قیمت خودرو دانست و طبق اعلام وزیر صمت میزان تولید خودرو در آذرماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که اگر این خودروها به بازار عرضه شود قیمتها دوباره شکسته میشود.
خودروسازان محصولات خود را گران نکرده اند!
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره تأثیر کارخانجات خودروسازی در افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: هیچگونه افزایش قیمتی از طرف خودروسازیها صورت نگرفته است و عرضه خودرو کماکان با قیمت گذشته انجام میشود أما متاسفانه به دليل اينكه بين قيمت كار خانه و حاشيه بازار تفاوت زيادي وجود دارد، شاهد افزايش قيمت أين كالا هستيم.
او با تاكيد بر اينكه خودروسازیها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامهدار شدن این روند باعث افزایش روزافزون ضرر خودروسازها و افزایش بدهی آنها خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان با تأکید بر اینکه خودروها با ضرر تحویل مشتریان میشود، گفت: یکی از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت خودرو را میتوان پولهای سرگردان در بازار خودرو در نظر گرفت این مشکل مدتهای طولانیست که در کشور وجود دارد به طوری که در دهه ۷۰ هم با آن دست و پنجه نرم میکردیم.
او ادامه داد: یکی از راهکارهای مناسب برای فرار از این مشکل فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار است.
نعمت بخش با بيان اينكه در شرایط فعلی دلالهای بسیاری برای سودآوری اقدام به ثبت نام خودرو و فروش آن در بازار آزاد میکنند که از تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه ناشی میشود، گفت: بدون شک افزایش قیمت در بازار خودرو به نفع دلالان خواهد بود بنابر این تمام تلاششان را برای افزایش قیمت در هر موقعیتی خواهند کرد اما فروش در حاشیه بازار میتواند میزان سودآوری را به حداقل رسانده و ما را با تقاضای واقعی مواجه کند.
حال باتوجه به دلایل و راهکار هایی که برای افزایش قیمت ذکر شد باید منتظر باشیم که قیمت خودرو در روزهای آینده دست خوش چه تغییراتی خواهد شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/