کد خبر: ۱۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

حمله همه جانبه کراس اوورها به بازار

بازار کامپکت کراس‌اوورهای ایرانی در حال تبدیل شدن به یکی از پرچالش‌ترین بخش‌ها است و از حدود ۳ سال پیش که مدل کپچر شرکت فرانسوی رنو و سری تیوولی شرکت کره‌ای سانگ یانگ به بازار ایران پای گذاشتند.
به گزارش خودروکار، تا هم‌اینک که در این بخش از بازار، ما با حدود ۸ مدل مختلف چینی، کره‌ای ژاپنی، فرانسوی و آلمانی مواجهیم روند توسعه این گونه اتومبیل‌ها به طور مستمر افزایش یافته و شرکت‌های واردکننده، خریداران را به خوبی با خود همراه کرده‌اند.

اما این بین مشکلی که اخیرا به یکباره در بازار سرریز کرده بحث گرانی مستمر این نوع از اتومبیل‌هاست که به دلیل استقبال بالای خریداران، به دستاویزی برای شرکت‌های مختلف جهت گرانی بی‌دلیل و مستمر این اتومبیل‌ها بدل شده است. به تازگی نیز سه مدل خودروی رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ‌یانگ تیوولی با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ میلیونی، موفق شده‌اند وارد کانال‌های تازه قیمتی شده و بیش از همیشه با رشد قیمت خود، سودهای سرشار را عاید دلالان و نمایشگاه‌داران نموده‌اند.

یک بررسی کوتاه از بازار کراس‌اوورهای کامپکت نشان می‌دهد علاوه بر مسئله محبوبیت، عوامل دیگری نیز در روند رشد قیمتی این کلاس موثر بوده است. این خودروها در حالی که اغلب از طول بدنه‌ای کمتر از ۳۵/۴ متر سود می برند و ابعاد بسیار نحیفی در مقایسه با یک کراس‌اوور کوچک دارند، اما به لطف بهره‌گیری از عنوان کراس‌اوور توانسته‌اند کم کم از محدوده قیمتی ۱۰۰ میلیون تومانی سابق جدا شده و تا بیش از ۲۴۰ میلیون تومان نیز قیمت‌گذاری شوند.

به واقع کپچر، ۲۰۰۸ و تیوولی که در بدو ورود به ایران قیمتی ۹۵ تا ۱۰۵ میلیونی داشتند، هم‌اینک در اثر تکانه ارزی اخیر، قطع ثبت سفارش و نیز اقتضائات بازار توانسته‌اند با یک خیر بلند، خود را به محدوده ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان برسانند.

در واقع با اینکه عمده خودروهای این کلاس اعم از سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر، تویوتا سی‌اچ‌-آر و نیسان جوک سری اسکای پک قدرت موتوری بیشتر از ۱۳۰ اسب بخار ندارد، آپشن‌های زیادی نداشته، گنجایشی اندک داشته و موتور همه این محصولات از انواع ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ سی‌سی است اما به لطف طراحی اغواگرانه و تبلیغاتی گسترده اینگونه به مخاطبان القا کرده‌اند که برای داشتن این اتومبیل‌های قدرتمند بهای بالایی باید بپردازند.

نکته‌ای که این بین نباید آن را فراموش کرد ایجاد موج‌های خبری و تبدیل شدن اتومبیل کراس‌اوور به یک نماد هویتی است که به عنوان مشخصه یک زندگی مدرن و امروزی، باب میل بسیاری از خانواده‌های نسبتا مرفه با درآمد متوسط رو به بالاست.

یک بررسی کوتاه نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۵ تا پایان نیمه اول سال ۹۶، چیزی نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه کراس‌اوور کامپکت از انواع چینی، ژاپنی، فرانسوی، کره‌ای و آلمانی در ایران به فروش رفته و حدود ۱۶ هزار دستگاه پژو ۲۰۰۸ نیز در ردیف تحویل به خریداران قرار دارد. این بین توجه اندک سازندگان ایرانی به تولید محصولات اینچنینی خبر از سرعت تغییر شدید ذائقه بازار در صنعت خودرو می‌دهد.


منبع: هفت صبح
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار