به گزارش خودروکار، در روشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ میکند، هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت میکند.
بر اساس تعاریف شرکت بازرسی، اخذ یک ستاره، نشان دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و هرچه تعداد ستارهها بالاتر باشد، از سطح کیفی بهتر خودروها حکایت میکند.
با این حساب، خودروهای سه ستاره را میتوان محصولاتی متوسط از جنبه کیفیت دانست و پنج ستارهها نیز دارای کیفیت برتر هستند. این در شرایطی است که طبق گزارش جدید شرکت بازرسی، حدود 70 درصد از خودروهای تولید داخل شامل پراید، پژو 405، پارس و تیبا تنها یک ستاره کیفی دارند و این یعنی از حداقل کیفیت (طبق تعاریف شرکت بازرسی)، برخوردارند.
بهعبارت بهتر، در حال حاضر شاکله اصلی صنعت خودرو کشور را محصولاتی با کیفیت نهچندان مناسب تشکیل دادهاند و تنها 30 درصد خودروهای تولید داخل، محصولاتی با سطح کیفی قابل قبول و نسبتا خوب هستند.
بر این اساس، 20 درصد از خودروهای داخلی دارای دو ستاره کیفی هستند که اگرچه آنها نیز ایرادات خاص خود را دارند، با این حال از اوضاع بهتری نسبت به تکستارهها برخوردارند. از جمله خودروهای دو ستاره تولید داخل میتوان به دنا و پژو 206 اشاره کرد که اولی از تیراژ نسبتا بالایی برخوردار بوده و دومی نیز محصولی ملی به شمار میرود. اما در نهایت طبق گزارش منتشره، فقط 10 درصد خودروهای داخلی توانستهاند سه ستاره کیفی را به دست بیاورند.
این درصد اندک را تندر-90، هایما و رانا شامل میشوند، خودروهایی که سه ستاره بودن شان نشان از سطح کیفی قابلقبول آنها دارد.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/