معاون وزیر راه اعلام کرد؛
خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمیدهند/ صحبت از گرانی سوخت خط قرمز است
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رایزنی خودروسازها اجازه اعمال و تصویب مقررات و قانون در رابطه با کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمیدهد.
مهرداد تقیزاده اظهار کرد: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابهجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر کاهش یافت؛ همچنین در بخش حملونقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر کاهش یافت، این موضوع نشاندهنده کاهش استفاده از حملونقل عمومی و افزایش خودروی شخصی است.
او بیان کرد: در معاونت حملونقل پیشبینی کرده بودیم که سال 96 تعداد کشتههای جادهای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود؛ اما متأسفانه از همان سال 96، افزایش کشتههای سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشتهها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشتههای سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه شاهد روند صعودی تعداد کشتههای تصادفات خواهیم بود، وضعیت صنعت معدن گسترش پیدا میکند و تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید که عمدتاً از طریق جادهها جابهجا میشود اگر این حجم از تولیدات معدنی با افزایش حجم تردد کامیونها وارد جادهها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه تعداد خودرومحوری در کشور زیاد شده است گفت: تعداد خودرو و موتور در کشور 30 میلیون است که تا 10 سال آینده به 50 میلیون خواهد رسید یعنی سالیانه 2 میلیون خودرو افزایش مییابد. هرچه کشور خودرومحورتر باشد ریسک سانحه و تلفات افزایش پیدا میکند.
تقیزاده اظهار کرد: تحقیقات نشان میدهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد که برنامه ما نیز عمدتاً در این خصوص متمرکز شده است. جاده و تونلهای ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راهها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامهریزی شده و بودجه اختصاص یابد.
وی افزود: براساس نقشه ایمنی راه سوانح از 16 هزار نفر در سال 1406 به 9 هزار نفر در سال برسد در این رابطه برنامه منسجمی وجود دارد و روش خاصی پیشبینی شده است.
تقیزاده به بیان راهحل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه خودروهای سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راهها و حتی بزرگراههای درونشهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضیتر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیریهای معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت افزود: ما بهدنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است. خودروسازها نیز رایزنی زیادی دارند و نمیگذارند مقررات مربوطه تصویب شود، حتی بهراحتی مسئولان را تغییر میدهند، در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبهرو شده است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/