به گزارش خبرنگار خودروکار، حمیدرضا داوود زاده مدیرعامل بهمن موتور، امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با انتقاد از سمت و سوی رسانهها در ماجرای ثبت نام مزدا۳ گفت: نخستین فروش مزدا۳ در اسفند ۹۶ و فروش دوم در اردیبهشت سال جاری اتفاق افتاد و هیچ کدام از این مشکلات پیش نیامد.
وی افزود: در ثبتنام اینترنتی، تنها ۲۷۰ خودروی مزدا۳ برای فروش گذاشته شده بود در حالی که ۲۱۲هزار نفر متقاضی این خودرو بودند.
داوود زاده بیان کرد: ما شرط ثبت نام به ازای یک کدملی را گذاشتیم، اما کنترل ثبت نام خودرو توسط دلالان وظیفه ما نیست.
مدیرعامل بهمن موتور گفت: ۹۲درصد ظرفیت ثبت نام در ۱۵ دقیقه اول پر شد و این افراد در ۵ ثانیه اول وارد سایت شده بودند. البته زمان اضافی برای جایگزینی ۱۰ درصد ظرفیت باقی مانده اختصاص داده شد.
داوودزاده تصریح کرد: وزیر صنعت ما را محکوم نکرد فقط از روابط عمومی وزارت صمت درخواست کرد، عملکرد گروه بهمن را در این ثبت نام بررسی کند.
وی تاکید کرد: از سمت هیچ نهادی ما را مجبور به فروش نکردند و ما خودمان برای تهیه مواد اولیه نیاز به نقدینگی داریم.
جعفر توحیدی مدیرعامل مگا در همین ارتباط در نشست خبری با اشاره به اینکه در ۳ مرداد ماه امسال گروه بهمن تنها تعداد اندکی خودرو را طی دو بخشنامه بهصورت اینترنتی در معرض فروش قرار داد، افزود: بهدلیل اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیون تومانی این خودرو با بازار آزاد پیشبینی میشد که این فروش با استقبال و هجوم فراوان کاربران مواجه گردد، از این رو سایت فروش اینترنتی برای مقابله با این هجوم کاملاً تجهیز گردید.
توحیدی تصریح کرد: در طول برنامه فروش بیش از ۲۱۲ هزار کاربر مستقل به سایت فروش مراجعه کردهاند که ۷۸۸ برابر ظرفیت خودروی اعلامشده بوده است، بهعبارت دیگر شانس خرید برای هریک از این کاربران ۰.۱۲ درصد بوده است. از ۲۱۲ هزار کاربر مراجعهکننده، نزدیک به ۶۵ هزار نفر موفق به ورود اطلاعات شخصی خویش و ثبتنام اولیه شدهاند. برخی از کاربران ۲ یا ۳ مرتبه اقدام به ثبتنام نمودهاند. شانس خرید برای هر یک از این کاربران ۰.۴۱ درصد بوده که اطلاعات کامل این کاربران ثبت شده و قابل ارائه است.
مدیرعامل شرکت مگا با اشاره به اینکه در نخستین نوبت پذیرش در ساعت ۹ صبح که سایت بهمدت ۵ ثانیه بازگشایی گردید، صدها کاربر وارد سایت شدند و ۷۵ درصد ظرفیت خودروها در همان ۱۵ دقیقه اول بهفروش رسید، ادامه داد: در روز فروش ۲۱۲ هزار نفر برای خرید ۲۷۰ خودرو تلاش کردند. بدیهی است که بهجز تعداد قلیلی که موفق به خرید شدهاند، باقی متقاضیان دچار نارضایتی شدید بوده و گمان بر صوری بودن فرآیند فروش داشته باشند. این گمان از موارد زیر ناشی میشود:
-ایشان از نسبت ۷۸۸ برابری تقاضا نسبت به عرضه و یا ۰.۱۲ درصدی موفقیت خرید بیخبرند.
- ایشان واقف نیستند که در همان زمانهای کوتاه ۵ تا ۱۵ ثانیهای که سایت پذیرش میکند، -تعداد زیادی کاربر وارد سایت میشوند و در صف بخشنامهها قرار میگیرند.
- ایشان واقف نیستند که چنانچه مدت پذیرش سایت طولانی گردد، صفهای چند دههزار نفری پشت بخشنامهها تشکیل شده و کسانی که پشت این صفهای طولانی قرار میگیرند، بهدلیل منقضی شدن اعتبار زمانی، بهطور اتوماتیک از سایت خارج میشوند و عملاً هیچگونه شانسی برای خرید ندارند.
- ایشان واقف نیستند که در زمانهایی که سایت پذیرش نمیکند، تعداد زیادی کاربر در سایت مشغول فعالیت هستند و تا زمانی که وضعیت ایشان تعیین تکلیف نشده و اعتبار زمانی کاربر منقضی نشده باشد، پذیرش جدید عملاً بیفایده خواهد بود.
توحیدی همچنین ابراز کرد: گزارش ویژه فروش مزدا ۳ به وزیر صنعت، سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و سازمان حمایت مصرف کنندگان و فروشندگان ارسال شده است.
مدیرعامل پرتال جامع خودرو خاطرنشان کرد: البته گروه بهمن برای این دوره از فروش خودروی مزدا ۳ قصد داشت که تعداد بیشتری از خودروها را بهفروش برساند، اما با توجه به بخشنامه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه اجازه پیشفروش برای مدت طولانیتر از یک ماه داده نمیشود، تنها سهمیه تولید یک ماه این خودروساز به فروش رسید و قرار است که فروشهای دیگری هم تکرار شود.
انتهای پیام/