نکته فنی 24 شهریور ماه «خودروکار»
دلایل گرم نشدن بخاری خودرو چیست؟ (1)
با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال، هنگام استفاده از بخاری خودرو دیده شده که گاهی کارایی خوبی نداشته و دچار نقص میشود که این امر دلایل متفاوتی دارد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، کار نکردن یا درست کار نکردن بخاری اتومبیل به چند عامل بستگی دارد:
1- باز ماندن ترموستات موتور
باز ماندن ترموستات موتور، باعث پایین ماندن دمای آب و در نتیجه گرم نکردن بخاری به اندازه کافی است.
در صورت خرابی ترموستات معمولا بخاری اتومبیل در هنگام کارکرد درجا و ترافیک تا حد قابل قبولی گرم میشود اما با حرکت در بزرگراه و بالا رفتن سرعت اتومبیل آمپر آب پایین آمده و بخاری سرد می شود. حتی در صورتی که بخاطر خاموش بودن فن دمای آب به اندازه کافی بالا برود، باز ماندن ترموستات باعث هدر رفتن فشار آب واتر پمپ به سمت رادیاتور و در نتیجه عدم چرخش آب کافی در رادیاتور بخاری و کم بودن حرارت بخاری میشود.
به همین خاطر حتی وقتی رانندگان جلوی رادیاتور را برای جبران باز ماندن ترموستات میبندند و دمای آب به حد نرمال یا بالاتر میرسد باز هم نتیجه مطلوبی از بخاری دریافت نمیکنند. فشار واتر پمپ در صورت بازبودن یا نبودن ترموستات صرف چرخش آب در مسیر باز و آزاد رادیاتور شده و از مسیر تنگتر و کوچکتر رادیاتور بخاری کمتر عبور میکند.
2- پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)
پایین بودن سطح مایع سیستم خنک کننده(ضریخ) باعث میشود گرمای بخاری تا حد زیادی کم یا قطع شود. از آنجایی که بخاری حرارت خود را از گرمای مایعی که در سیستم خنک کننده در حال چرخش است دریافت میکند و رادیاتور بخاری در سطح نسبتا بلندی نسبت به سیستم گردش آب قرار گرفته، پایین بودن سطح آب باعث عدم گردش آب گرم در رادیاتور بخاری و در نتیجه سرد شدن باد بخاری میشود. ممکن است سطح آب کمی پایین باشد و نیمی از رادیاتور را در بر بگیرد. در این صورت گرمای بخاری حدودا نصف شده و با بالا بردن دور موتور (گاز دادن) به گرمای آن تا حدودی اضافه میشود. در اغلب خودروها در هنگاه کم بودن آب رادیاتور یا همان مایع سیستم خنک کننده، گرمای باد خروجی دریچه های بخاری با هم تفاوت میکند. به طور مثال گرمای باد دریچه سمت شاگرد بیشتر یا کمتر از گرمای دریچه وسط یا سمت راننده میشود .
3- جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ
جرم گرفتن و خوردگی پروانه های واتر پمپ باعث میشود تا گردش آب در دور آرام بسیار کند یا متوقف شود. در این صورت بخاری در دور آرام موتور ولرم یا سرد شده و به محض حرکت خودرو یا گاز دادن و بالا بردن دور موتور بخاری گرم میشود. در بعضی از خودروها واتر پمپ به وسیله واشر روی سیلندر یا سینی جلوی موتور بسته میشود. در این نوع اتصال واتر پمپ، در صورت قطور بودن واشر، فاصله بین پروانه واترپمپ و کفه روی سیلندر یا سینی موتور زیاد شده و جریان آب به سمت رادیاتور بخاری را کاهش میدهد. این مشکل نیز باعث سرد یا ولرم شدن بخاری در دور آرام میشود.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/