یادداشت/
نگاه بازرگانی حاکم بر صنعت موتورسیکلت
شرکتهای موتورسیکلتی فعال در کشور بیشتر بازارگرا بوده و خود را متعهد به خرید قطعات داخلی نمیدانند. حتی برخی به عنوان تامین قطعات مورد نیاز بازار لوازم یدکی این صنعت، واردات زیادی دارند، کالاهایی که در مقایسه با قطعات دیگر اهمیت کمتری دارند و برای ساخت آن در داخل مشکلی وجود ندارد.
به گزارش خودروکار، این تولیدکنندگان موتورسیکلت با واردات قطعات دچار این توهم هستند که برای تنظیم بازار کار منطقی انجام میدهند در حالی که برای واردات یک قطعه لاستیکی کماهمیت که در داخل نیز تولید میشود هزینه کردن کار مطلوبی نیست.
حتی این تعهد در سازندگان موتورسیکلت وجود ندارد که از قطعات تولید داخل حداقل برای خدمات پس از فروش خود استفاده کنند. از این رو، نخست باید مونتاژکاران موتورسیکلت در کشور توجیه شوند و نقشه راه را برای آنها تفهیم کنیم.
مشکل اساسی این است که بین ۲ صنعت خودرو و موتورسیکلت دچار افراط و تفریط شدهایم؛ به یکی اهمیت زیادی داده میشود در حالی که دیگری به فراموشی سپرده شده است.
امروز مدلهای جدید زیادی از انواع موتورسیکلت وارد بازار شده که قطعات آنها بسیار کمیاب و نایاب است و همین امر باعث شده تا قیمتها بالا رود. در صنعت خودرو نگرش صنعتی حاکم است و نگرش بازرگانی فراموش شده و برعکس، در صنعت موتورسیکلت نگاه بازرگانی حاکم است و فکری از صنعتی شدن وجود ندارد.
این مهم برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است که فعالان موتورسیکلت را توجیه کند و سیاستهای اجراشده برای صنعت خودرو و بومیسازی مدلهای خودرویی برای صنعت موتورسیکلت نیز اعمال شود. این صنعت نیز یکی از صنایع اشتغالزا در کشور است که با مدیریت تولیدی-صنعتی و خروج آن از حالت تجاری میتواند یکی از بخشهای درآمدزا و ارزآور کشور شود. ظرفیت آن در کشور نیز فراهم است.
حبیبالله محمودان - نایبرئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و دوچرخه
منبع: گسترش صنعت
انتهای پیام/