کد خبر: ۶۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷

سوخت ناسالم، ترافیک سنگین؛ فرمول تکراری افزایش آلودگی هوا

آلودگی هوا نتیجه کنار هم قرار گرفتن کیفیت خودروها ، سوخت نامناسب و ترافیک سنگین است؛ ترکیبی که استانداردهای اعلامی را در عمل بی‌اثر می‌کند.

سوخت ناسالم، ترافیک سنگین؛ فرمول تکراری افزایش آلودگی هوابه گزارش خودروکار -  موضوع آلایندگی خودروها صرفاً به «محصول» محدود نمی‌شود؛ کیفیت سوخت، شرایط ترافیک و زیرساخت حمل‌ونقل نیز به همان اندازه در تعیین سطح آلایندگی نقش دارند. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد خودروهای یورو5 نیز در مواجهه با سوخت ناکارآمد یا ترافیک سنگین، رفتاری متفاوت از شرایط استاندارد بروز می‌دهند.

سوخت کم‌کیفیت دشمن پنهان موتور و تجهیزات کنترل آلایندگی

سوخت با اوکتان پایین باعث ناک موتور، افزایش آلایندگی و کاهش عمر قطعات کلیدی مانند کاتالیست می‌شود. در برخی شرایط، عمر کاتالیست تا یک‌پنجم کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق به‌تنهایی می‌تواند خودروهای نسبتاً جدید را نیز به جمع خودروهای آلاینده وارد کند.

ترافیک سنگین و چند برابر شدن آلایندگی در سرعت‌های بسیار پایین

تحقیقات نشان می‌دهد رفتار خودرو در ترافیک سنگین با سرعت 5 تا 10 کیلومتر، چند برابر حالت حرکت پایدار آلاینده تولید می‌کند. توقف‌های مکرر، شتاب‌های کوتاه و کارکرد ناپیوسته موتور، چرخه تولید آلاینده‌ها را تشدید می‌کند. این شرایط در تهران و سایر کلان‌شهرها کاملاً قابل مشاهده است.

فناوری‌های جدید، نیازمند سوخت استانداردتر

موتورهای توربوشارژ و به‌ویژه نسل جدید GDI که امروزه در بسیاری از خودروهای داخلی و وارداتی استفاده می‌شوند، حساسیت بسیار بیشتری به کیفیت سوخت دارند. پایین بودن کیفیت سوخت نه‌تنها عملکرد این موتورهای پیشرفته را مختل می‌کند، بلکه هزینه‌های نگهداری و تعمیرات برای مشتریان را هم افزایش می‌دهد.

تأکید کارشناسان بر ریشه‌های اصلی آلودگی هوای تهران

با وجود چالش‌های ذکرشده، تمام خودروهایی که امروز پلاک می‌شوند ناچارند آزمون‌های آلایندگی و مصرف سوخت را پاس کنند؛ اما تا زمانی که اصلاحات ساختاری در کیفیت سوخت، مدیریت ترافیک و نوسازی ناوگان فرسوده انجام نشود، انتظار کاهش چشمگیر آلودگی هوا واقع‌بینانه نیست. تسنیم

برچسب ها: آلودگی هوا
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار