خودروکار گزارش می دهد؛
از کاهش تولید تا ویراژ قیمت ها در بازار خودرو/ سرنوشت طرح های فروش چه خواهد شد؟
کاهش تولید خودرو در ماه های اخیر به سبب آنکه زنجیره تامین از پس تامین نیاز خودروسازان و قطعات مورد نیاز بر نمی آید بازار عرضه و تقاضای خودرو را هم تحت تاثیر قرار داده است. اما مشخص نیست خودروسازان در حالیکه 70 هزار خودروی ناقص نیز در کف کارخانه ها تولید شده است بر چه اساسی دست به پیش فروش و فروش های مدت دار زده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، تولید خودرو در ماه های اخیر با کاهش چشمگیری مواجه شده است، اگر چه تعطیلات تابستانی خودروسازان تازه آغاز شده است اما خیلی پیشتر با تولید خودرو های ناقص که به گفته آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی به رقم 70 هزار دستگاه رسیده است خودروسازان به تعطیلی رفته اند.
خودروسازان از پس پرداخت مطالبات قطعهسازان برنمی آیند و همین موضوع سبب مشکل در تامین نقدینگی قطعهسازان و تولید قطعات شد. هرچه زمان می گذرد قطعه سازان ناتوان تر می شوند و از پس تولید قطعات بیشتری بر نمی آیند و در این میان بازار خودرو که در اثر نوسانات عجیب و غریب ارز و در اثر تحریم های خارجی دچار التهاب زیادی شده است کمبود عرضه خودرو از سوی خودروسازان آن را ملتهب تر کرده است.
نگاه سرمایه ای مردم به خودرو که خوب می دانند ارزش خودرو با نرخ دلار هر روز رو به فزونی است سبب شده است تقاضای فراوانی در بازار وجود داشته باشد و رقم قیمت خودروهایی همانند پراید که مقرر است دیگر تولید نشود از 20 تومان و یا حتی کمتر به 40 میلیون تومان برسد.
در این میان دو خودروساز بزرگ کشور در حالی که هم در تعطیلات به سر می برند و هم حدود 70 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه ها روی دست شان مانده است طرح های فروش و پیش فروش خود را اعلام کرده اند. این موضوع در حالی در جریان است که خودروسازان چشم انتظار شورای رقایت و طرح ساماندهی بازار برای افزایش قیمت ها هستند. اما مشخص نیست که آیا خودروسازان به این موضوع فکر کرده اند که اگر قیمت های افزایش یابد مردم توانایی پرداخت ما به تفاوت قیمت خودرو ها را به هنگام تحویل خواهند داشت یا خیر. و نکته ای که نباید فراموش شود این است که با این حجم تولید خودرو های ناقص اصلا مشخص نیست که خودروسازن از پس تعهدات خود بر آیند.
آنچه همه کارشناسان خودرویی بر آن تاکید می کنند این است که طرح های فروش و پیش فروش سبب تعهد می شود و اگر شرکت های خودرویی نتوانند به تعهدات خود عمل کنند باید در ماه های آینده و به عبارتی سال 98 با موجی از اعتراض های خیابانی مردم روبه رو شویم.
نکته مهم دیگر آن است که مشخص نیست خودروسازان با سود حاصل از این طرح های یکساله چه خواهند کرد و قصد دارند یا این طرح ها کدام یک از خلع های اقتصادی و مالی مجموعه خود را پر کنند و خواب سرمایه ها در حالی که خودروها تجاری سازی نمی شوند چه سودی به حال آن ها دارد.
در همین رابطه امیر حسن کاکایی به خبرنگار خودروکار می گوید:« هنگامی که مردم به این آگهی های پیش فروش و فروش اعتماد می کنند نشان دهنده این است که افرادی می روند تا بر روی خودرو سرمایه گذاری کنند و بعد از آن هم منتظر جواب سرمایه گذاری شان می شوند و در این شرایط که امکان عمل به تعهدات برای شرکت ها وجود ندارد ممکن است افرادی که طلبکار و در حقیقت آویزان دولت می شوند بسیار زیاد شود چراکه در ایران هر اتفاقی که رخ می دهد مردم از دولت طلبشان را می خواهند.»
او می افزاید :«در این شرایط پر التهاب بازار بهترین کار پیش گیری است و باید جلوی پیش فروش ها را گرفت اما با وضعیت موجود به نظر می رسد که برای این کار بسیار هم دیر شده است زیرا برخی از پیش فروش هایی که از قبل هم صورت گرفته پشتوانه ای نداشته است و باید امیدوار باشیم مردم متضرر نشوند. و در آینده نیز خودروسازان از پس تعهدات خود بر بیایند.»
این فعال حوزه خودرو معتقد است طرح های فروش جوابگوی نیاز امروز بازار نیست و نمی شود با این کارها نگاه و تقاضای مردم را از بازار گرفت.
به گزارش خودروکار، بازار آشفته خودرو با کاهش تولیدات داخلی روز به روز در حال بدتر شدن است و این روزها خودروهای بی کیفت داخلی هم با قیمت های عجیبی خرید و فروش می شوند. اگر این موضوع ادامه پیدا کند و شورای رقایت هم در جلسه خودرویی خود مجوز افزایش قیمت ها را دهد مشخص نیست چه اتفاقی در انتظار بازار خواهد بود. به نظر می رسد دولت نمی خواهد دست از قیمت گذاری خودرو بردارد و بازهم با کنترل قیمت ها می خواهد بازار را در دست بگیرد و موضوع آزاد سازی قیمت ها هم عملی نخواهد شد.
انتهای پیام/