تاملی بر گفتههای طرفدار واردات خودرو
بهرامپارسایی نماینده مردم شیراز که از اظهار نظرهای مختلف آن می توان طرفداری از واردات خودرو را استخراج کرد این روزها انتقادهای تندی از خودروسازان می کند.
به گزارش خودروکار، معلوم نيست تندباد نقدهايي كه بر پيكره صنعت خودرو ميخورد, از كدام طرف برخاسته است. تندبادهايي كه گاه در هم پيچيده و وهم آلود و گاه مغرضانه و بيباك و گاه هم از عمق ندانستن. دشوار است كه بداني نقد از كدام سو برخاسته و چه مقصدي را در نظر دارد. براي روشن شدن موضوع به يكي از اخيرترين نقدهايي كه از سوي یکی از نمایندگان ميپردازيم.
داندانپزشکی كه خود را كارشناس خودرو هم ميداند, گهگاه چيزهايي ميگويد خورند رسانههاي عمومي كه حتي باورپذيري آن براي بسياري از مخاطبين عام هم دشوار است. مثلاً يكبار گفته بود كه: «به طور كلي بايد اذعان كرد كه توليد مشترك يا موظف كردن شركت خارجي براي توليد در ايران همواره ناموفق بوده است.» چنين سخني آن هم از كسي كه عنوان نماینده ملت دارد بسيار بعيد است. اصلاً به باور بسياري از كارشناسان خودرو يكي از دلايل عقبماندگي صنعت خودروي ايران همين ايزوله بودن آن است. صنعت خودرو در تمام دنيا نشان داده كه براي توسعه و رشد خود نياز به مراودات بينالمللي دارد كه در اين مراودات توليد مشترك با يك شركت خارجي امري بسيار متداول است. يا در اظهار نظري ديگر گفته آنچه خودروسازان ايران توليد ميكنند «خودرو» نيست!
واقعا اگر بخواهيم بدون هيچگونه حب و بغضي و فقط عادلانه قضاوت كنيم, بايد از اين استاد عزيز كه تمام قد به دو شركت خودروسازي (سايپا و ايران خودرو) ميتازد و معتقد است كه وجود همين دو شركت مشكل اصلي صنعت خودروي ايران است؛ بپرسيم كه با فرض حذف و خروج اين دو شركت از صحنه صنعت خودروي ايران, چه چيزي از اين صنعت باقي خواهد ماند؟ وجناب پارسایی با این حرف هابه دنبال واردات در شرایط جنگ اقتصادی است .
آنچه كه مسلم است بازيگري در صنعت خودرو با ساير صنايع كاملا متفاوت است. نميتوان به راحتي تمام كساني كه در اين صنعت تلاش و كوشش ميكنند را با چوب «مديريت نادرست» راند, تمام كساني كه از بيرون به صنعت خودرو نگاه ميكنند بدون اطلاع از محدويتهاي آن ميتوانند آرايي را صادر كنند واقعاً بايد به اين دوستان توانايي بيشتري در خود حس ميكنند گفت: «گر تو بهتر ميزني بستان بزن».
انتهای پیام/