به نقل از "یورو ان سی ای پی"، در آخرین جلسه تست تصادف خودروها اروپا 4 خودرو بالاترین امتیاز ایمنی 4 بخش متفاوت را به دست آوردند. بر اساس این تست، خودروها از لحاظ ایمنی در رتبهبندی بین یک تا پنج ستاره قرار میگیرد.
کیا نیرو
در این جلسه بالاترین نشان ایمنی از سوی کارشناسان ایمنی اروپا در تست برخورد با موانع سخت از جلو، برخورد تمام عرض با موانع، تست برخورد جانبی و تست ضربههای شلاقی به محصول بازطراحی شده و جدید رنو سنیک تعلق گرفت. این خودرو تقریبا 90 درصد تست ایمنی بزرگسالان را با جمع آوری امتیاز 34.5 به دست آورد.
امتیاز حفاظت از سرنشینان بزرگسال بر مبنای ضربه از جلو، کنارین و تست شلاقی (whiplash) تعیین میشود که برای ارزیابی حفاظت از سرنشینان و راننده خودرو به کار گرفته میشود.
تست شلاقی موسسه Euro NCAP برای بهبود عملکرد صندلی و پشتیهای سر طراحی شده است. به طور مثال طراحی باید با توجه به دادههای موجود از تصادفات در دنیای واقعی به منظور حفاظت موثر انجام شود. هندسه پشتی سر از این جهت مهم است که از انجام حرکات اضافی سر جلوگیری به عمل میآورد و پشتیبان موثری محسوب میشود.
در این تستها سرنشینان ساختگی کودک در عقب رنو سنیک 82 درصد موارد ایمنی، عابران پیاده حواشی خودرو 67 درصد و سامانههای کمکی 59 درصد در برابر خطرات ایمن ماندند. مدل تست شده در این ارزیابی یک رنو سنیک 5 صندلی بود که حدود یک هزار و 517 کیلوگرم وزن دارد اما امتیاز اخذ شده در خصوص گرند سنیکهای 7 صندلی نیز کاربرد دارد.
اما یکی دیگر از خودروهای تست شده در آخرین جلسه "NCAP" اروپا سوبارو "لورج" است که در اوایل سال جاری میلادی کمی بهتر از همتایان فرانسوی به بازار ارائه شد. این خودرو 92 درصد معیارهای ایمنی برای سرنشینان بالغ جلو، 83 درصد معیارها برای سرنشینان کودک ساختگی در عقب، 75 درصد معیارهای ایمنی برای عابران پیاده و 67 درصد سامانههای امنیتی کمکی را در این ارزیابی دارا بود. تمامی این معیارها در کنار یکدیگر باعث شد تا این خودرو 5 ستاره تست ایمنی را کسب کند.
در این ارزیابی آدمکهای بچه که نقش کودک 1.5و 3ساله را بازی میکنند در صندلی عقب با صندلی بچهای که خودروساز پیشنهاد میدهد آزمایش میشود. در سال 2016نحوه انجام تست کمی دچار تغییر شده است به طوری که آدمکهای بچه نقش کودکان ۶و 10سال را که بر روی متکای مخصوص نشسته است، بازی میکنند.
زمانی که این تست با مجموعه گزینههای اختیاری انجام میشود، احتمالا نمیتوان نتایج ناشی از تویوتا هایلوکس را نادیده انگاشت. مدل 2016 تویوتا هایلوکس مجموعهای از سامانههای امنیتی را به مدل استاندارد خود افزوده است. شاید تعجببرانگیز باشد که این خودرو بدون این سامانهها 2 ستاره خود را در نرخ کلی رتبه بندی را از دست میدهد.
سناریوی مشابهی نیز در خصوص کیا نیرو 2016 وجود دارد. این خودرو نیز به مجموعهای از سامانههای کمکی پیشرفته رانندگی مجهز است که باعث رتبهبندی آن در رده 5 ستارهها میشود. نمونه استاندارد و بی گزینه امنیتی این خودرو 4 ستاره امنیتی را از آن خود کرده است.
منبع: عصر ایران
انتهای پیام/