کد خبر: ۲۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

تکمیل حلقه مفقوده کریدور شمال - جنوب/ایران از نظر ترانزیت قابل دور زدن نیست

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ظرفیت‌های بالایی دارد که کریدورهای رقیب از نظر رقابت این ظرفیت‌ها را ندارند و ایران از نظر رقابت قابل دور زدن نیست.
به گزارش خودروکار، امیر ترفع امروز در نشست هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال به جنوب اظهارکرد: به مجموعه زیرساخت‌های حمل و نقلی که دو نقطه را به یکدیگر متصل می‌کنند و حمل و کالا و مسافر در آن انجام شود، کریدور حمل و نقل گویند.

وی ادامه داد: کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب سه مؤسس شامل ایران، هند و روسیه دارد که توافقنامه آن سال ۲۰۰۰ میلادی امضا شد و تا امروز ۶ شورای هماهنگی، ۷ اجلاس کارشناسی و یک نشست وزرا برگزار کرده است.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب در روزهای آینده گفت: ضمانت حضور بخش خصوصی در کریدورها تسهیل امور است، مکانیزیم کریدور شمال - جنوب دو کارگروه فرایندی و حمل و نقل و کارگروه گمرکی دارد و قرار است تسهیلات برای بخش خصوصی داخلی و بین‌المللی در این کریدورها ایجاد شود.

ترفع ادامه داد: از نظر من متولی ترانزیت، شرکت حمل و نقلی و کامیون‌دار است که در زمان صحیح باید در کنار هم با همراهی دولت تصمیم بگیرند و همه مسئولیت کار خود را بپذیرند.

وی تأکید کرد:‌ در کریدور شمال به جنوب مکانیزیم‌های الکترونیکی گمرکی و فراینده داریم که پیشرفته‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند.

وی افزود:‌ در کریدور شمال به جنوب، هدف اتصال هند به روسیه از طریق ایران است، که هند از طریق ایران به روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه همه بنادر ما در شرق و غرب خزر و همچنین بنادر جنوبی در کریدور شمال - جنوب حضور دارند، گفت: مذاکرات متعددی در حوزه استاندارد شدن و مقرون به صرفه شدن تعرفه‌ها برای بخش خصوصی در کریدور شمال - جنوب انجام شده است، تلاش می‌کنیم تعرفه‌های این کریدور استاندارد باشد تا برای بخش خصوصی جذاب شود.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: هر چه اتصالات ریلی کامل‌تر شود و پیوستگی افزایش یابد، بار روان‌تر و کم‌هزینه‌تر عبور می‌کند؛ اتصالات ریلی با کشورهای شمالی را هر سال افزایش می‌دهیم و افزایش ظرفیت‌ها در این مسیر ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: به عنوان مثال با تکمیل خط آهن قزوین - رشت که هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد، بسیاری از مشکلات ما در کریدور ریلی شمال - جنوب رفع خواهد شد و از آن طرف دسترسی ما به بنادر شمالی کشور و کشورهای شرق و غرب دریای خزر تسهیل می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر رقابت کریدورهای دیگر با کریدور شمال - جنوب گفت: این طببیعی است که کشورهای دیگر بخواند از فرصت‌های ترانزیتی خود بهره مند شوند ودر حوزه‌های تعرفه‌ای از نظر زمان و هزینه، شرایط رقابتی فراهم کنند، اما به واسطه موقعیت خاص ایران، کشور ما قابل دور زدن از نظر ترانزیت نیست.

وی افزود: مدیریت زمانی و هزینه‌ای خاص در کریدور شمال به جنوب ایجاد شده است و جذابیت‌های تعرفیه‌ای در حوزه جاده، ریل و تسهیلات گمرکی ایجاد کرده‌ایم.

مدیر کریدورهای بین‌المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: راهکارهای تبادل اطلاعات به صورت فرایند پیش‌اظهاری در گمرک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم تا بار با  حداقل ماندگاری در گمرکات ترخیص شود و به کاهش زمان سیر و هزینه بینجامد.

وی افزود: در همایش پیش‌رو،کشورهای ایران،هند، روسیه، ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان، اوکراین، بلاروس، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان و روسیه حضور دارند.

ترفع بیان کرد: سال گذشته ۱۱ میلیون تن ترانزیت از کشور ما عبور کرد که امسال این رقم افزایش می‌یابد.


منبع: فارس

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار