نجفی منش در گفتگو با خودروکار مطرح کرد:
قیمت گذاری براساس حاشیه بازار به سود مصرف کننده است / ضرر 5 هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ کشور
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار طرحی است که در دهه 70 مورد امتحان قرار گرفت و نتیجه خوبی هم داشت.
محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در گفتگو با خبرنگار خودروکار در مورد افزایش قیمت خودرو خودروسازان گفت: این موضوع در قانون وجود داشت و جدید نبود و خودروهای بالای 40 میلیون تومان قیمت گذاری توسط خودروسازان انجام می شد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در مورد گمانه زنی ها در رابطه با قیمت جدید خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار اظهار کرد: این طرحی است که ما در سال 76 یک بار آن را امتحان کردیم و نتیجه قابل قبولی هم داشت و کمک زیادی به صنعت خودرو و واقعی شدن قیمت ها کرد.
وی افزود: در آن سال اختلاف قیمت کارخانه و حاشیه بازار تا 300 درصد هم رسیده بود اما با این روش توانستیم طی مدت 10 سال قیمت خودرو را به تعادل برسانیم ضمن اینکه با این نوع قیمت گذاری تقاضا برای خرید خودرو واقعی می شود.
نجفی منش با اشاره با مناسب خواندن روش قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار گفت: در حال حاضر بیش از 90 درصد تقاضای بازار غیرواقعی است و خریداران واقعی در بازار نستند که با این روش خریدار واقعی با 5 درصد کمتر می توان خودرو را خریداری کند.
وی در توضیح روش قیمت گذاری کارخانه 5 درصد کمتر از بازار خاطر نشان کرد: مثلا اگر قیمت خودرویی دربازار 120 میلیون تومان باشد خودروساز آن را 114 میلیون تومان روانه بازار می کند و این امر موجب کاهش قیمت بازار می شود و به همین ترتیب با کاهش تدریجی 5 درصدی، خودرو به قیمت واقعی خود می رسد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه با اشاره به لزوم اصلاح قیمت خودرو تصریح کرد: دو خودروساز بززرگ کشور طی 6 ماه اخیر 5 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر داشته اند که به تبع آن قطعه سازان نیز با تعدیل نیروی 37 درصدی مواجه شده اند و قیمت اجر شدن قیمت های جدید می تواند ارهگشا باشد.
وی در پایان تاکید کرد: از وضعیت فعلی صنعت خودرو فقط ترامپ خوشحال می شود که این صنعت را تحریم کرده و باید با راهکارهای مناسب حیات صنعت خودرو را تصمین کرد.
انتهای پیام/