کد خبر: ۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
نکته فنی 2 شهریور «خودروکار»

بررسی دلایل جوش آوردن خودرو (1)

در بسیاری از موارد، دمای غیرطبیعی موتور می‌تواند علتی ساده و نه‌چندان پیچیده داشته باشد. اما در بسیاری از موارد دیگر می‌تواند به قیمت آسیب جدی به موتور و هزینه‌های گزاف تمام شود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، جوش آوردن خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

1- کافی نبودن میزان مایع خنک‌کننده
مایع خنک‌کننده‌ موتور، وظیفه‌ انتقال حرارت ناشی از عملکرد اجزای موتور را به رادیاتور و از رادیاتور به محیط دارد.

یکی از رایج‌ترین عوامل داغ کردن موتور، کم بودن میزان مایع خنک‌کننده است. عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده‌ی موتور، مطلقاً وابسته به حجم مشخصی از مایع خنک‌کننده است. در خودروهای مدرن، این میزان روی منبع رزرو مایع رادیاتور به‌صورت حداقل و حداکثر حک‌شده است. برای چک کردن سطح مایع رادیاتور، خودروی خود را در محلی صاف پارک نموده و تا خنک شدن کامل ماشین صبر کنید.

2- فن رادیاتور معیوب
اگر به هر دلیلی در عملکرد فن رادیاتور اختلالی ایجاد شود، موتور خودروی شما داغ کار خواهد کرد. برای بررسی پروانه یا فن رادیاتور، در حالت خاموش پره‌های فن را بچرخانید، اگر چرخش به‌سختی صورت بگیرد به‌ احتمال زیاد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. طبیعتاً اگر پره‌های پروانه آسیب‌دیده باشند، عمل مکش هوا به سمت رادیاتور به‌ درستی انجام نخواهد شد. حتماً قسمت مشبک جلویی رادیاتور را بررسی کنید، هر شی‌ء که مانع ورود جریان هوا از فن به رادیاتور شود؛ باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم خنک‌کننده شده و دمای موتور افزایش غیرعادی خواهد یافت. برای بررسی عملکرد سنسور و کلاچ فن، موتور را روشن کرده و کولر را روشن کنید، اگر بعد از تقریباً ۲ دقیقه فن روشن نشد بدون تردید ایرادی در سیستم وجود دارد. می‌توان به مواردی همچون، خرابی فیوز فن، خرابی سنسور و سوییچ فن و ایراد در سیم‌کشی اشاره کرد.

3- ترموستات خراب
وظیفه‌ی ترموستات جلوگیری از جریان مایع خنک‌کننده برای رسیدن دمای موتور به دمای عادی (خصوصاً در سرما) است. واضح است که اگر ترموستات خراب‌شده و مانع جریان مایع رادیاتور بشود، در زمان کوتاهی دمای موتور بالا رفته و داغ می‌کند. و اگر دمای محیط سرد نباشد، حتی در حال حرکت هم آمپر دما بالا خواهد رفت. معمولاً در صورت تکرار جوش آوردن خودرو، تعویض ترموستات پیشنهاد می‌شود. اگر بدون مقدمه و تغییری در عملکرد موتور، خودروی شما شروع به داغ شدن کرد، توجه کنید در زمان بالا رفتن نشانگر دمای موتور، صدای فن شنیده‌شده و دور تند آن عمل می‌کند؛ به‌احتمال‌زیاد ترموستات خودروی شما نیاز به تعویض دارد.

4- واترپمپ معیوب
خرابی واترپمپ به چند شکل خود را نشان می‌دهد. اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به‌احتمال‌زیاد واترپمپ شما درست عمل نمی‌کند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استهلاک واشر واترپمپ است که به‌صورت نشت مایع رادیاتور قابل‌تشخیص است.

نشتی در محل قرارگیری واترپمپ روی موتور اتفاق می‌افتد. در خودروهای جدید معمولاً اگر در محل قرارگیری تسمه تایم یا زیر آن مایع خنک‌کننده مشاهده شود، به‌احتمال‌زیاد واشر واترپمپ نشتی دارد. در برخی خودروهای قدیمی فن رادیاتور مستقیماً به واترپمپ متصل است که با فشار واردکردن به پروانه می‌توان متوجه میزان بازی پولی و محور واترپمپ شد. اگر در خودروی شما، واترپمپ و پولی آن در دسترس باشد، بازی بیش‌ازحد پولی یا شفت؛ نشان‌دهنده‌ی خرابی بلبرینگ واترپمپ است. البته در صورت خراب شدن بلبرینگ واترپمپ، صدایی شبیه به صدای حرکت چرخ‌دنده نیز از موتور شنیده می‌شود.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
0
سلام یه مشکلی تو ماشین های ایرانخودرو مدل های بالا هست که فکرمیکنم فن ضعیف هستش . بنده 2 بار که از توی تونل توحید رد شدم ماشین جوش آورد و دیدم که خودروهای دیگه هم جوش آوردن . وقتی ازجنوب به شمال نواب رو میرفتم توی تونل گردش هوا برعکس هست و فن های ضعیف زورش نمیرسه که دمای آب رو پایین نگه دارن و سریع جوش میارن
من دو بار هم این کار رو امتحان کردم یک بار با کولر روشن و یک بار با کولر خاموش و هر دوبار جوش آورد دیدم چند خودروی دیگه هم جوش آوردن و کنار زن. حتی امداد تونل هم این مساله رو تایید کرد
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار