خودروکار تاثیر تنش های اخیر سیاسی با فرانسه را بررسی می کند؛
پژو در ایران می ماند؟
اسفندماه 95 بود که ایران خودرو و پژو برسر تولید خودروهای مشترک به توافق رسیدند و از همان زمان مقرر شد خودروهای پسابرجامی یکی پس از دیگری به بازار عرضه شوند؛ اما از آن روز تاکنون تنها یک خودرو از این قراداد به سرانجام رسیده است، این درحالی است که این روزها زمزمه های لغو ادامه همکاری ایران و پژو به گوش می رسد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، طی روزهای اخیر با بر هم ریختن اوضاع سیاسی سوریه توسط سه کشور اروپایی و امریکایی و ارتباط فرانسه به عنوان شریک تجاری ایران با این موضوع سیاسی، نگرانی هایی برای ادامه همکاری های ایران و فرانسه برای برخی مسئولان ایرانی داشته است؛ تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواستار تعلیق همه روابط تجاری با فرانسه به ویژه قرارداد پژو شده است.
در همین رابطه محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در توییترش نوشته است که « روابط با فرانسه باید تعلیق شود. دولتمردان در انتخاب شرکای تجاری تجدیدنظر کنند. پاریس همواره در طول سال های گذشته مقابل مردم ایران بوده است. قرارداد مشکوک پژو را سریعا لغو کنید».
حال این پرسش مطرح است که روابط سیاسی کشورهای طرف قراداد با ایران تا چه میزان بر آینده صنایعی همچون خودرو اثر خواهد داشت و آینده این صنعت را تا چه میزان تهدید می کند؟ از طرفی دیگر در صورت لغو این قرارداد، ایران تا چه میزان در صنعت خودرو متحمل ضررهای بین المللی خواهد شد؟ چرا که در مدت اخیر زیرساخت های تولید خودروهای مشترک ایران و پژو تا حدی فراهم شده بود و حال در صورت لغو قرادادهای تجاری ایران و فرانسه، آیا سایر کشورها و سرمایه گذاران برای پا پیش گذاشتن و عقد قراردادهای جدید بی اعتماد نخواهند شد؟
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: «ورود هر تنش سیاسی به حوزه اقتصاد منجر به فرار سرمایه داخلی و خارجی می شود».
او می افزاید:« ممکن است تصمیمات سیاسی بر اقتصاد سایه افکند. اما اقتصاد و کشور برای جذب سرمایه خارجی نیازمند آرامش سیاسی است».
به گزارش خودروکار، با فرض لغو قرارداد ایران و پژو این پرسش مطرح است که این عملکرد تا چه میزان به روابط بین المللی ایران آن هم در صنعت خودرو لطمه می زند. آیا این عمل باعث بی اعتمادی سایر سرمایه گذاران بین المللی نسبت به قطع همکاری های نیمه راهی ایران نخواهد شد؟ موضوع دیگر مورد اهمیت، فراهم کردن زیرساخت های همکاری میان این دو کشور در زمینه تولید خودرو است که از زمان اعلام همکاری در حال اجرا است و آیا برهم خوردن این روابط ضرر مالی برای ایران نخواهد داشت؛ زیرا در حال حاضر کشورهای متعددی در صف قرارداد خودرویی با ایران هستند و شاید برهم خوردن روابط تجاری ایران و فرانسه به حضور سایر کشور ها در ایران نیز لطمه بزند.
گزارشگر خودروکار؛ نگار میرکریمی
انتهای پیام/