او با اشاره به آمار پلیس در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: کل معاملات خودروی کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۷ میلیون بوده است. از این میزان، فقط یک میلیون مربوط به خودروهای نو بوده که همان ۲۹ نهاد در آن دخالت کردهاند.
نجفیمنش افزود: در مقابل، ۶ میلیون خودرویی که بین مردم خریدوفروش شده، نه شکایتی از آن ثبت شده و نه نهادی در آن نظارت داشته است. این نشان میدهد که نظارتهای سنگین دولت بر بازار خودروی نو نتیجه مطلوبی نداشته است.
رئیس انجمن قطعهسازان تأکید کرد: اگر دولت از دخالت در قیمتگذاری و مدیریت کنار برود، صنعت خودرو میتواند مسیر رشد طبیعی خود را طی کند. این صنعت در ابتدا توسط بخش خصوصی ایجاد و مدیریت شد، اما پس از انقلاب شرایط تغییر کرد.
او عملکرد ایرانخودرو پس از واگذاری مدیریت به بخش غیردولتی را نمونهای از اثر مثبت کاهش دخالت دولت دانست و گفت: وقتی مدیریت غیردولتی شد، عملکرد شرکت قابلتوجه بهتر شد.
نجفیمنش همچنین بر ضرورت تقویت ارتباطات بینالمللی صنعت خودرو تأکید کرد و گفت: کشوری مانند چین سالانه بیش از ۳۰ میلیون خودرو تولید میکند، زیرا ارتباطات بینالمللی باز دارد و همکاریهای مشترک گستردهای انجام میدهد. اگر ما نیز مسیر همکاری بینالمللی را هموار کنیم، صنعت خودرو امکان رشد و توسعه جدی خواهد داشت. خبرقطعه