یادداشت/
موتورسیکلت های چینی بازدارنده بازار برقی های بومی
بیشتر موتورسیکلتهای برقی از کشور چین واردشده و ایرادهای بسیاری دارد که پس از استفاده مشخص میشود. این مسئله باعث گلایه مصرفکننده نسبت به موتورسیکلتهای برقی شده و بازدارنده بازار خواهد بود. این در حالی است که موتورسیکلت برقی تولید کشور از صفر تا صد آن، از طراحی تا ساخت قطعات بهطور کامل بومی و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی کشور ساخته شده است.
به گزارش خودروکار، موتورسیکلت برقی محصولی جدید در این صنعت بوده و قوانین خاصی هنوز برای آن تدوین نشده است. همچنان که اداره استاندارد کشور هیچکدام از استانداردهای جهانی را نمیپذیرد و پارامترهای خودش را دارد؛ استانداردهایی که با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی کشور تعریف میشود.
امروز بیشتر موتورسیکلتهای برقی از کشور چین واردشده و ایرادهای بسیاری دارد که پس از استفاده مشخص میشود. این مسئله باعث گلایه مصرفکننده نسبت به موتورسیکلتهای برقی شده و بازدارنده بازار خواهد بود. این در حالی است که موتورسیکلت برقی تولید کشور از صفر تا صد آن، از طراحی تا ساخت قطعات بهطور کامل بومی و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی کشور ساخته شده است.
همچنین داشتن فرهنگ استفاده از هر کالا یکی از راههای موفقیت آن در بازار است. با توجه به اینکه از موتورسیکلت بهعنوان منبعی برای درآمد خانوادهها استفاده میشود باید دید طراحیها در اینباره چقدر میتواند پاسخگوی این نیاز جامعه باشد.براساس تجربهای که در کشور وجود دارد برای فرهنگسازی باید نوعی اجبار در قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دیده شود که یکی از راهکارها طرح ترافیک و ممانعت از ورود موتورسیکلتهای بنزینی به مراکز پرتردد شهری است اما موتورسیکلتهای برقی ساخت داخل چون با توجه به بوم ایران طراحی و تولید میشوند با کمترین مشکل میتوانند نیاز بازار را پوشش داده ضمن آنکه در بحث خدمات پس از فروش و ضمانت آن مصرفکننده با چالش کمتری روبهرو خواهد شد.
تولید بومی نیاز به حمایت از سوی دولت دارد تا در ابتدای راه با کمترین مشکل بتواند ادامه یابد بهویژه در محصولاتی که جزو تجربههای نخستین ماست. تولیدکننده واقعی برای داشتن بازار بهدنبال جذب رضایت حداکثری مصرفکننده است ازاینرو برای رسیدن به سود باید سلیقه و نیاز مشتریان خود را ببیند و پاسخ دهد.
محمدجواد صفایاری - فعال صنعت موتورسیکلت
انتهای پیام/