کد خبر: ۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۹

تمدید احتمالی مهلت اخذ نمایندگی از خودروسازان خارجی

دیروز در حالی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران اعلام کرد مهلت وزارت صنعت،معدن و تجارت به واردکنندگان برای اخذ نمایندگی رسمی، تمدید نشده که به نظر می رسد این وزارتخانه در نهایت مجبور به تمدید این "مهلت" خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، پیش تر اعلام شده بود وزارت صنعت،معدن و تجارت تا خرداد ماه سال آینده به واردکنندگان برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت های مادر خارجی وقت داده است و این در حالی بود که ابتدا صحبت از پایان امسال برای این موضوع در میان بود.

در نهایت دیروز یدالله صادقی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران اعلام کرد تمدید مهلت مربوطه صحت نداشته و واردکنندگان باید تا اواخر امسال نسبت به احذ نمایندگی رسمی از خودروسازان خارجی اقدام کنند.

اگرچه سختگیری وزارت صنعت بر واردکنندگان برای اخذ نمایندگی رسمی، در کل اقدام قابل دفاع و مثبتی به شمار می رود، با این حال با توجه به مشکلات و موانع موجود بر سر راه شرکت های واردکننده خودرو، به نظر می رسد این وزارتخانه در نهایت باز هم مهلتی جدید را برای آنها در نظر خواهد گرفت. 

در حال حاضر با وجود اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران، خودروسازان خارجی هنوز هم برای ورود به کشور (چه در قالب صادرات محصول و چه در فاز تولید و همکاری مشترک) دچار تردید هستند.

ریشه این تردید اما در سیاست های نهفته و نامشخص دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا نهفته است. وی که از چندی دیگر راهی کاخ سفید خواهد شد، در نطق های پیش از انتخابات خود چندان رویکرد مثبتی در قبال برجام نشان نداد و از همین رو شرکت های خارجی به خصوص خودروسازان، خیلی بابت حضور در ایران اطمینان ندارند.

در واقع آنها بیم آن را دارند که در صورت ورود به ایران مورد غضب دولت جدید ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و مجبور به ترک کشور در میانه راه شده و سرمایه گذاری احتمالی شان به خطر بیفتد. در این بین، آن دسته از خودروسازان خارجی که به دنبال صادرات محصول به ایران هستند نیز می خواهند ابتدا از بابت سیاست های ترامپ و کابینه اش مطمئن شده و آنگاه نمایندگی رسمی خود را در کشور معرفی کنند.

بنابراین ازآنجاکه احتمالا مشخص شدن سیاست های دولت جدید آمریکا در قبال ایران و مسئله توافق هسته ای، چند ماهی به طول می کشد، بعید به نظر می رسد خودروسازان خارجی تا پایان امسال تکلیف خود را دانسته و برای حضور در ایران تصمیم نهایی خود را بگیرند. به عنوان مثال مسوولان شرکت بی ام دبلیو آلمان به تازگی اعلام کرده اند سه تا شش ماه دیگر برای اجابت دعوت ایرانی ها برای حضور رسمی در این کشور، زمان نیاز داشته و این موضوع بستگی مستقیم به سیاست های دولت آینده آمریکا دارد.

در این شرایط به احتمال زیاد، وزارت صنعت مجبور خواهد شد مهلتی دیگر را برای اخذ نمایندگی رسمی از شرکت های مادر خارجی در نظر بگیرد، زیرا تا خارجی ها روی خوش نشان نداده و تکلیف شان روشن نشود، کاری از دست نمایندگی های واردکننده کشور بر نخواهد آمد.

انتهای پیام/
  


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار