کد خبر: ۸۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴

محاسبه قیمت خودرو تصادفی چگونه انجام می‌شود؟

افت قیمت خودرو به دلیل تصادف یکی از موضوعاتی است که هنگام فروش خودرو ذهن بسیاری از مالکان را درگیر می‌کند.
به گزارش خودروکار، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که خودروی‌تان به دلیل تصادف دچار خسارت شده است. خسارتی که جزئی یا کلی بودنش فرقی ندارد چراکه اطلاق همین عنوان تصادفی تاثیر شگرفی بر افت قیمت خودرو دارد و همین موضوع کافی است که دچار ضرر و زیان شدیدی هنگام فروش خودرو شوید. هرچند این موضوع بستگی مستقیم به میزان شدت تصادف دارد اما آشنایی نسبت به محاسبه قیمت خودروی تصادفی نقش مهمی در کاهش خسارت مالی به شما هنگام فروش دارد. به گفته کارشناسان، افت قیمت خودروی تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود به‌طوری که قیمت نهایی خودرو تصادفی از مجموع تعمیر بخش‌های فنی و بازسازی مجدد و رنگ‌کاری که توسط تعمیرکار انجام می‌گیرد، محاسبه می‌شود. به همین دلیل خرید این نوع خودروها توسط افراد کارشناس و خبره‌‍ صورت می‌گیرد و یا لااقل توسط این افراد بررسی می‌شود. از جمله مواردی که در تصادف یک خودرو بسیار به‌چشم می‌آید خسارت وارد شده به بدنه است؛ بنابراین تعویض و تعمیر هر یک از بخش‌های بدنه و رنگ‌شدن آنها در قیمت خودرو هنگام فروش اثر بسیاری دارد.

هرگونه رنگ‌شدگي بر روي بدنه خودرو نسبت به عمق و وسعت رنگ‌شدگي مي‌تواند در قيمت نهايي خودرو اثرگذار باشد. هنگامي كه بدنه خودرويي آسيب شديد مي‌بيند، در اصل به لحاظ مسائل مربوط به محاسبات برآيند نيرو بر ديگر نقاط به‌ويژه نقاط‌حساس اتاق نيز اثر می‌گذارد و اگر این موضوع به‌صورت فني و اصولي با دستگاه‌هاى پيشرفته شاسي‌كشي صورت نگیرد و عمليات قرارگيري صحيح قطعات تعويضي مربوط به شاسي و ساير قطعات به درستی انجام نشود، در تصادفات بعدي شاسي و اتاق خودرو مقاومت خود را از دست داده و خودرو از ايمني پايين‌تري نسبت به قبل از تصادف برخوردار می‌شود.

به همين دليل سلامت اتاق در قيمت خودرو تاثير قابل‌توجهی دارد. در مورد قطعات بدنه مثل درب موتور (كاپوت جلو) يا گلگيرهاي جلو (كه به وسيله پيچ و مهره به بدنه متصل مي‌شوند) افت قيمت به اين دليل است كه قطعه يدكي به لحاظ آلياژ، پرس و نوع جوشكاري نقطه‌اي با وضعیت ابتدایی خودرو قابل مقایسه نیست؛ چراکه موم‌كاري و زيرسازي رنگ اعم از فوسفاته، اچ پرايمر و رنگ رويه كيفيت قطعه فابريك و رنگ فابريك را ندارد که همین موضوع بر قیمت خودرو اثر جدی دارد. از عوارض قطعات تعويضي و رنگ‌شده بر روي خودرو مي‌توان زنگ‌زدگي و اكسيده شدن قطعه يدكي را نیز نام برد.

داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو با اشاره به اینکه سلامت بدنه بعد از تصادف نقش مهمی در فروش خودرو دارد، می‌گوید: با توجه به وجود ارتعاشات در بدنه خودرو برخي قطعات يدكي قدرت تحمل جذب و دفع ارتعاشات كمتري داشته و از برخي نقاط دچار شكستگي، سايش يا ايجاد لرزه و صدا مي‌شوند. وی افزود: اين شكستگي‌ها و لرزش‌ها در قطعاتي مانند موتور باعث بازشدن درب موتور هنگام حركت و ايجاد حادثه مي‌شود. به گفته وی، نكته دیگر اينكه در قطعاتي مثل گلگير عقب كه به واسطه برش از ناحيه ستون، ركاب و جوشكاري مجدد قابل‌تعويض هستند با استفاده از بتونه‌هاي مخصوص نقاط جوشكاري شده را زيرسازي و همسطح مي‌كنند. وی مشکل را زمانی می‌داند که اين بتونه‌ها بعد از مدتي فرسوده‌شده يا به دليل يكسان‌نبودن ضريب انقباض و انبساط‌شان با بدنه و تغيير دما از فلز جدا شده و مي‌ريزند؛ بنابراین خودرو نیازمند ترميم مجدد است كه همین موضوع وقت و هزينه زيادي از مالك مي‌گيرد.

نكته ديگر که در افت قيمت خودروهاي تصادفي تاثیر دارد، دانش فني عمليات بازسازي است كه معمولا در ايران به‌صورت سنتي و غيراصولي انجام مي‌شود و كيفيت پايين‌تري نسبت به استانداردهاي جهاني دارد. متاسفانه به دلیل نبود رشته‌هاي دانشگاهي مربوط به صافكاري و نقاشي خودرو در دانشگاه‌ها اين امر مهم با كيفيت پايين روي خودروها انجام مي‌شود و با توجه به عوارض ناشي از عدم آگاهي تعميركاران صافكار و نقاش، خودروی بازسازي شده به لحاظ فني هيچ‌گاه به حالت قبل از تصادف برنمي‌گردد و افت قيمت پيدا مي‌كند. داوود اسماعیلی با اشاره به اینکه در برخي موارد ديده شده كه صافكاران يا نقاشان نه‌تنها خودرو را بازسازي نكرده‌اند، بلكه بر شدت عوارض تصادف هم افزوده‌اند، می‌گوید: این موضوع موجب می‌شود خودرو خراب‌تر از قبل تحويل مالك شود كه گاه جبران اينگونه عوارض جداي از افت قيمت سبب می‌شود هزينه بازسازي مجدد بر دوش مالک خودرو سنگینی کند.

با توجه به موضوعاتی که مطرح شد، این پرسش وجود دارد که افت قيمت خودروی تصادفی چگونه محاسبه و ارزيابي می‌شود؟ داوود اسماعیلی درخصوص این موضوع می‌گوید: قيمت خودرو سالم نقش اصلي را در تعيين قيمت خودرو تصادفي دارد كه به‌صورت پلكاني و تصاعدي محاسبه می‌شود اما اگر خودرويي تصادف كند و قطعات اصلي آن مثل شاسي‌ها و سقف و ستون‌ها آسيب نديده باشند، قطعاتي كه با پيچ و مهره متصل هستند، (قطعات جداشدني) مثل گلگيرهاي جلو و درها حدود چهار درصد در افت قيمت خودرو تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه می‌دهد که اگر تصادف از ناحیه عقب خودرو صورت بگیرد، افت قیمت خودرو بیشتر می‌شود؛ به دلیل اینکه قطعاتی مثل گلگيرهاي عقب، جداشدنی نیستند؛ این موضوع حدود پنج درصد در افت قیمت خودرو تاثیر دارد. قطعاتي مانند شاسي و سيني بغل شاسي كه از اهميت بيشتري برخوردار هستند نیز هركدام حدود پنج درصد در افت قیمت خودرو اثر می‌گذارند.اما در صورتی که خودرو از سقف دچار آسیب شود این موضوع موجب می‌شود حدود ده درصد قیمت خودرو با افت مواجه شود. ستون‌هاي بغل سقف (كلاف‌ها) نیز در صورت آسیب‌دیدن نیز حدود پنج درصد در کاهش قیمت خودرو اثر می‌گذارد. در این بین اما خودرو تصادفی که به‌صورت کامل رنگ شود چون میزان خسارتش زیاد بوده است، بنابراین حدود شصت درصد افت قيمت نسبت به نمونه سالم و فابريك هم‌رديف خود خواهد داشت.

منبع: دنیای اقتصاد


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار