نکته فنی 11 اسفند ماه «خودروکار»؛
آشنایی با مفهوم پلتفرم در خودروسازی
پلتتفرم در حقیقت اساسیترین قسمت یک خودرو است که اخیرا خودروسازان ایرانی هم به دنبال همکاری با شرکای خارجی برای تولید پلتفرم هستند، اما تعریف پلتفرم دقیقا چیست؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، در صنعت خودروسازی، طراحی پلتفرم (یا پلتفورم) پرهزینهترین، زمانبر ترین و سختترین کارهای ممکن است. این کار نیاز به طراحی و مهندسی بسیار دقیق و آزمایشات پیاپی دارد.
پلتفرم در واقع همان اسکلت اصلی یک خودرو است که اجزایی مانند پیشرانه، جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت بر روی آن نصب میشود.
یک خودروساز موفق میتواند با طراحی یک پلتفرم مناسب، چندین مدل موفق در کلاسهای سدان، کراس اوور و غیره تولید کند. این در حالی است که پلتفرم تمامی این مدلها یکسان است. به زبان ساده پلتفرم مانند اسکلت یک ساختمان عمل میکند.
به دلیل هزینههای زیاد ساخت پلتفرمها، معمولا پلتفرمها به روشهایی ساخته میشوند که بتوان اتاق چندین خودرو در سگمنتها، پیشرانهها و وزنهای مختلف را بر روی آنها سوار کرد. برای مثال شرکت فیات کرایسلر دارای 161 مدل خودرو متفاوت است که تنها بر روی 54 پلتفرم سوار شدهاند.
اما نکته این جا است که در برخی موارد، شرکتها به دلیل هزینه و وقت زیادی که باید صرف طراحی یک پلتفرم کنند، ترجیح میدهند تا آن را از یک خودروساز دیگر خریداری کنند، به همین دلیل، برای مثال مشاهده میکنیم که خودروهای "شورولت Malibu"، "پنتیاک G6"، "کادیلاک XTS" و "اوپل اینسیگنیا" که توسط چهار شرکت سازنده مختلف ساخته شدهاند، همگی بر روی پلتفرم ساخته شده توسط جنرال موتورز با نام "GM N Platform" سوار شدهاند که برای خودروهای سدان سایز بزرگ و متوسط طراحی شده است.
هدف از به اشتراک گذاری پلت فرم های یکسان در خودروهای گوناگون این است که فرآیند توسعه محصول کارآمدتر باشد.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/