به گزارش خبرنگار خودروکار، در حال حاضر ضعف های بسیاری در سیستم مدیریت کیفیت خودرو وجود دارد و به نظر می رسد بزرگترین مشکل در مدیریت کیفیت در این صنعت در حوزه خدمات پس از فروش در صنعت خودروسازی و خسارات وارده به مصرف کننده است.
کیفیت همواره از مسائل چالش برانگیز صنعت خودروی کشور بوده چنانچه بررسی وضعیت خودروها در سال ۹۱ و ۹۲ نشان می دهد که با آغاز تحریم ها، شرکت های خودروساز با یک چالش جدی در خطوط تولید خود مواجه شدند به طوری که با قرار گرفتن خودرو در فهرست تحریم های اولیه هسته ای و بروز مشکلات متعدد در تامین قطعات و جریان تولید، آنچه بیش از همه قربانی کاستی ها به خصوص در بخش تیراژ خودروسازان شد، کیفیت تولیدات بود. در این شرایط وجود نقشه راه و تدوین راهبرد مشخص در حوزه کیفیت در صنعت خودرو می تواند موجب حفظ تولیدات خودروسازان شود.
امیر حیدری، دبیر انجمن ملی کیفیت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به فقدان سند راهبردی کیفیت در زنجیره ارزش صنعت خودرو می گوید: این انجمن در نظر دارد پس از سه دوره برگزاری جایزه ملی کیفیت که طی تفاهم نامه با وزارت صمت برگزار شده بود، دور جدید این جایزه را با همکاری انجمن های خودروساز برگزار کند.
وی با بیان این که هم اکنون تفاهم نامه جدید با وزارتخانه با هدف برگزاری جایزه ملی کیفیت به امضا نرسیده است، می افزاید: نخستین جلسه با همکاری انجمن های همکار صنعت خودرو نظیر انجمن خدمات پس از فروش، قطعه سازان و انجمن خودروسازان و مدیران ارشد کیفیت سه گروه خودروسازی بهمن، سایپا و ایران خودرو برگزار شد تا تحت عنوان کمیته راهبری، نسبت به ارتقای کیفیت زنجیره ارزش خودرو با توجه به ظرفیت و دانشی که در دوره های قبلی جایزه ملی کیفیت به دست آمده بود، اقدام شود.
حیدری با تاکید بر این که جلسات بعدی نیز از سایر خودروسازان و قطعه سازان دعوت به عمل خواهد آمد، ادامه می دهد: محور دوره های قبلی جایزه ملی کیفیت بر سیستم های ارزیابی مدیریت کیفیت در صنعت خودرو بود اما با این حال اقدام عملی بر روی سند راهبردی کیفیت صنعت خودرو انجام نشده است.
دبیر انجمن ملی کیفیت ایران می افزاید: کیفیت در زنجیره ارزش صنعت خودرو موضوعی مغفول مانده است بنابراین در تلاش هستیم تدوین کیفیت صنعت خودرو محور این دوره از جایزه ملی کیفیت قرار گیرد.
دبیر انجمن ملی کیفیت ایران با بیان این که هدف اینست که با همکاری انجمن های خودروساز این امر را پیش ببریم، اظهار می کند: تدوین سند راهبرد ملی کیفیت موضوع مورد درخواست خودروسازان نیز بوده بنابراین دور جدید جایزه ملی کیفیت ایران با محوریت ارتقای کیفیت زنجیره ارزش صنعت خودرو برگزار خواهد شد.
به گزارش خودروکار، غفلت نسبت به کیفیت در سند چشم انداز صنعت خودرو در حالی عنوان می شود که به گفته یکی از مقامات مسئولان در انجمن ملی کیفیت ایران در برنامه سند بالادستی توسعه صنعت خودرو ایران که در سازمان گسترش تدوین و به تایید شورای سیاست گذاری خودرو رسیده کلمه کیفیت وجود ندارد و تنها به تیراژ و کمیت پرداخته شده است. عدم توجه به کیفیت در اسناد بالادستی صنعت خودرو در حالی مورد نقد فعالان حوزه کیفیت قرار دارد که به نظر می رسد در این شرایط کیفیت در صنعت خودرو جزو اولویت های استراتژیک این صنعت نیست.