به گزارش خبرنگار خودروکار، بدون شک اجرای اقدامات اورژانسی نیازمند پیش نیازها و الزاماتی است که عملیاتی کردن این موارد را آسان کرده و به بهبود این صنعت،منجر خواهد شد. برخی از این موارد از جمله تکیه بر واقعی سازی قیمت، فرهنگ سازی، داخلی سازی و روش های واقعی فروش از چالش های فعلی صنعت خودرو به شمار می رود که انتظار می رود با راهکارهای پیش بینی شده، نسبت به حل ان ها اقدام شود.
ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که این موارد در صورت اجرایی شدن می تواند اثرات مثبتی در صنعت خودرو برجای بگذارد و دستاورد بزرگی باشد، می گوید: قرار است خودروی با کیفیت با تکیه بر توانمندی داخلی به تولید برسد و نیاز بازار را تا حد ممکن برآورده سازد اما لازمه تحقق این امر تبدیل زنجیره تامین دلسرد به یک زنجیره امیدوار است که این امر با پرداخت به موقع مطالبات محقق می شود.
وی برنامه ریزی برای داخلی سازی همه قطعات را از دیگر ضرورت ها دانسته و می افزاید: هم اکنون برای تامین قطعاتی مانند ایربگ،ECU و سیستم ترمز مشکلاتی در داخل کشور وجود دارد و باید در مذاکره با شرکت های دانش بنیان، توافق های عملی منعقد و در یک بازه زمانی، با مبلغ و خروجی تعیین شده نسبت به انعقاد قرارداد در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره تامینی که قادر به تولید همه قطعات خودروها باشد، اظهار می کند: این امر امکانپذیر است چرا که توان تولید ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور وجود دارد و ۲۰ درصد باقی مانده را نیز می توان با اتصال به بخش های آموزشی همچون دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان به صنعت خودرو در داخل کشور تولید کرد. شروع کننده این موضوع خودروساز بوده و اوست که باید به دنبال تامین کننده داخلی باشد و در صورت نبود نسبت به ایجاد جذابیت اقدام کند.
خلخالی در خصوص فروش و پیش فروش خودرو به عنوان یکی از برنامه های مدیرعامل جدید ایران خودرو می گوید: هدف از ارایه این برنامه واقعی کردن فروش و ارایه برنامه پیش فروش، متناسب با توانمندی تولید است چرا که نحوه پیش فروش پیشین و درآمد حاصل از آن منجر به بروز مشکلاتی شد چرا که پیش فروش خودرو فرایند پرریسکی است که باید متناسب با واقعیت باشد.
وی با اشاره به فرهنگ سازی در صنعت خودرو به عنوان یکی از رئوس برنامه های ارایه شده نیز اظهار می کند: خودرو با کالاهای دیگر قابل مقایسه نیست و پیچیدگی های خاص خود را دارد و به عبارتی محصولی که هم اکنون در داخل کشور تولید و طیف وسیعی از مصرف کنندگان را شامل می شود خودرو است اما فرهنگ عمومی به شکلی است که خودروساز و تمام تامین کنندگان از سوی جامعه با بی مهری مواجه هستند، در صورتی که صنعتی در کشور وجود ندارد که با محدودیت های فعلی صنعت خودرو مواجه باشد اما دستاوردهای زیادی به همراه داشته باشد.
خلخالی با تاکید بر این که با فرهنگ سازی می توان صنعت خودرو که مورد هجمه قرار می گیرد را مورد حمایت مردم قرار داد، تصریح می کند: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه محصولات جدید است هم اکنون عمر یک محصول در سایر کشورها ۵ تا ۷ سال است بنابرابن صنعت خودرو باید به دنبال محصولات جدید کاملا ایرانی باشد که لازمه آن ارتباط دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان است تا همان مدلی که سایر کشورها دنبال می کنند را ادامه داده و محصولات قدیمی را به فراموشی بسپاریم.
استادیار دانشکده مهندسی خودرو اشکال وارده به صنعت خودرو را واردات فناوری و دانش فنی می داند و می افزاید: در زمانی که این دانش و فناوری در حال انتقال به کشور بوده همزمان ویژگی هایی در آن تعبیه شده که به نیروهای متخصص در صنعت خودرو ایران، عدم توانمندی را القا می کند. بنای صنعت خودرو به گونه ای نهاده شده که بسیاری از امور را نمیتوان در داخل کشور انجام داد که این زیرکی منتقل کنندگان دانش بوده که باید با ایجاد خودباوری در صنعت و حرکت به سمت تولید با کیفیت و قیمت واقعی، در یک ساختار خصوصی نسبت به ارتقای صنعت خودرو اقدام کرد.
انتهای پیام/