به گزارش خبرنگار خودروکار،فعالان بازار می گویند مشتریان چندان میلی به خرید از خود نشان نمی دهند و با وجود افزایش عرضه، همچنان تقاضا ضعیف و کم است. به گفته آنها، اگرچه بازار خودرو دوران راکدتر از اینها را نیز به خود دیده، با این حال به طور طبیعی تقاضا در این برهه از زمان باید بیشتر آنچه هم اکنون هست، باشد.
فعالان بازار بر این باورند که روش های متنوع فروش خودروسازان به خصوص روش اعتباری و چکی تاثیر ملموسی روی بازار آزاد گذاشته و سبب شده مشتریان به جای خرید نقدی (از بازار)، به سراغ نمایندگی های فروش شرکت های خودروساز بروند.
از سوی دیگر اما روش های فروش مربوطه، بر بازار خودروهای دست دوم نیز اثر منفی گذاشته و سایه رکود را بر سر این بازار نیز کشانده است. معمولا آن دسته از مشتریان که نقدینگی زیادی برای خرید خودرو ندارند، به سراغ دست دوم ها می روند و این در حالی است که با توجه به روش های اعتباری و چکی خودروسازان، بسیاری از انها ترجیح داده اند به جای خودرو کار کرده، محصول صفر کیلومتر خریداری کنند.
در حال حاضر اگر نگاهی به سایت فروش خودروسازان کشور بیندازیم، متوجه می شویم امکان خرید خودرو با نقدینگی پایین (حتی شش میلیون تومان) نیز وجود دارد و بنابراین طبیعی است که بسیاری از مشتریان به جای خرید محصول دست دوم، به سراغ خودروسازان بروند و خودرو نو خریداری کنند.
هرچند خودروهای صفر کیلومتر داخلی (البته نه همه آنها) از سطح کیفی چندان بالا و قابل قبولی برخوردار نیستند، با این حال هرچه باشد در مجموع به نظر می رسد خرید خودرو صفر دردسر کمتری در مقایسه با دست دوم ها که به نوعی هندوانه در بسته هستند، دارد و به اصطلاح معقول تر است.
اگر بازار خودروهای دست دوم نیز تابع قوانین عرضه و تقاضا باشد، طبعا با توجه به رکود ایجاد شده، باید شاهد کاهش قیمت ها در آن باشیم، زیرا همان طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می گویند، بخش قابل توجهی از تقاضای بازار دست دوم ها به سمت خودروسازان رفته است.
انتهای پپام/