به گزارش خودروکار، از سکه افتادن کار و بار دیزلیها به یک مشکل مالی برای تمام خودروسازان اروپایی تبدیل شده است اما این آلمانیها هستند که بیشترین ضرر را از این فرآیند میکنند. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود سازندگان خودرو در آلمان ضرر زیادی را متحمل خواهند شد چراکه بخش بزرگی از فروش آنها از همین خودروهای دیزلی است.
دیزلیها که زمانی بهدلیل استفاده حداقلی از سوخت بهعنوان ناجی آبوهوا شناخته شده و تحسین میشدند، حالا از سوی فعالان محیطزیست از متهمان اصلی انتشار گازهای گلخانهای و ذرات معلق در هوا هستند. نتیجه این گردش ۱۸۰ درجهای این است که شرکتهای خودروسازی و مردم عادی تاوان آن را داده و پولش را پرداخت میکنند.
خریداران خودرو حالا با چشماندازی نهچندان روشن مواجه هستند که براساس آن اگر خودروی دیزلی خریداری کنند یعنی پول خود را به سطل زباله انداختهاند زیرا دیزلیها حالا شرور و اهریمن شدهاند. طرحهای تامین مالی تولیدکنندگان و بانکها نیز با سقوط نرخ دستدومهای دیزلی با مشکل مواجه شدهاند.
هرچند اتحادیه اروپا همیشه درحال محکمکاری درباره مقررات مصرف سوخت بوده است اما نیاز بیشتری به موتورهای دیزلی کارآمدتر دارد. آنچه اکنون اتفاق میافتد جریمه آخرین مقصر ماجرا یعنی خریدار است که در عمل کمترین تقصیر را به گردن دارد. حل ریشهای معضل دیزلیها همچنین نیازمند هزینه کردن سرمایهای قابلتوجه در بخش فناوری است تا خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی بتوانند بهطور گسترده جای سوختمصرفکنها را بگیرند.
اما اکنون بزرگترین ضرردههای این روند در اروپا کارخانههای تولید خودرو در آلمان مانند بامو، مرسدس زیرمجموعه دایملر و آئودی زیرمجموعه فولکسواگن هستند. تاتاموتورز زیرمجموعه جگوار لندروور و بخش چینی ولوو نیز در خطر ضرر کردن از فرآیند حذف دیزلیها قرار دارند.
بیش از ۶۵ درصد فروش این تولیدکنندگان بزرگ خودرو در قاره سبز را همین خودروهای دیزلی تشکیل میدهند و اگر فروش آنها کاهش یابد ضرر بزرگی را متحمل خواهند شد. ممکن است برای امریکاییها جای تعجب داشته باشد که چرا این شرکتها در صورت حذف دیزلیها تا این اندازه ضرر میکنند زیرا خرید وسایل نقلیه دیزلی در این کشور محدود به کشندههای پهنپیکر است اما در غرب اروپا که نرخ سوخت به دلیل مالیاتهای تنبیهی ۳ برابر امریکاست، دیزلیها میتوانند بیش از ۳۰درصد بهرهوری سوخت را کاهش دهند.
فروش خودروهای دیزلی و شاسیبلندها در اروپای غربی در سال ۲۰۱۱م (۹۰-۸۹) رقم چشمگیر ۷/۵۵درصد بود. این رقم البته بعد از آن به ۵۰درصد رسید اما حالا نشانههای بارزی از شکنندگی را نشان میدهد.
کارشناسان بازار پیشبینی میکنند که سهم خودروهای دیزلی در غرب اروپا تا سال ۲۰۲۵م (۰۴-۱۴۰۳) به ۱۵درصد سقوط کند. زمانی که فروش دیزلیها در اروپا افزایش یافت دولت تلاشهای خود را برای بهبود وضعیت اقلیمی و تغییرات آن آغاز و تلاش کرد با وضع قوانینی که دیزلیها را دربرمیگرفت، از ذرات آلودهکننده هوا بکاهد. البته پیش از آن اروپاییها مشوقهای وسوسهانگیزی داشتند تا مردم را برای خرید خودروهای دیزلی قانع کنند که شامل تخفیفهای مالیاتی برای خریداران و قوانین مالیاتی جذاب برای شرکتهای خودروسازی میشد.
بهطور تقریبی همه کارشناسان بر این عقیده هستند که مشوقهای اروپایی برای خرید دیزلیها سیاستهایی اشتباه بود؛ سیاستهایی که نتوانست جلوی رسوایی فولکسواگن و سایر شرکتهای درگیر با تقلب در نشان دادن میزان آلایندگیها را بگیرد.
حالا این اشتباه فاحش باعث شده شرکتهای خودروساز بیشتر به فکر کاهش انتشار دیاکسیدکربن باشند و ناگزیر به رو آوردن به سمت تولید خودروهای برقی شوند. سیاستگذاران در سراسر اروپا از جمله لندن، پاریس و برلین، در تلاش برای ممنوع کردن تردد همه خودروهای دیزلی در مراکز شهرها هستند و درنظر دارند مشوقهای مالیاتی دراینباره را حذف کنند. این باعث خشم تولیدکنندگان اروپایی خودرو میشود زیرا معتقدند تولیدات تازه آنها بسیار کمتر از محصولات پیشین آلایندگی دارند.
آنها همچنین سرمایهگذاریهای بزرگی برای رسیدن به محصولات فعلی کمتر آلودهکننده انجام دادهاند. اگر سیاستگذاران در شهرهای بزرگی که نام برده شد ممنوعیت تردد دیزلیها را عملی کنند، این شرکتها ضرر هنگفتی خواهند کرد و سرمایههای اختصاص دادهشده به این کار دود شده و مانند گازهای آلودهکننده به هوا خواهند رفت.
آنها میگویند هرگونه ممنوعیت باید با انتخاب و گزینش خود آنها انجام شود نه سیاستگذاران شهری. بهگفته استفان براتزل از مرکز مدیریت صنعت خودرو (CAM) در شهر برگیش گلادباخ آلمان، این کشور که بزرگترین بازار خودرو در اروپاست در فشارهای سیاسی قرار دارد که هدف آنها جلوگیری از راه یافتن خودروهای دیزلی به شهرستانهای آلمان است.
همچنین به گفته این فعالان خودروسازی در این کشور تصمیمگیریهای مختلف حقوقی و قضایی در صف انتظار هستند که میتوانند این وحشت را برای خودروسازان بیش از پیش کنند. او گفت که سهم دیزلیها در بازار آلمان امسال میلادی به کمتر از ۴۰درصد میرسد و در چند سال آینده به ۳۰درصد نیز کاهش خواهد یافت. اگر فروش دیزلیها همینطور کم و کمتر شده و براساس پیشبینی کارشناسان تا سال ۲۰۲۵م (۰۴-۱۴۰۳) به ۱۵درصد سقوط کند، تهدید بزرگی برای شرکتهای لیزینگ خودرو و بانکهایی که وام خرید خودرو میدهند نیز پیش خواهد آمد.
این شرکتها و نهادها باید درنتیجه کاهش ارزش باقیمانده قید میلیونها یورو را بزنند. آنچه در سال ۲۰۱۰م (۸۹-۸۸) برای بانکها و شرکتهای لیزینگی در امریکا رخ داد، بهزودی در اروپا به وجود خواهد آمد و تنها مقصر این اتفاق دیزلیها خواهند بود. تاکنون بهطورتقریبی همه سازندگان خودرو در خودروهای دیزلی خود تقلب کردهاند، از اینرو خیلی دیر است که بگوییم حذف دیزلیها جهان هستی را نجات خواهد داد. این حرف خودروسازان و فعالان صنعت خودرو است، هرچند دوستداران محیطزیست حرف خود را تغییر نمیدهند و همه مشکلات را از چشم دیزلیها میبینند.
از آن سو هرچند شرکتهای خودروسازی کشان کشان به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی رفته و میروند اما هنوز برنامههای روشن و مشخصی در اینباره ندارند و تنها در حال محک تواناییهای خود برای ساخت برقیها و هیبریدیها هستند.
باید منتظر ماند و دید در کشاکش این درگیریها آیا دیزلیها به طور کامل حذف خواهند شد و برقی و هیبریدیها جای آنها را خواهند گرفت یا شرکتهای خودروسازی میتوانند از سرمایههای خود در این بخش دفاع کرده و همچنین خطوط تولید دیزلیها برای اروپا را نگاه دارند.
منیع: گسترش صنعت
انتهای پیام/