خودروکار بررسی می کند؛
تاثیرات افزایش قیمت بر بازار و تولید خودرو/ سامان وضعیت تولید در گرو بهبود شرایط قطعه سازان
وضعیت تولید خودرو چندماهی است که روند نزولی پیدا کرده و مشکلات قطعه سازان نیز سبب شده تا بر تعداد خودوهای ناقص تولید شده خودروسازان افزوده شود. اما سوالی که وجود دارد این است که صدور مجوز افزایش قیمت به خودروسازان توانسته تا این مشکلات را کمی بهبود ببخشد؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، سرانجام پس از چندین ماه کش و قوس های فراوان هفته گذشته قیمت خودرو افزایش یافت و قیمت خودروهای تولید داخل به قیمت حاشیه بازار نزدیک شد. هر دو خودروساز بزرگ افزایش قیمت های محصولات خود را اعلام کردند و خودروهایی همانند پراید که در برخی از روز ها درحاشیه بازار قیمت شان سر به فلک برده بود بالاخره با یک قیمت ثابت در بازار در حال خرید و فروش هستند.
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو در ابتدای هفته در گفت و گو با خبرنگار خودروکار عنوان کرد هنوز تاثیر چندانی افزایش قیمت ها بر بازار نگذاشته است اما می توان کاهش قیمت ها در بازار را مشاهده کرد. او پس از گذشت یک هفته نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار اظهار کرد بازار خودر طی یک هفته گذشته علی رغم تعیین تکلیف قیمتها، روزهای آرامی را سپری میکند و با تغییرات قیمتی آنچنانی مواجه نیستیم و این صحبت موتمنی نشان از ثبات در بازار دارد.
رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو با بیان اینکه در هفته جاری قیمتها نسبت به هفته گذشته تغییرات زیادی نداشته است، می افزاید ریزش بیشتر قیمت مستلزم عرضه بیشتر از سوی خودروسازان است که در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده است.
به گفته او خودروهای مونتاژی با افت قیمت بیشتری روبه رو شده اند چرا که قیمت این خودروها توسط خودروسازان زیر ۵ درصد بازار اعلام شده است و عرضه کمی بیشتر شده است. در رده خودروهای خارجی نیز موتمنی تاکید می کند که قیمت خودروهای خارجی اندکی کاهش یافته و زمان بیشتری نیاز است تا قیمتها ریزش بیشتری داشته باشد.
به هر ترتیب آنچه از تاثیر افزایش قیمت ها و صحبت های رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو بر می آید این است که پس از گذشته یک هفته هنوز تاثیر شگرفی در بازار خودرو صورت نگرفته است و تغییرات بیشتر همچنان نیازمند عرضه بیشتر خودروسازان و تزریق محصولات به بازار است و آنچه که بازار را بالا و پایین می کند پیش از تغییرات قیمتی عرضه آن محصولات است.
رضا رحمانی وزیر صمت در رابطه با همین موضوع و درباره برنامه دولت برای کاهش قیمت خودروها می گوید با افزایش تولید خودرو، قیمتها کاهش پیدا میکند و دستور داده ام که خودروسازان با افزایش تولید، عرضه را افزایش دهند که مانند گذشته، شاهد بازار سیاه نباشیم.
وزیر صمت نیز در همین راستا با اشاره به این موضوع که با دستور رییس جمهور، ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی اختصاص خواهد یافت عنوان کرده است که با حمایت دولت و همت قطعه سازان روند نزولی تولید خودرو متوقف و روند صعودی شده است. او می گوید که به خودروسازان دستور داده شده تا ۸۰ درصد از تولید روزانه خود را به اجرای تعهداتشان اختصاص بدهند اما این در حالی است که به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن بنا بر آخرین آمار، خودروهایی که در این دو کارخانه به دلیل کمبود قطعات یدکی تجاری نشدهاند و در کف انبار خوابیده است امروز به بیش از ۹۰ هزار دستگاه رسید و اگر مشکلات قطعه سازان حل نشود این مشکل پا برجا خواهد بود که تا به این لحظه قطعه سازان همچنان بر مشکلات خود تاکید و درخواست پرداخت شدن مطالبات خود از خودروسازان را دارند.
به گزارش خودروکار، در چند ماه اخیر، قطعه سازان با مشکلاتی رو به رو شده ودر نتیجه تولید خودرو تحت تاثیر مشکلات قطعه سازان قرار گرفت. چندین هزار خودروی ناقص تولید شده در کف کارخانه ها باقی ماند و خودروسازان برای تحویل خودروهای پیش فروش شده خود دچار مشکل شدند.اکنون که افزایش قیمت ها برای خودروسازان اتفاق افتاده است قطعه سازان پیگیر این مسئه هستند تا قیمت قطعات نیز تعدیل شود و بتوانند مطالبات خود را از خودروسازان بگیرند. در این صورت است که شاید بتوان به ادامه حیات صنعت خودرو و تولید امیدوار ماند.
انتهای پیام/