به گزارش خبرنگار خودروکار، کمبود نقدینگی و نبود یک مسیر مشخص برای اجرای میزهای داخلی سازی از جمله چالش هایی است که فعالان صنعت قطعه را با گذشت از 6 ماه از زمان پروژه داخلی سازی درگیر کرده و احتمال شکست این پروژه را افزایش داده است.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که شاه بیت حمایت از صنعت قطعه تصویب و ابلاغ بسته مشوق سرمایه گذاری در این صنعت است، می گوید: در ابتدای پروژه داخلی سازی و به دنبال جلسات مشترک وزیر با خودروسازان و قطعه سازان،طی توافقی همه جانبه محورهای اساسی مورد توافق قرار گرفت و قرار شد این بسته از سوی خودروسازان مصوب و به قطعه سازان ابلاغ شود که با گذشت چندین ماه از این پروژه هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی با تاکید بر این که عملیاتی شدن میز دوم و سوم داخلی سازی بستگی به تصویب و ابلاغ این مصوبه دارد، می افزاید: صرفه جویی ارزی ناشی از داخلی سازی یک برنامه بوده که در راستای آن بسته مشوقی از سوی خودروسازان برای تشویق جذب سرمایه در صنعت قطعه تعریف شده اما هنوز اجرایی نشده است.
محبی نژاد در تشریح جزئیات این بسته اظهار می کند: در این بسته پیش بینی شده که شرایط خرید از قطعه سازان داخلی مشابه خارجی ها به صورت نقدی و با قیمت بالا باشد بنابراین مقرر شد طی قراردادی، علاوه بر این موارد، تضمین خرید به مدت زمان دوره بازگشت سرمایه تا زمان رسیدن به وضعیت ایده آل در صنعت قطعه باشد.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در صورت عدم تصویب و ابلاغ این بسته شرایط وخیم خواهد شد، می گوید: اگر حمایت از صنعت قطعه محور سیاست گذاری ها نباشد، شکی نیست میزهای دو و سه داخلی سازی با شکست مواجه می شود و صرفه جویی 400 میلیون دلاری ارزی پیش بینی شده از محل داخلی سازی محقق نخواهد شد چرا که شاه بیت نهضت داخلی سازی، حمایت از قطعه سازی است.
وی در پاسخ به اعتبار پیش بینی شده در این بسته نیز می افزاید: در صورت مصوب شدن بسته و تضمین عملکرد قطعه ساز در مدت بازگشت سرمایه، پروژه تضمین شده و جذب سرمایه به صورت خودکار انجام می شود ضمن آن که شرکت های فعال در پروژه داخلی سازی از جمله شرکت های دانش بنیانی هستند که توان استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و منابع صندوق توسعه را دارند.
محبی نژاد ادامه می دهد: همچنین در بحث مشوق ها پیش بینی شد ابزار خاص و قالب ها از سوی خودروساز در اختیار قطعه ساز قرار گیرد بنابراین در بحث سرمایه گذاری مشکل خاصی وجود ندارد مگر این که سرمایه گذار از بازگشت سرمایه خود اطمینان نداشته باشد.
این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که همچنان به دنبال تصویب و ابلاغ سیاست های نهضت داخلی سازی هستیم اما تاکنون اقدامی انجام نشده و به طور قطع در صورت عدم ابلاغ داخلی سازی به هیچ جایی نخواهد رسید.
دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی یادآور می شود که بر اساس ارزیابی انجام شده صرفه جویی انجام شده از محل داخلی سازی تاکنون به حدود 40 میلیون یورو رسیده و برخی از پروژه ها صددرصد و برخی دیگر در حدود 45 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند که در صورت ادامه روند فعلی عدد 400 میلیون یورو صرفه جویی محقق نخواهد شد.
انتهای پیام/