کد خبر: ۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو پاسخ می‌دهد؛

چرا خودرو وارداتی گران شد؟

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، افزایش نرخ ارز، سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار را از دلایل اصلی افزایش قیمت خودروهای خارجی در بازار مطرح کرد.
به گزارش خودروکار، فرهاد احتشام زاد، گفت: در چهار ماهه نخست امسال 26 هزار و 603 دستگاه خودرو وارد کشور شده که در همسنجی با پارسال از نظر تعداد 43 درصد رشد داشته است.

وی درباره علل افزایش واردات، خاطرنشان کرد: سیاست دولت در حذف واردکنندگان غیرنماینده از بازار، نخستین دلیل این افزایش بود، به طوری که سبب شد به دلیل نگرانی از تعطیل شدن، این واردکنندگان به استفاده کامل از همه ظرفیت ثبت سفارشات خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: ماهیانه بطور متوسط پنج هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می شود که بین دو هزار تا دو هزار و 500دستگاه از سوی شرکت های غیرنماینده وارد می شد، اما به دلیل نگرانی از مسدود شدن امکان فعالیت این شرکت ها، واردات افزایش یافت.

احتشام زاد ادامه داد: این مساله برخلاف سیاست های کنترل ارزی دولت بوده و مکرر درباره اشتباه بودن آن هشدار داده شده بود.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین با اشاره به ترخیص خودروهای آسیایی و اروپایی مونتاژ شده در آمریکا که مدت زمان زیادی در گمرکات کشور باقی مانده بودند، گفت: مشکل این خودروها از اواخر اردیبهشت امسال برطرف شد و بتدریج شماره گذاری شدند؛ این خودروها نیز 10 تا 15 درصد واردات خودرو را تشکیل می دهند.

وی توضیح داد: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، حامل این پیام برای بازار بود که خودروهای وارداتی دیگر وارد کشور نخواهند شد؛ در نتیجه به ایجاد التهاب در بازار انجامید و کمیابی خودرو از واقعیت های اجتناب ناپذیری است که در ماه های آینده با آن مواجه خواهیم بود.

این فعال بخش خودرو همچنین افزایش نرخ ارز را عامل دیگری عنوان کرد که بطور مستقیم روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذار است.

به گفته احتشام زاد، مصوبه جدید هیات دولت مبنی بر افزایش تعداد اسقاط خودروهای فرسوده- که با توجه به ارزش هر خودروی اسقاطی، متناظرا قیمت خودروهای وارداتی افزایش خواهد یافت – بطور قطع به افزایش قیمت ها خواهد انجامید.

وی یادآوری کرد: با وضعیت به وجود آمده، خودروهای خارجی کار کرده و دست دوم به مثابه کالای کمیاب تلقی شده و با قیمت های بالاتری به فروش خواهند رفت؛ موضوعی که برای خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی اتفاق افتاد و امروز با دو برابر قیمت واقعی خود در بازار به فروش می رسند.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در پایان بیان داشت: سهم خودروهای وارداتی از بازار خودروی کشور تا پایان تیرماه فقط 6 درصد بوده است.
 
طرح شکایت از وزارت صنعت درخصوص بسته بودن سایت ثبت سفارش
به گفته وی، زمانی که شرکت نماینده رسمی گواهی فعالیتش را از اداره اصناف وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت می کند و خودروهایش به تایید سازمان استاندارد و محیط زیست می رسد، صرفا لازم است برای هر دور واردات خودرو ثبت سفارش آن کالا انجام شود و نیازی به هیچ مجوز قانونی دیگری نیست؛ مبنای این موضوع قانون مقررات صادرات و واردات است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: از چهار هفته پیش تارنمای ثبت سفارشات خودرو بسته شده که ابتدا اعلام شد به دلیل انجام آمارگیری از سایت است و پس از آن مجددا فعال می شود.
 
وی بیان داشت: یک هفته بعد اعلام شد سایت در حال به روز رسانی است و مشکل به زودی رفع خواهد شد، اما اواسط هفته گذشته و در واپسین روزهای حضور آقای نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد که بر اساس صلاحدید وزارتخانه سایت بسته می ماند.

احتشام زاد ادامه داد: این بار وزارتخانه اعلام کرد که مقرر شده قانونی مصوب شود و فعالان این عرصه باید تا زمان تصویب قانون منتظر بمانند.

وی با بیان اینکه تا زمان تصویب قانون اجازه تصمیم گیری نداریم، یادآوری کرد: از طرفی، قانون قابلیت عطف به ماسبق شدن را در این مورد نمی دهد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو صرفا بنا به صلاحدید معاون وزیر صنعت غیرقانونی است، وزارت صنعت تصمیمی ناعادلانه گرفته و با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات، ضرر مادی و اعتباری برای واردکنندگان به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: اعضای انجمن اکنون در حال پیگیری شکایت از مراجع ذیربط هستند.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار