کد خبر: ۱۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
«خودروکار» بررسی کرد؛

تقابل 2 شاسی‌بلند چینی زیر 100 میلیون در بازار ایران/ «جک S5» بخریم یا «BYD S6»؟

بازار ایران رفته رفته به سوی خودروهای بزرگ و شاسی بلند متمایل می‌شود و خودروسازان چینی هم با درک این نیاز، مدل‌های شاسی بلند خود را با قیمتی پایین‌تر از همتایان ایرانی بازار وارد ایران می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جک S5 یکی از محصولات پر طرفدار کرمان موتر است که پس از ورودش به بازار ایران، با فروش نسبتا خوبی مواجه شد. اما امروزه رقیبی جدید با نام BYD S6 برای پیدا شده که موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از سی-انکپ شده است. در این گزارش به بررسی این دو خودرو پرداخته می‌شود.

طراحی بدنه
طراحی بدنه جک S5 تا حد زیادی شبیه به هیوندای IX35 نسل قدیم و همچنین قسمت عقب شباهت کمی به کراس اوورهای آئودی دارد. نمی‌توان واژه "مدرن"را طراحی آن نسبت داد، اما در میان خودروهای چینی دارای ظاهر قابل قبولی است و به خصوص سایز چرخ‌ها و بدنه و همچنین نسبت طول و عرض و ارتفاع خودرو با هم متناسب است. در کل طراحی بدنه این خودرو ساده و بدون خطوط تیز است.


نمی‌توان از شباهت BYD S6 با لکسس RX نسل دوم چشم پوشی کرد و این امر به دلیل این است که شرکت چینی طرح کلی خودرو را از تویوتا-لکسس خریداری کرد. طراحی بدنه این خودرو بسیار بی آلایش و کمی قدیمی است چرا که مربوط به سال 2003 است. یکی از نکات مثبت درباره طراحی این خودرو نسبت به رقیبش ارتفاع نسبتا خوب نسبت به زمین است که کار راننده را برای حرکت در زمین‌های ناهموار آسان‌تر می‌کند.


طراحی داخلی
با ورود به کابین این خودرو با انبوهی از دکمه‌ها مواجه می‌شوید. در بخش اتاق جک S5 از طراحی دو رنگ استفاده شده است که ظاهری مدرن و کمی لوکس به آن می‌بخشد. تریم‌های بدنه و همچنین خط سرتاسری به کار رفته در قسمت داشبورد نیز از جمله ظرافت‌های طراحی این خودرو محسوب می‌شود. فرمان خوش دست و صفحه کیلومتر مدرن این مدل نیز حس خوبی به راننده در هنگام رانندگی منتقل می‌کند.


اما رقیب این خودرو در بخش داخلی نیز، مانند بدنه، دارای یک طراحی ساده است که البته می‌تواند یک فاکتور مثبت برای آن‌هایی به شمار برود که از شلوغ بودن داشبورد اصلا خوششان نمی‌آید. فرم کلی داشبورد ساده است اما به طوری که حس خوبی به راننده منتقل می‌کند. اتاق این خودرو نیز  بسیار جا دار است و سرنشینان فضای کافی دارند. جنس مواد به کار رفته در اتاق هم بسیار مرغوب است.


پیشرانه
قلب تپنده جک S5 یک پیشرانه 2 لیتری توربو شارژ است با حداکثر گشتاور 235 نیوتون متر. این موتور توانایی تولید 174 اسب بخار در 5200 دور در قیقه را دارد که این نیرو توسط جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.


زیر کاپوت BYD S6 یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد با توانایی تولید 160 اسب بخار را 5800 دور در دقیقه. حداکثر گشتاور این خودرو 229 نیوتون متر است و از یک جعبه دنده اتوماتیک 6 سرعته دو کلاچه تیپ ترونیک بهره می‌برد.


داشتن توربوشارژ راندمان موتور خودرو را به شدت بالا می‌برد اما استحلاک آن را نیز بالا می‌برد و این یکی از نکات منفی جک نسبت به بی وای دی است.

مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت جک نسبت به رقیب هموطنش به طور محسوسی کم‌تر است. مصرف سوخت ترکیبی جک S5 در هر 100 کیلومتر 7.8 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی رقیبش 9.8 لیتر است که حجم موتور بالاتر، یکی از دلایل آن است.


اما از نظر استاندارد امنیت، BYD با داشتن 5 ستاره امنیت از سی-انکپ جلوتر از جک 4 ستاره است.

آپشن‌ها و امکانات
از نظر امکانات و آپشن، چینی‌ها دستشان به کم نرفته و هر دو خودرو آپشن‌های بسیار خوبی مانند ترمز ضد قفل، سیستم‌های کنترل ایستایی در سر بالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، کنترل کشش، سیستم ضد سرقت، سنسور و دوربین دنده عقب سان روف و غیره هستند. این امکانات نسبت به قیمت این دو خودرو بسیار قابل قبول است و همین عامل یکی از دلایل روی آوردن دوست داران شاسی بلند به خودروهای چینی و دست کشیدن از خرید رقبای کره‌ای و اروپایی است.


قیمت
از نظر قیمتی این دو خودرو مشابه یک دیگر هستند و با بودجه‌ای بین 90 تا 100 میلیون قادر به خرید آن‌ها هستید.



خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
0
0
سلام وخسته نباشید خدمت شما ،جک اس 5 ،6 دنده میباشد
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار