کد خبر: ۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸

مدیریت خارجی در خودروسازی ایران / الگو برداری از ترکیه

خودروسازی ایران در حالی با حدود نیم قرن سابقه هنوز نتوانسته مشتریان داخلی را راضی کند که به نظر می رسد مدیریت مستقیم شرکت های خارجی بر تولید و فروش خودرو در ایران، می تواند یک کلاس آموزشی مناسب و پر بار برای غول های جاده مخصوص باشد. طبق سیاست جدید وزارت صنعت،معدن و تجارت، خودروسازان خارجی به شرط رعایت الزامات مدنظر این وزارتخانه، می توانند به صورت مستقل در صنعت و بازار خودرو ایران فعالیت کنند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در شرایطی که خودروسازان خارجی در گذشته به نوعی مجبور بودند تحت همکاری با طرف های ایرانی اقدام به فعالیت در خودروسازی کشور کنند، حالا راه برای حضور مستقل آنها باز شده است.

طبق سیاست جدید وزارت صنعت،معدن و تجارت در دولت یازدهم، خودروسازان خارجی این امکان را دارند تا بدون همکاری مشترک با شرکت های داخلی، اقدام به تولید و عرضه محصول در ایران کنند. اولین نمونه از این سیاستگذاری نیز به رنوی فرانسه مربوط می شود، چه آنکه این شرکت در صورت امضای قرارداد با ایدرو، به صورت مستقل در خودروسازی کشور فعالیت خواهد کرد.

هرچند ایدرو نیز در این مشارکت سهم دارد، اما با توجه به اینکه طبق اساسنامه باید به تدریج سهام خود را واگذار کند، رنو عملا حضوری مستقل را در ایران تجربه خواهد کرد. همچنین سیتروئن نیز با خرید نیمی از سهام سایپای کاشان، به نوعی می تواند مدیریت مستقل خود را در خودروسازی ایران پیاده کند.

این دو اتفاق در واقع راه را برای حضور بی واسطه سایر خودروسازان بزرگ دنیا در ایران نیز باز خواهد کرد و از همین رو می توان به افزایش رقابت در بازار خودرو کشور طی سال های آینده امیدوار بود.

نگاهی به تجربه کشورهایی مانند ترکیه نشان می دهد آنها با فراهم کردن شرایط حضور مستقل خودروسازان بزرگ در خاک خود، ضمن استفاده از قدرت فنی و تکنولوژی شان، خود را وارد زنجیره جهانی تجارت خودرو کرده اند. بنابراین ایران نیز می تواند با استفاده از این الگوی موفق، پذیرای بزرگان خودروسازی جهان شده و رقابت در بازار خودرو را به حدی قابل قبول افزایش دهد.

انتهای پیام/

    

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار