به گزارش خبرنگار خودروکار؛ 4 سال پیش سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق 1404 که در آن راهکارهای دست یابی ایران به اهداف مورد نظر در افق 20 ساله توسعه در صنعت قطعه و خودروسازی اشاره شده بود، تدوین و به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسیده و سپس ابلاغ شد.
این سند دربردارنده نکات و موضوعات کلیدی بود که به لحاظ کمی ایران را در یک بازه زمانی دراز مدت جزو مطرح ترین کشورهای جهان در تولید خودرو می دید و در برآورد این چشم انداز تا سال 1404 ،ایران باید در در تولید خودرو به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر جهان دست یابد.
زمانی که این سند تدوین شد صنعت خودرو ایران روزهای خوبی را سپری می کرد و تولید به شدت افزایش یافته بود و پیش بینی می شد تولید خودرو در کشور به 2 میلیون دستگاه در سال برسد و رسیدن به این رتبه دور از ذهن نبود.
در سال گذشته و پس از برجام و عقد قرارداد با شرکت های خارجی، این امیدواری بیشتر هم شد و خطوط تولید جان تازه ای گرفته بودند اما از ابتدا امسال و با از سرگیری تحریم ها تامین قعات و مواد اولیه و به تبع آن تولید با مشکل جدی مواجه شده و به نظر می رسد، دست یابی به رتبه 11 جهان در تولید بیش از پیش سخت تر شده باشد.
اما نکته مهم اینجا است که اساسا در صنعت بخصوص در صنعت پویایی مثل خودرو باید این توقع را داشت که یک برنامه و چشم انداز بلند مدت تنظیم کرد و بعد از سالها به آن دست یافت؛ یا این شرایط اقتصادی است که تعیین می کند چه استراتژی ای برای بهبود عملکرد خودروسازان به کار گرفته شود؟
در همین راستا عبدالله بابایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار می گوید:« سند چشم انداز 20 ساله در سال 93 با توجه به شرایط آن زمان که صنعت خودرو در تولید عملکرد قابل توجهی داشت تدوین شده اما با توجه به شرایط امروز این سند نیاز به بازطراحی دارد.»
وی می افزاید:« اینکه سندی در سالهای قبل تدوین شده و ما منتظر باشیم پس از 20 سال دقیقا همین اتفاق بیفتد معقول نیست چرا که شرایط اقتصادی، امکانات، سیستم ها و حتی رقبا شرایط ثابتی ندارند و این صنعت دائما در حال تحول است بنابراین این چشم انداز بلند مدت هم متناسب با شرایط فعلی تعریف شود.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای صنعتی جهان هم چشم انداز و برنامه ها و ویژن های بلند مدت دارند خاطر نشان می کند:« همین کشورها هم برنامه های خود را با توجه به پتانسیل های موجود و شرایط حاکم بر اقتصاد جهانی تنظیم می کنند و ممکن است بارها این برنامه دستخوش تغییر شود.»
بابایی در پاسخ به این سوال که سند چشم انداز 1404 صنعت خودرو تا چه حد دست یافتنی است تصریح می کند:« این موضوعی است که نیاز به کارشناسی دارد و ومنوط به این است که چه سیاستی در صنعت اتخاذ شود و استراتژی ها باید در زمان های مختلف تغییر کند تا بهترین راه برای بهترین نتیجه به دست بیاید.»
با توجه به آنچه گفته شد و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ابتدا به نظر می رسد سند راهبردی صنعت خودرو باید مبتنی بر واقعیات روز بازطراحی و تدوین شود و این امکان را داشته باشد تا در صورت تغییر شرایط بر اساس تحولات و ظرفیت های اقتصادی موجود تغییر کند. در آن صورت می توان گفت که صنعت خودرو دارای یک راهبرد اصولی و دقیق و برنامه و افق دراز مدت است و در این صورت احتمال دست یابی به اهداف نیز میسرتر خواهد بود.
گزارشگر خودروکار: هادی سیانکی
انتهای پیام/