«خودروکار» چالش های پیش روی خودروسازان برای تولید خودروهای خودران را بررسی می کند؛
پیچیدگی بیشتر برای تامین امنیت و کیفیت
با توجه به این که پیچیدگی تولید خودرو های خودران نیازمند فرایندی است که در جهت تامین امنیت و رانندگی با کیفیت تر کار کند، سازندگان خودرو در سراسر دنیا این روزها مجبور به اتخاذ سیاست های جدیدی در رابطه با تولید وسایل نقلیه خودران هستند تا بتوانند خود را با این چالش ها انطباق دهند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مزایای استفاده از خودروهای خودران در ناوگان حمل و نقل کشور ها، مانند حجم ترافیک کمتر، امنیت بالا در صورت طراحی متناسب، هزینه های کمتر برای نگهداری و سوخت، امروزه امری ثابت شده است.
با افزایش فعالیت طیف گسترده تری از خودروسازان در زمینه تولید خودروهای خودران، موسسات تحقیقاتی- پژوهشی و مشاوره ای زیادی در سراسر دنیا تا کنون در مقالات و گزارشات زیادی به بیان مزایا، معایب، چالش ها، چگونگی طراحی و موضوعاتی از این دست پرداخته اند که نشان می دهد در آینده وضعیت حمل و نقل خودران چگونه خواهد بود. اما آنچه واضح است این است که خودروهای خودران یا بدون راننده، باید به برنامه نویسی های به روز و دقیقی مجهز باشند که در تمام شرایط بتوانند امنیت خودرو و سرنشین را فراهم کنند و همین موضوع چند چالش فنی پیش پای خودروسازان بزرگ دنیا می گذارد.چالش هایی از جمله بالا بردن توان تصمیم گیری، استدلال و استنتاج خودرو در موقعیت های مختلف، تامین امنیت بیشتر و رانندگی دقیق تر و همچنین کاهش هزینه ها.
خوزه وینسته دلوس موزوس، مدیر صنعتی کمپانی خودروسازی رنو با تاکید بر چالش های یاد شده، درباره تغییراتی که در نحوه تولید خودروهای خودران در کارخانه ها اعمال می شود، می گوید :« به هر حال، همیشه ساخت بدنه، مونتاژ قطعات و رنگ کاری از لزومات تولید خودرو بوده است.»
تا همین چند وقت پیش تنها خودروسازان لوکس در حال توسعه و تست سیستمهای رانندگی خودران بودند اما این روزها برندهای سطح متوسط بیشتری امیدوار به تولید خودروهای بدون راننده هستند. در همین راستا خودروساز آلمانی آئودی، اوایل تابستان از عرضه لیموزین A8 جدید خود خبر داد که از سری خودروهای خودران این برند است. تسلا هم خودروی سواری تولید کرده که قادر است بدون راننده در جاده حرکت کند. موسسه سرمایه گذاری مستقل اروپایی Bryan Garnier & Co نیز برآورد می کند که خودروهای نیمه خودران، احتمالا تا سال 2020 سهمی 30 درصدی در بازار فروش خودروهای نو داشته باشند.
سدریک ویوین، که مسئول نوآوری خودروهای خودران در کمپانی PSA و تولید کننده مدل های پژو 3008 و سیتروئن C6 خودران است. او می گوید :« در سطح صنعتی، در تولید خودروی خودران باید برخی از عناصر تغییر کنند. باید شبکه ای از سازندگان و تامین کنندگان را به وجود بیاوریم و مهارت های زیادی به خصوص در برنامه نویسی، مونتاژ و کالیبراسیون سنسور ها کسب کنیم.» بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده توسط موسسه مالی Bryan Garnier & Co، هزینه قطعات الکترونیکی در حال حاضر 1.500 یورو برای دو سطح اولیه خودروهای خودران برآورد شده و برای سیستم های صد در صد خودران که البته هنوز تولید نشده اند، این هزینه نزدیک به 8 هزار یورو تخمین زده می شود.
برای تولید و تکمیل طراحی خودروهای خودران، لازم است فناوری ها و تکنولوژی در این سطح صنعتی ارتقا یابد. سازندگان باید تکنولوژی های مختلف مانند دوربین های تعبیه شده در آینده خودرو، فروسرخ، رادار، سیستم های مسیر یاب و فاصله یاب به کمک امواج صوتی، سیستم سنجش فاصله با لیزر و سرعت سنج، جی پی اس و سیستم های دیگری از این دست باید نسبت به قبل بهبود بخشند و فرمتی عملیاتی تر به آن ها بدهند. مسئول برنامه نویسی خودروهای خودران در PSA می گوید :« اعمال و وقوع چنین تغییراتی نیاز به طی کردن فرایندی دارد که نتیجه کار در یک زنجیره سازگار و منطبق است.»او اضافه می کند :« در حال حاضر برخی از قطعات و اجزا به طور دستی و متناسب با هدفی خاص کالیبره می شوند. امیدواریم در آینده به تکنولوژی دست یابیم که سنسور ها قادر به کالیبراسیون خودکار باشند.» در همین راستا، خوزه وینسته دلوس موزوس در خط تولید خودری خودران کمپانی رنو، طرح « تائید نهایی» را بازبینی کرده و تغییراتی در آن اعمال کرده است. این مهندس اسپانیایی درابن باره می گوید:« تست های کیفیت خودروها باید به روز شوند. به عنوان مثال، ما در بخش تست کیفیت، مدار الکتریکی را به فرانید اضافه کرده ایم که به بررسی بهتر عملکرد سیستم کمک راننده کمک می کند. »
همچنین موندیر راشیدی، از اعضای کابینه گروه مشاوره ای بوستون، درباره تغییراتی که باید در زمینه ارتقای دقت و کیفیت خودرهای خودران اعمال شود، پیش بینی می کند که همه این تغییرات در نهایت به پیچیدگی بیشتر سایت های تولیدی منجر شود. او معتقد است تعداد مدل های خودروهای خودران باید چند برابر زمان فعلی شود و در عین حال، ترکیبی از آپشن های مختلف از سوی سازندگان در اختیار مشتریان قرار گیرد که در نهایت به پیچیدگی بیشتر فرایند تولید می انجامد.
او بابیان این جمله که :« همه مشتریان دقیقا آنچه را که برای خودروی خودران برنامه ریزی شده، نمی خواهند و خودروهای خودران باید انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بیشتری باشرایط داشته باشند» تاکید کرد که تولید کنندگان نباید از قرار دادن ابزار های دیجیتال در اپراتورهای زنجیره تولید غافل شوند تا همه تجهیزات و سنسور ها به خوبی در جای خود قرار گیرند و عملکرد خوبی در تست کیفیت داشته باشند.
ترجمه : گلنوش محب علی
انتهای پیام/