به گزارش خبرنگار خودروکار، دونالد ترامپ که سر ناسازگار با صنعت خودرو ایران دارد، از همان لحظه خروجش از برجام باعث شد تا لرزه بر اندام اروپایی ها بیافتد و شرکتهایی مانند پژو-سیتروئن بد عهدی کنند و فرار را بر قرار ترجیح بدهند و از سویی فولکس واگن هم که نیامده رفت.
اما در این میان چینیها که در حال حاضر سهم بسیار خوبی را در بازار ایران را دارند و همچنین شرکت خودروسازی ماهیندرا هند که سال گذشته ورود خودش به بازار ایران را اعلام کرد، تا به حال اظهار نظری در این رابطه نکرده اند.
صنعت خودروسازی هند یکی از بزرگترین صنایع این کشور است و چیزی حدود 7.1 درصد تولید داخلی این کشور از همین راه است. طرف دیگر چین قرار دارد که دارای منابع مالی بسیار زیادی هستند و به سرعت پیشرفت میکنند. برای نمونه میتوان به خرید بخشی از دایملر توسط شرکت جیلی اشاره کرد.
حال سوال این است که با توجه به شرایط کنونی، چینیها و هندیها چه تصمیماتی اتخاذ میکنند؟ آیا از رفتن اروپاییها برای کسب سهم بازار بیشتر استفاده میکنند یا آنها هم قید بازار ایران را میزنند و وداع میکنند؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار خودروکار میگوید: «با توجه به موقعیت کنونی، میتوان گفت که یک شرایط بسیار طلایی برای چینیها ایجاد شده است و بعید است که آنها بازار ایران را ترک کنند.»
او ادامه میدهد: «زمانی خودروسازان داخلی بیشترین سود را میبرند که کمترین میزان تولید داخلی صورت بگیرد. دلیل این امر این است که هنگامی که درصد داخلی سازی بالا برود، خودروسازان ملزم هستند تا با قطعه سازان داخلی همکاری کنند و ریسکهای ناشی از آن میتواند برای خودروسازان هم خطر آفرین باشد. از طرف دیگر، دولت اخیرا اعلام کرده است که ارز دولتی را به CKD اختصاص میدهد. با در نظر گرفتن این شرایط و همچنین ممنوعیت واردات خودرو، این بهترین فرصت برای چینیها خواهد بود تا خودروها را به صورت CKD وارد و مونتاژ کنند و سهم بازار بیشتری را، بدون حضور اروپاییها، به دست بیاورند.»
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اقدامات اخیر چینیها و فروش اقساطی خودروهایشان در حال و هوای امروز بازار ایران تاکید میکند: «نوع نگاه دولت چین به صنعت خودروسازی با سایر کشورها متفاوت است و آن ها در بازارهایی مانند ایران، بدون در نظر گرفتن مواردی مانند تورم و وضعیت بد اقتصادی، خودروهای خود را با قیمتهای بسیار پایین به منظور به دست آوردن سهم بازار بیشتر به فروش میرسانند. این دسته اقدامات و همچنین فروش اقساطی خودروها در این وضعیت اقتصادی نشان میدهد که برنامه ریزی این کشور برای بازار ایران کوتاه مدت نیست و نگاهی بلند مدت به بازار ایران دارند.»
امیرحسن کاکایی باور دارد که چینیها با اجرا کردن این سیاست، در بلند مدت یک موفقیت بزرگ به دست می آورند و آن هم تصاحب سهم بزرگی از بازار است. کیفیت خودروهای چینی از چندین سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است و میتوان در زمینه تولید مشترک خودروها به این خودروسازان بسیار امید داشت.
او خاطر نشان میکند: «یکی دیگر از شیوههای تامین مالی شرکتهای چینی در زمینه قطعه سازی است. قطعات این خودروها طوری ساخته میشوند که عمر کوتاه تری نسبت به سایر خودروها دارد و از همین طریق، بخشی از قیمت پایین محصولات را تامین میکنند.»
هندیها چه خواهند کرد؟
خودروسازان هندی هم از طرفی دارای صنعت خودرو بسیار بزرگی هستند و هم با شرکتهای بزرگی مانند جنرال موتورز همکاری داشتند.
او در رابطه با ورود خودروسازان هندی به بازار ایران خاطر نشان میکند: «خودروسازان هندی دارای صنعت خودروسازی بسیار بزرگی هستند و در بازار کشور خود بسیار قدرتمند هستند اما نکته اصلی این جا است که نگاه این کشور به خودروسازی مانند چین نیست و از طرف دیگر هندیها همکاری بیشتری با خودروسازان آمریکایی و غربی دارد و وابستگی بیشتری به آنها دارد.»
کاکائی بر این عقیده است که با توجه به پتانسیل بازار کشور هند و همکاری آنها با غرب، احتمال ورود گسترده آنها به صنعت خودرو ایران و کسب سهم بازار ایران کمتر است. ضمن اینکه نگاه این کشور با نگاه چینیها متفاوت است و به همین دلیل شاید بازار ایران مناسب حضور آنها نباشد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، به نظر میرسد که با رفتن اروپاییها، بازار خودرو ایران برای چینیها بستری امنتر و مطمئن تر و همچنین ورود هندیها هم به آن راحتتر خواهد شد. در حال حاضر بحث بر سر ترجیح بازارها است و باید دید که صنعت خودروسازی این دو کشور چه سیاستی برای بازار ایران اتخاذ میکند.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/