به گزارش خبرنگار خودروکار؛ درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو هر ساله در لایحه بودجه پیش بینی می شود و یکی از مواردی بوده که به لحاظ میزان قابل توجه ارزبری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.
طبق آمارها دولت در لایحه بودجه سال 92 مبلغ 22 هزار میلیارد ریال را از محل مالیات بر واردات خودرو پیش بینی کرده بود که تنها 14 هزار و 842 میلیارد ریال محقق شد این پیش بینی در بودجه سال 93، میزان 11 هزار و 646 میلیارد ریال بود که بیش از 26 هزار میلیارد ریال محقق شد. پیش بینی دولت از محل درآمدهای مالیاتی در سال 94 بیش از 13 هزار میلیارد بود که با 2/1 برابر افزایش محقق شد.
در بودجه 95، حدود 76 درصد پیش بینی یعنی 34 هزار و 400 میلیارد ریال از درآمد واردات خودرو محقق شد و در سال بعد با وجود اینکه 2 هزار میلیارد ریال کمتر پیش بینی شده بود تنها 8 درصد محقق شد و این نشان از این دارد که حداقل در خصوص واردات خودرو بودجه کارشناسانه و دقیق نوشته نمی شود و یا دولت از واردات خودرو به نتیجه قابل فهمی نرسیده است.
در سه سال اخیر دولت از محل دریافت مالیات بر واردات خودرو پیش بینی خود را محقق نکرد و اساسا این پرسش بزرگ در ذهن ایجاد شد که چگونه بودجه این سالها نوشته می شود که پیش بینی ها با اختلاف قابل توجهی یا بیشتر محقق می شود و یا کمتر! آیا در مورد واردات خودرو دولت توجه ویژه ای دارد و کارشناسی دقیقی در این زمینه صورت می گیرد؟
در بودجه 98 آنچه تاکنون شنیده می شود این است که دولت عدد صفر را در مقابل ردیف درآمد حاصل از مالیات بر واردات خودرو قرار داده و این یعنی واردات خودرو ممنوع خواهد بود.
این درحالی است که با وجود ممنوعیت واردات ارگان ها و سازمان های دولتی هر ساله تعدادی خودرو وارد می کنند و براساس مصوبه هیات وزیران سفارتخانه های خارجی، دیپلمات ها و کارمندان رسمی سیاسی و کنسولی خارجی، مجاز به ورود یک خودرو سواری با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی یا با ارزش بیش از 40000( چهل هزار) دلار نیز هستند. همچنین عنوان شده است که در زمان فروش خودروهای مذکور در داخل کشور، رعایت سایر شرایط واردات خودرو الزامی است.
به گزارش خودروکار، مشخص نیست چرا در حالکیه واردات خودرو به کشور هنوز صفر نشده دولت در لایحه بودجه سالیانه 98 درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو را صفر اعلام کرده است .به نظر می رسد دولت در این زمینه باید کارشناسی بیشتری انجام دهد و این لایجه سالیانه که هر سال نیز با پیش بینی های صورت گرفته تطابق نداشته نیاز به اصلاحات عمیقی دارد تا به رقم درستی در این زمینه دست یابند.
گزارشگر خودروکار: هادی سیانکی
انتهای پیام/