وی افزود: «متاسفانه قطعهسازان در سالهای اخیر به دلایل تحریمی و کمبود نقدینگی در زمینه ارتقای تکنولوژی و نیروی انسانی سرمایهگذاری لازم را نکردهاند، بنابراین ضرورت دارد در این مورد ارتقا پیدا کنند تا بتوانند قدرت رقابت پیدا کنند.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «تاکید من بر قدرتمند شدن قطعهسازان از طریق ادغام است که بعضی از رسانهها به اشتباه به ادغام خودروسازان اشاره کردهاند. قطعهسازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چارهای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آنها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابتشان افزایش یابد.»
معظمی عنوان کرد: «از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت به بحث کیفیت توجه دارد و نسبت به گذشته سختگیری بیشتری را انجام میدهد و این موضوع یکی از مقام وزارت به ویژه توجه به قطعهسازی داخلی در قراردادهای خارجی است.»
وی متذکر شد: «با توجه به موقعیت بسیار مناسب ایران در منطقه، ایدرو در افق ۱۴۰۴ اتصال قطعهسازان داخلی را به زنجیره تامین جهانی پیشبینی کرده است. بر این اساس، طبق قراردادهای خودرویی پسابرجامی، شمار قطعهسازان ایرانی که توان صادراتی داشته باشند، افزایش خواهد یافت که این اتفاق بسیار خوب و مهمی برای توسعه کشور است.»
اقدامات عملیاتی در حوزه توسعه انرژیهای نو و تجدیدپذیر
ریس هیات عامل ایدرو درباره اقدامات عملیاتی در خصوص توسعه انرژیهای نو و تجدیدپذیر گفت: «ایدرو در خصوص توسعه انرژیهای نو و تجدیدپذیر بسیار جدی است. اخیرا هم با امضای موافقتنامه بین سازمان گسترش و نوسازی و صنایع ایران و شرکتهای «زنشاین» چین و «کوندا انرژی» هنگکنگ، برای سرمایهگذاری مشترک در ایجاد خط تولید تمام اتوماتیک صفحه (پنل)های خورشیدی، گام بلندی برای استفاده از انرژی خورشیدی برداشتهایم.
معظمی افزود: «کشورهای توسعهیافته و حتی کشورهای نفتخیر رقابت عجیبی را برای استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان انرژی پاک آغاز کردهاند. این مهم از آنجایی تشدید شده است که هزینههای احداث انرژی خورشیدی و پانلهای مخصوص آن به شدت کاهش یافته و مقرون به صرفه شده است.»
وی عنوان کرد: «براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، مراحل ثبت شرکت با میزان سهام ۳۰ درصدی ایدرو پس از نهایی شدن اساسنامه آن در یک ماه صورت میگیرد. هدف ایدرو ایجاد ای صنعت، استفاده از توانمندیهای موجود در کشور و فعالسازی واحد تحقیق و توسعه مربوط به این فناوری است.»
اقدامات ایدرو برای مشارکت در پروژههای آتی صنعت نفت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به با عقد تفاهمنامه با شرکتهای بزرگ نفتی بینالمللی براساس مدلهای جدید قراردادی در دوران پسابرجام، گفت: «براساس تفاهمنامه ایدرو و شرکت ملی نفت در اردیبهشت امسال در خصوص مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه خوش و پایدار غرب، مطالعات اولیه میادین مذکور انجام و نتایج آن طی جلسات مشترک فنی با شرکتهای معرفی شده از طرف شرکت ملی نفت ایران مطرح شده است.»
معظمی افزود: «به دلیل ضرورت در افزایش ضریب بازیافت از مخازن و میادین نفتی کشور، سیاست این شرکت بهرهگیری از دانش و تکنولوژیهای روز دنیا از طریق استخدام یک مشاور مطالعات بالادستی معتبر بینالمللی است که اقدامات لازم انجام و در صورت تایید آن از طرف شرکت ملی نفت ایران، به زودی قرارداد مربوطه امضا و فعالیتهای همکار فنی خارجی نیز آغاز خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «در آخرین اقدام صورت گرفته، شرکت توسعه صنایع نفت و گاز گسترش ایرانیان با شرکت اتریشی HOT ENG برای مطالعه میادین نفتی سوسنگرد قرارداد همکاری امضا کرده است. ایدرو پیش از این تفاهمنامه همکاری با هدف مطالعه میادین سوسنگرد با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده بود و در همین زمینه، قرارداد همکاری با شرکتی اتریشی امضا شده است.»
رشد ۲۰ درصدی تولید خودرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: «سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ۱۰۰ روز اول استقرار دولت دوازدهم اقدامات موثری در حوزههای صنعت خودرو و قطعهسازی، ریلی، دریایی، فولاد، نفتوگاز و انرژی، هوایی و توسعه صنعتی داشته است.»
معظمی یاآور شد: «این سازمان در برخی از پروژههای به بهرهبرداری رسیده
به رکوردهای تولید دست یافته است که اهم این پروژهها دستیابی به رشد حدود
۲۰درصدی تولید خودرو تا انتهای آبانماه ۱۳۹۶، دستیابی به رشد حدود ۱۵۰
درصدی فروش در تولید لولههای مصرفی صنعت نفت و گاز تا انتهای آبانماه
۱۳۹۶ است.»
انتهای پیام/