کد خبر: ۱۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
خودروکار بررسی می کند؛

رقابت تنگاتنگ شرکت‌های اینترنتی با آژانس‌های کرایه خودرو/ برنده میدان کدام است؟

ورود شرکت‌های اینترنتی به حوزه کاری کرایه تاکسی‌ها تاثیرات مثبت و منفی را به دنبال دارد در این گزارش با نگاهی به مشاغل در حال فراموشی، به بررسی وجه‌های پنهان این تاثیرات پرداخته ایم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، با افزایش نفوذ اینترنت و افزایش استفاده از وسایل دیجیتال در زندگی افراد، چهره برخی رفتار‌های روزمره تغییر کرد که با اهمیت‌ترین آن‌ها تغییر در بازار و به دنبال آن تغییر در خرید و فروش و نوع کسب و کار است.
 
تغییر در نوع کسب و کار تاثیرات متعددی در وجوه مختلف زندگی افراد و در نهایت جامعه دارد که این تاثیر از سوی کارشناسان مثبت و در برخی شرایط منفی ارزیابی شده است.
 
در این میان سوالی که با فراگیر شدن این کسب و کار‌ها در اذهان پدیدار می‌شود، عاقبت کسبه مشغول در آن حوزه کاری است و آیا با روی کار آمدن کسب و کار دیجیتال، خرده فروشی‌های مشغول به کار در آن صنف فراموش خواهند شد؟
 
به همین خاطر و برای پاسخ گویی به این سوال، خودروکار به بررسی تاثیر ورود کسب و کار دیجیتال به حوزه‌های کاری مختلف می‌پردازد.
 
یکی از حوزه‌های کاری که از ورود فضای مجازی به حیطه کاریشان بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته، می‌توان به موسسات توریستی و کرایه خودرو اشاره کرد که در سال‌های اخیر با روی کار آمدن رقبای دیجیتالیشان، فعالیت آن‌ها به حاشیه و یا در برخی موارد به دست فراموشی سپرده شده است.
 
برای با خبر شدن از تغییرات ایجاد شده در نوع کسب و کارشان با، نائب رئیس اتحادیه موسسات توریستی وکرایه خودرو به گفتگو نشستیم.
 
فرشاد یغمایی، نائب رئیس اتحادیه موسسات توریستی وکرایه خودرو در گفتگو با خبرنگار خودروکار، در خصوص تاثیر کسب و کار دیجیتال در حوزه کاری این صنف گفت: سیستم کاری این صنف تاکنون سنتی بوده که با ورود کسب و کار‌های دیجیتال به این حوزه مشکلاتی برای فعالان این صنف ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ واحد صنفی در حوزه موسسات توریستی و کرایه خودرو در شهر تهران مشغول به کار هستند، گفت: طی چند سال گذشته و با افزایش استقبال از واحد‌های کرایه خودرو دیجیتالی مغازه دارانی که مالک مغازه خود نبوده ویا از لحاظ مالی تمکن بالایی نداشتند در ابتدا با رکود و پس از مدتی به تعطیلی کشانده شدند.
 
یغمایی تاثیر فعالیت واحد‌های فضای مجازی بر کسب وکار آن‌ها را کاهش ۳۰ درصدی در سهمشان از بازار دانست و گفت: کرایه‌های پایین شرکت‌های اینترنتی در ساعات مختلف شبانه روز دلیلی برای استقبال متقاضیان از شرکت‌ها است این درشرایطی است که آن‌ها هزینه‌هایی مانند مالیات، عوارض، بیمه، هزینه‌های جاری شرکت و موارد مشابه را پرداخت نمی‌کند.
 
نائب رئیس اتحادیه موسسات توریستی وکرایه خودرو با تاکید بر این موضوع که شرکت‌های اینترنتی با تخفیف‌های خود فضای دامپینگ را در حوزه کاری ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: آژانس‌ها، ضوابطی ندارند که در ساعات مختلف روز قیمت‌های مختلفی را پرداخت کنند، اما شرکت‌های اینترنتی در ساعات اوج ترافیک قیمت خود را افزایش می‌دهند، اما ا. گر واحد‌های ما افزایش قیمت داشته باشد باید به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف پاسخ دهند.
 
وی با اشاره به لزوم حرکت به سوی فناوری جدید و استفاده از پتانسیل‌های آن گفت: برای ورود به فضای فناوری آژانس‌ها واصناف مشغول به کار نیز گام‌هایی را برداشته اند و می‌توانیم بگوییم تا حدود ۹۰ درصد از اقدامات لازم را انجام داده ایم تا با ورود به این حوزه پا به پای سایر رقبا فعالیت کنیم.
 
نائب رئیس اتحادیه موسسات توریستی و کرایه خودرو با اشاره به اینکه صنف ما با سابقه فعالیت بیش از نیم قرن امین مردم شناخته شده، گفت: خدمات دهی آژانس‌ها با نظارت سازمان‌ها وافراد گوناگون صورت می‌گیرد که خلأ این نظارت بر روی شرکت‌های اینترنتی احساس می‌شود، زیرا بر اساس اساسنامه موجود، این شرکت‌ها تنها واسطه‌ای بین مشتریان و خودرو‌ها هستند.
 
بدون شک فعالیت شرکت‌های دیجتالی توانسته رضایت نسبی شهروندان را به دلیل سهولت در دسترسی و قیمت مناسب به دنبال داشته باشد، اما نکته مهم در این میان فراموش نکردن اصناف و خرده فروشی‌های این حوزه است که به دست فراموشی سپرده نشوند.
 
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار