کد خبر: ۱۷۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
خودروکار ابعاد مختلف ترافیک تهران را بررسی می کند (2)؛

تهران یکی از آلوده ترین کلانشهرهای دهكده جهانی/ سهم عوامل آلودگی هوا به تفکیک چقدر است؟

روز به روز بر تعداد خودروها در معابر تهران افزوده می شود تا تردد خودروها هر ماه سنگین تر از سابق باشد و ما حصل آن ترافیک های متوالی در ساعات مختلف و مهم تر از آن آلودگی روز افزون هواست که تهدیدی جدی برای سلامت مردم به حساب می آید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، همانطور که در بخش اول گزارش پیرامون ابعاد مختلف ترافیک تهران به بررسی آمار موجود در ارتباط با تعداد خودروهای تهران پرداخته و راهکار های موجود برای مقابله با این معضل را مورد بررسی قرار دادیم، در این گزارش به تبعات زیست محیطی و تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت مردم تهران و دیگر کلانشهرها خواهیم پرداخت.

آمارها نشان میدهد تعداد خودروهای پلاک شده در کل کشور از مرز 20 میلیون دستگاه گذشته است و از این میان سهم تهران معادل یک پنجم یعنی 4 میلیون دستگاه خودرو بوده که 6 الی 8 برابر ظرفیت معابر تهران است.

همچنین دیگر آمار مهم در دست از سوی مرکز مطالعات ترافیک شهرداری تهران، از اضافه شدن روزانه 1033 خودرو به معابر تهران حکایت دارد. این آمارها به خوبی نشان از وخامت اوضاع و تبدیل تمام ساعات روز به ساعات اوج ترافیک در آینده بسیار نزدیک دارد؛ اتفاقی که با سلامت مردم رابطه عکس دارد و هرچه میزان تعداد خودروها بیشتر می شود، با افزایش میزان آلودگی هوا بالتبع از سلامتی مردم کاسته خواهد شد.

بر اساس آمار شركت كنترل كيفيت هوا، تهران در سال گذشته تا پایان بهمن ماه تنها 13 روز هواي پاك را به خود دیده است و يكي از كلان شهرهاي آلوده دهكده جهاني شناخته می شود چرا که در سال گذشته میزان آلودگی هوای تهران، 4 برابر حد استاندارد تعيين شده توسط سازمان بهداشت جهاني (WHO)، گزارش شده است.

در بررسی های انجام شده سهم بدني منابع آلاينده هواي تهران اينگونه تقسيم بندي شده كه سهم منابع ساكن 15 درصد و منابع متحرك 85 درصد است. سهم منابع متحرك در توليد آلاينده‌هاي گازی فرار و ذرات معلق به ترتيب 85% و 70% تعيين شده و منابع ساكن بقيه سهم را به خود اختصاص می دهد.

از بزرگترین منابع متحرک  در تولید آلاینده های گازی باید به خودروها اشاره کرد که در سال گذشته باعث تعطیلی 11 روز از سال تحصیلی به دلیل آلودگی هوا شدند. جالب است بدانید که در سال 94 تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا تنها 6 روز از سال تحصیلی را به خود اختصاص داده است و همین افزایش سال به سال روزهای تعطیلی به دلیل شرایط نامطلوب هوا، نشان از اوضاع نه چندان جالب وضعیت هوای تهران دارد. حال نگرانی ای که وجود دارد به عدم کنترل و مدیرت ورود خودروهای جدید به معابر تهران و آلودگی روز افزون هوای تهران به خاطر تردد بیش از اندازه خودروهای شخصی برمی گردد که تهدیدی بزرگ برای سلامت مردم تهران است.

در همین راستا ژما جواهری پور- دبیر قطب کشوری محیط زیست و توسعه پایداردر گفتگو با خبرنگار خودروکار می گوید: « لازم است که قبل از پرداختن به مسئله تبعات آلودگی ناشی از خودروها بر لزوم اصلاح سیستم حمل و نقل عمومی و رویه نادرست شهرسازی در تهران تاکید کرد، چرا که این دو می توانند از عوامل بسیار موثر در کاهش ترافیک و تردد خودروها در سطح شهر باشند. متاسفانه در برنامه های شهرسازی، ما انسان محوری را نمی بینیم و اولویت بر ساخت معابر صرفا برای خودروهاست. همین سبب شده است که پیاده راه ها و محل ویژه تردد وسایل پاک همچون دوچرخه در برنامه های شهرسازی ما دیده نشود، در صورتی که در اکثر کشورهای توسعه یافته بر ساخت معابر انسان محور تاکید شده است. انسان محور بودن سازه ها و زیر ساخت ها در کشور به خصوص تهران می تواند نقش بسزایی در رفع معضل ترافیک داشته باشد، ترافیکی که خود معلول بسیاری از علت ها است.»

جواهری پور در ادامه می افزاید: « تبعات ترافیک و آلودگی هوای ناشی از خودروها تنها به بحث استنشاق گازهای آلاینده برنمی گردد و آمار تکان دهنده 20 میلیون ساعت در روز در ارتباط با اتلاف وقت و عمر شهروندان در ترافیک ها در دست است که باید گفت جدای از بحث آسیب رسان بودن گازهای آلوده ناشی از فعالیت های خودروها برای سلامت جسمانی افراد، فشارها و استرس هایی که افراد مجبور به تحمل در ترافیک ها هستند و صدای ناشی از تردد خودروها در ترافیک می تواند مخل سلامت روان و عمر و وقت مفید مردم باشد و تبعات جسمانی، روانی و بهداشتی زیادی در پی دارد.»

همچنین احسان بیات-کارشناس حوزه سلامت در ارتباط با آلودگی هوا و تبعات گازهای مضر ناشی ازفعالیت خودروها بر سلامت مردم به خبرنگار خودروکار می گوید: « محققان از کاهش 9 الی 10 ساله عمر مردم ساکن در شهرهای دارای هوای آلوده خبر داده اند و همین نشان از طیف گسترده تبعات آلودگی هوا بر سلامت مردم دارد. آلودگی هوا علت 11 درصد از مرگ و میرها در جهان است و از این حیث قربانیان آن 4 برابر بیشتر از قربانیان مبتلا به بیماری ایدز است. طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال 1395 تنها 4810 نفر از شهروندان تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.»

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه اظهار می کند :« افزایش احتمال بروز انواع سرطان ها، بروز بیماری های تنفسی همچون برونشیت و ذات الریه، کاهش ایمنی بدن و تشدید بیماری های مزمنی مانند آسم و آمفیزم؛ تنها گوشه ای از اثرات مخرب آلودگی بر سلامت انسان است. همچنین نباید از اثرات مخرب آلودگی هوا بر روی گیاهان و محصولات کشاورزی غافل شد، چرا که گازهای مضر خروجی از اگزوز خودروها افزایش حساسیت گیاهان به آفات و شیوع انواع بیماری های گیاهی را در پی دارد و بازهم اثر سوء آن به سلامت انسان ها برمی گردد.»


به گزارش خبرنگار خودروکار، حال تمام چشم ها به سازمان های ذی ربط با حمل و نقل، شهرسازی و دیگر نهاد های مسئول است که برای حفظ سلامتی مردم و رهایی تهران از آفاتی به نام های ترافیک و آلودگی هوا چه تصمیمات و رویه ای را اتخاذ خواهند کرد.


خبرنگار خودروکار: فاضل سوری


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار