«خودروکار» تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر قیمت خودرو را بررسی میکند؛
کاهش قیمت خودرو، شاید زمانی دیگر
نرخ سود سپرده بانکی روز گذشته رسماً به 15 درصد کاهش یافت و در کنار آن به خودروسازان فرصت ششماهه دادهشده تا نرخ سود مشارکت خود را به 18 درصد کاهش دهند که برخی کارشناسان بر این عقیده هستند، قیمت تمامشده خودرو در پس این موضوع، طی یک سال آینده افت نخواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از روز گذشته بهصورت رسمی نرخ سود بانکی یکساله یا بلندمدت به 15 درصد کاهش پیدا کرد که در کنار آن قرار بر آن شد تا نرخ سود مشارکت خودروساز سه درصد بیشتر از نرخ سود سپرده بانکی باشد، بانک مرکزی با تعیین زمان ششماهه به خودروسازان برای رعایت این نرخ سود مشارکت قول داده تا نرخ تسهیلات را کاهش دهد.
افت نرخ سود تسهیلات برای تولیدکنندگان و خودروسازان درنهایت کاهش قیمت تمامشده پول را به همراه دارد و درنهایت قیمت محصول را کاهش میدهد.
این اتفاق در حالی رخداده که برخی از خودروسازان با اعلام نرخ سود مشارکت بالا در حدود 24 تا 27 درصد شرایط فروش جذابی را برای افزایش حجم نقدینگی خود ایجاد میکردند که حال جای سؤال دارد با کاهش نرخ سود مشارکت آیا قیمت تمامشده خودرو روند نزولی به خود میگیرد یا خیر؟ و از سوی دیگر خودروسازان برای جذاب نگهداشتن شرایط فروش خود چه راهی را در پیش میگیرند؟
در این رابطه امیر حسن کاکایی در گفتوگو با خبرنگار خودروکار، اظهار میکند: کاهش نرخ سود بانکی و سود مشارکت خودروسازان در کوتاهمدت تأثیری بر قیمت نهایی خودرو ندارد، زیرا در شرایط فعلی بهواسطه تعطیلات تابستانی حداکثر تقاضا در بازار وجود دارد.
او با بیان اینکه مردم ایران به نوسانات اقتصادی عادت دارند، میافزاید: کاهش نرخ سود سهدرصدی سود سپرده بانکی تأثیری در رفتار مشتری نخواهد داشت و از سوی دیگر بهواسطه کاهش هماهنگ نرخ سود، بازار جایگزینی برای افراد وجود ندارد، ازاینرو مشتری محصول موردنیاز خود را خریداری میکند.
این کارشناس صنعت خودرو، خاطرنشان میکند: در بلندمدت در راستای کاهش قیمت خودرو، باید نرخ سود تسهیلات افت را تجربه کنند که این موضوع زمانی در حدود 18 تا 24 ماه را نیاز دارد.
کاکایی تصریح کرد: بهواسطه شرایط بازارهایی همچون فولاد، شرکتهای خودروسازی مواد اولیه خود را بهصورت شش ماه تا یک سال خریداری میکنند و این موضوع عاملی میشود که تا زمانی که مواد اولیه جدید خریداری نشود، هزینه تمامشده بنابر هزینههای گذشته محاسبه شود.
این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه قیمت پول برای خودروسازان حدود 30 درصد است و کاهش سهدرصدی برای خودروسازان آنچنان تأثیرگذار نیست، خاطرنشان میکند: در ایران خودروسازان بهواسطه شرایط بازار و اقتصادی خود به ایجاد جذابیتهای فروش میپردازند که این موضوع در بازارهای بینالمللی بر عهده بانکها و لیزینگ ها است.
او بیان میکند: وظیفه اصلی خودروساز افزایش کیفیت و تنوع خودرو است که در حال حاضر بازار به سمت تنوعبخشی حرکت میکند و در بازه قیمتی بیش از 30 میلیون تومان رقابت در حال ایجاد است.
کاکایی خاطرنشان میکند: افزایش تنوع برای خودروسازان ایرانی تا حدودی خطرناک است، زیرا با افزایش تنوع تیراژ تولید کاهش پیدا میکند، با افت تیراژ هزینهها سرشکن نمیشود و در سطح جهانی برای جلوگیری از ورود ضربه به شرکتها، ادغام خودروسازان صورت گرفته است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور، میگوید: با کاهش نرخ سود مشارکت خودروسازان برای آنکه جذابیتهای خرید همچنان وجود داشته باشد، خودروسازان به سمت افزایش کیفیت و ارائه خدمات خودرویی حرکت خواهند کرد، که البته با توجه به شرایط بازار، اکثر شرکتهای خودرویی در چند وقت اخیر به سمت ارائه خدمات بهروز به مشتریان سوق پیداکردهاند.
او با اشاره به اینکه مشتریان خودرو را یک محصول مصرفی قلمداد میکنند، میافزاید: پیشبینی میشود در یکی دو سال آینده وضعیت صنعت خودرو، شرایط بهتری را تجربه کند.
انتهای پیام/