کد خبر: ۱۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

خودروسازی در بیراهه جنگ تجاری

ترامپ از روزهای آغازین ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرده بود واردات گسترده خودرو به آمریکا برخلاف میل اوست و با اعمال تعرفه واردات این روند را متوقف خواهد کرد.
به گزارش خودروکار، در هفته‌های اخیر این تهدیدها جدی‌تر شده‌اند و ترامپ در توئیتی عنوان کرد؛ در‌صورتی‌که طرف اروپایی تعرفه‌ها و موانع تجاری را حذف نکند، تولیدات خودروسازان آلمانی باید با پرداخت تعرفه‌ واردات ۲۰ درصدی به آمریکا وارد شوند. این موضع‌گیری ترامپ هم خودروسازان آمریکایی و هم خودروسازان اروپایی را به اعتراض واداشته است. در روزهای اخیر نشریات تخصصی صنعت خودرو به این موضوع پرداخته‌اند که پیامدهای ناگوار اعمال تعرفه‌ واردات خودرو، تنها خودروسازان آلمانی را متضرر نخواهد کرد، بلکه تمامی فعالان صنعت خودرو در سراسر جهان از چنین اقدامی متاثر خواهند شد. کمیسیون اروپا هم به تهدیدهای تعرفه‌ای ترامپ پاسخ داده است و این کشور را به وضع تعرفه‌های متقابل و اقدامات تلافی‌جویانه تهدید کرده است.

در ماه‌های اخیر آمریکا اقدام به اعمال تعرفه واردات بر برخی کالاها کرده است. ترامپ هر روز دامنه مناقشات تجاری‌اش را گسترش می‌دهد و به‌نظر می‌رسد بر وضع تعرفه واردات خودرو نیز مصر است. هفته گذشته پس از انتشار توئیت ترامپ ارزش سهام خودروسازان اروپایی و آمریکایی در بازارها کاهش یافت. تهدید آمریکا به اعمال تعرفه واردات و تهدید متقابل دیگر کشورها سبب اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه شده است و خودروسازان برای سرمایه‌گذاری و گسترش فعالیت‌های خود دچار سردرگمی شده‌اند. ژاپن تهدید کرده است در صورت اعمال تعرفه‌ها برنامه سرمایه‌گذاری تویوتا و مزدا در آمریکا را به حالت تعلیق درخواهد آورد و شرکت ولوو هم اعلام کرد در‌صورتی‌که تعرفه واردات خودرو اعمال شود در سال‌های بعد نمی‌تواند اهداف فروش خود در چین را محقق کند. موسسه اعتبارسنجی اقتصادی مودیز هم در هفته اخیر اعلام کرد اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو و قطعات آن منجر به کاهش اعتبار خودروسازی در جهان خواهد شد. مودیز در بیانیه خود آورده است: «تعرفه واردات خودرو و قطعات آن تقریبا تمامی گروه‌های فعال در صنعت خودرو و حتی شرکت‌های حمل‌و‌نقل را متاثر خواهد ساخت زیرا زنجیره تامین بین‌المللی این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

شرکت‌های فورد و جنرال موتورز در معرض خطر شمول تعرفه‌های واردات هستند، زیرا بخش قابل توجهی از فروش خود در آمریکا را از مکزیک و کانادا به کشور وارد می‌کنند و بخش بزرگی از بازار خودروهای سبک، وانت‌ها و خودروهای شاسی‌بلند آمریکا را در اختیار دارند. هر دو خودروساز ناچارند هزینه کاهش تولید در دیگر کشورها و انتقال تولید به آمریکا را بپذیرند. احتمال می‌رود این شرکت‌ها در کوتاه مدت برای جبران تعرفه واردات و جلوگیری از افزایش قیمت، هزینه واردات را تقبل کنند، اما در دراز مدت هزینه واردات یا انتقال عملیات تولید را در قالب افزایش قیمت به مشتریان تحمیل خواهند کرد. مودیز تحلیل می‌کند خودروسازان غیرآمریکایی متحمل ضرر و زیان بیشتری خواهند شد.

خودروسازانی نظیر جگوار لندرور و ولوو که تاکنون در خاک آمریکا اقدام به تولید خودرو نکرده‌اند، به شدت متضرر خواهند شد. در میان خودروسازان ژاپنی هم، شرکت‌هایی همچون تویوتا و نیسان که بخش قابل توجهی از تولیدات داخلی‌شان را به آمریکا صادر می‌کنند، ناگزیر خواهند شد میزان تولید خود را تعدیل کنند. این خودروسازان ناچار خواهند شد حجم تولید داخلی خود را کاهش دهند و در عوض افزایش تولید در خاک آمریکا را در دستور کار خود قرار دهند. حتی تصمیم خودروسازان کره جنوبی یعنی شرکت‌های هیوندایی و کیا موتورز مبنی بر افزایش تولید در آمریکا و کاهش صادرات به این کشور هم نمی‌تواند تاثیر منفی اعمال تعرفه‌های واردات را به‌طور کامل خنثی کند. از سوی دیگر حجم صادرات خودروسازان چینی به آمریکا ناچیز است، از این رو خودروسازان چینی کمتر از دیگر رقیبان خود بر اثر اعمال این تعرفه‌ها متضرر خواهند شد.
اشتباه استراتژیک

ترامپ بارها از شمار خودروهای لوکس اروپایی در سطح خیابان‌های آمریکا شکایت کرده بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان خودروهای لوکس در اروپا کمتر نگران عواقب تصمیم تعرفه‌ای ترامپ هستند، زیرا مشتریان آنها در قبال افزایش قیمت ۲۰ درصدی حساسیت چندانی نشان نخواهند داد، اما شرکت‌هایی که به تولید خودروهای کوچک و ارزان‌قیمت روی آورده‌اند در معرض این خطر قرار دارند که با افزایش قیمت بخش عمده بازار خود را در این کشور از دست بدهند.

مودیز به این نکته هم اشاره می‌کند که تولید‌کنندگان عمده قطعات خودرو نیز از تاثیر تحولات مصون نخواهند ماند و ناچار خواهند شد زنجیره تامین خود را با توجه به تعرفه‌های جدید تنظیم کنند. تلاش تامین‌کنندگان برای بهینه‌سازی قیمت‌ها هم‌اکنون موجب می‌شود که هر قطعه تا قرار گرفتن روی خط مونتاژ نهایی خودرو، بارها از مرز کشورهای مختلف بگذرد، با اعمال تعرفه واردات در هر مرحله این کار به صرفه نخواهد بود و آرایش کنونی زنجیره تامین دگرگون خواهد شد. فروشندگان خودرو نیز از پیامدهای این اقدام در امان نخواهند ماند، فروشندگانی که بر‌ای تامین نیاز بازار به واردات تکیه می‌کنند، بیش از سایرین آسیب‌پذیر خواهند بود. حتی شرکت‌های حمل‌و‌نقل آمریکایی که انتقال خودروهای وارداتی از بنادر را بر عهده داشتند نیز از این اقدام متضرر خواهند شد.



منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار