کد خبر: ۱۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
«خودروکار» بررسی کرد؛

سیاست‌های ترامپ گریبان صنعت خودروسازی آمریکا را گرفت

انجمن جهانی خودروسازان اخیرا گزارشی در رابطه با میزان تولید و پیشرفت خودروسازان در سال 2017 منتشر کرد که در آن آمریکا با یک کاهش 8.13 درصدی رو به رو شد و این در حالی است که سیاست گذاری‌ها ترامپ تاثیر مستقیم بر این امر دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، ترامپ و دولت او به تندروی و گرفت تصمیماتن رادیکال شهرت دارد. این تصمیمات گاه می‌توانند تاثیر بسیار وسیع و گسترده‌ای بر روی صنایع مختلف آمریکا بگذارد.

یکی از صنایعی که رییس جمهور فعلی آمریکا تاکید زیادی بر روی آن دارد و تصمیماتش به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر این صنعت تاثیر گذار بوده است، صنعت خودروسازی است. این تصمیمات به طبع تاثیرات به خصوص خود را در پی داشته و بر اساس آخرین آمار انجمن جهانی خودروسازان در رابطه با میزان تولیدات خودرو در سال گذشته میلادی، به وضوح می‌توان مشاهده کرد که تاثیرات آن برای این صنعت منفی بوده است. خودروسازان آمریکایی در سال 2017 با یک کاهش 8.13 درصدی مواجه شدند.

اما سوال اصلی اینجا است که نقش دونالد ترامپ در رشد منفی صنعت خودرو آمریکا چه بوده است؟

یکی از اقداماتی که سر و صدای بسیاری ایجاد کرد و گله مندی بسیاری از خودروسازان را در پی داشت، صدور دستور لغو سرمایه گذاری و کاهش تولید خودروسازان آمریکایی در مکزیک بود. این اقدام تبعات بسیاری در پی داشت.

مکزیک در سال 2015 چیزی حدود 3 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود که حدود 70 درصد این محصولات به آمریکای شمالی صادر شده بود. علاوه بر آن بسیاری از خودروسازان آمریکایی مانند فورد و جنرال موتورز، در مکزیک خط تولید دارند و این اقدام دونالد ترامپ، تاثیرات منفی قابل توجهی در میزان تولید و سود آوری شرکت‌ها داشت.

برای مثال شرکت فورد قصد داشت تا در یکی از کارخانه‌های خود در کشور مکزیک سرمایه گذاری 1 میلیارد و 600 میلیونی انجام دهد که با این اقدام ترامپ، فورد مجبور که لغو کردن آن شد.

از طرفی، تولید خودرو در مکزیک هزینه‌هایی به مراتب کمتر از تولید خودرو در آمریکا دارد. برای مثال، به اساس گزارش خبرگزاری "USAToday" آمریکا، هزینه مونتاژ یک خودرو در مکزیک چیزی حدود 80 درصد کمتر از هزینه مونتاژ همان خودرو در آمریکا است. همین امر و مسائلی شبیه به این می‌تواند هزینه‌های تولید برای خودروسازان آمریکایی را افزایش دهد.

ضرر دیگری که متوجه خودروسازان آمریکایی به دلیل روابط ناپایدار با مکزیک است، بی ثباتی در بازار مالی خودروسازان و عدم توانایی پیش‌بینی وضعیت مالی در بلندمدت است.

از طرفی رئیس جمهور آمریکا، ورود شهروندان 7 کشور مسلمان را به آمریکا را موقتا ممنوع اعلام کرد. این اقدام باعث اعتراض خودروسازان شد به دلیل این که بسیاری از کارگران این شرکت‌ها تابعه کشور‌های دیگر از جمله این 7 کشور هستند و با این کار، آن‌ها دیگر تمایلی به  مهاجرت به آمریکا و کار در این شرکت‌ها ندارند. این به معنی کاهش نیروی کار، افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه ضرر و کاهش تولیدات خودرو در آمریکا است.

اما عوامل جانبی دیگری هم هستند که تمایل خودروسازان دیگر کشور‌ها را برای تولید خودرو در آمریکا کم می‌کنند.

دونالد ترامپ طی یکی از سخنرانی‌ها خود این گونه بیان کرد: "یا در آمریکا تولید کنید، یا برای واردات تعرفه بیشتر پرداخت کنید."

در همین راستا رییس جمهور آمریکا، خودروسازان آلمانی، که به آن‌ها صفت "بد" را نسبت داده بود، و همچنین ژاپنی را تهدید کرده بود که این شرکت‌ها یا باید واردات را کاهش دهند و در آمریکا سرمایه گذاری کنند یا این که برای واردات باید عوارض بیشتر بپردازند. همین امر موجب دلسردی این خودروسازان برای تولید و حتی واردات خودرو به آمریکا شده است.

این در حالی است که اخیرا ترامپ تصمیم بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلمینیوم گرفته است. این اقدام نیز باعث نگرانی شرکت‌های خودروسازی شده است، به این دلیل که آن‌ها برای ساخت خودرو نیاز مستقیمی به فولاد و آلمینیوم دارند. این افزایش تعرفه به معنای افزایش هزینه‌های تولید خواهد بود، مساله‌ای که صنعت خودروسازی آمریکا از آن ترس دارد.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا این اقدامات شرایط را برای آمریکایی‌ها بدتر خواهد کرد یا خیر.


گزارشگر خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار