کد خبر: ۶۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۴ - ۰۷:۲۴
خودروکار گزارش می دهد

خودروهای هیبریدی پلی به دوران حمل‌ونقل سبز/ ضرورت اجرای سیاست های تشویقی در افزایش خودروهای پاک

افزایش سهم خودروهای هیبریدی در کل ناوگان به‌عنوان یک راه‌حل میانی می‌تواند هم‌زمان با کاهش مصرف سوخت فسیلی، کنترل هزینه‌ خانوار و آماده‌سازی زیربنا برای الکتروموبیلیتی کامل، به کاهش انتشار و افزایش امنیت انرژی با رویکرد استانداردهای سختگیرانه تست، مدیریت باتری و سیاست‌های انگیزشی کمک کند تا از آثار نامطلوب بالقوه همانند انتشار واقعی بالاتر در PHEV جلوگیری به عمل آورد. 

خودروهای هیبریدی پلی به دوران حمل‌ونقل سبز/ ضرورت اجرای سیاست های تشویقی در افزایش خودروهای پاکبه گزارش خبرنگار خودروکار -  هیبریدها به‌طور میانگین مصرف سوخت شهری را کاهش می‌دهند و در کشورهایی با واردات بنزین و گازوئیل، کاهش واردات سوخت اثر مستقیم روی تراز ارزی و امنیت انرژی دارد از این رو افزایش سهم هیبریدها در ناوگان حمل و نقل از اهمیت به سزایی برخوردار است. خودروهای هیبریدی به‌عنوان «پل تکنولوژیک» اجازه می‌دهند بازار، تولیدکننده و زیرساخت (شارژر، شبکه برق، بازیافت باتری) به‌تدریج آمادگی پیدا کنند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهند رشد خودروهای برقی سریع است اما هیبریدها هنوز سهم مهمی در بازار دارند و در برخی بازارها رشد چشمگیری دارند از این رو راه حل خوبی برای گذر به الکتروموبیلیتی کامل هستند. خودروهای تمام برقی اغلب هزینه اولیه بالاتری دارند اما هیبریدها می‌توانند گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری برای خانوارها باشند تا دستورِ تغییر رفتارِ مصرف‌کنندگان و زیرساخت همگام شود، بنابراین این دسته از خودروها هزینه پایین تری برای مصرف کننده به همراه دارند.
 در استفاده‌ی بهینه از این دسته از خودروها همچون شارژ منظم PHEV و رانندگی در حالت الکتریکی، کاهش انتشار واقعی قابل دستیابی است، اما بدون سیاست و آموزشی مناسب، PHEVها ممکن است انتشار واقعی بیشتری نسبت به برآورد آزمایشگاهی نشان دهند. 
بررسی روندهای جهانی از شتاب در فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی حکایت دارد. در حال حاضر تعداد فروش خودروهای برقی سالانه در سطح جهان به میلیون‌ها دستگاه رسیده و رشد سال‌‌به‌سال آن، قابل توجه است؛ همزمان فروش هیبریدها در بسیاری از بازارها حساس یا کشورهای با سیاست‌های ترکیبی افزایش یافته که این الگو نشان می‌دهد نقش هیبریدها در دوره انتقالی همچنان مهم است. 
در حال حاضر اهداف میانگین انتشار تولیدکنندگان خودروسخت تر شده و اتحادیه اروپا و دیگر مناطق، اهداف میانگین دی اکسید کربن را سخت‌تر کرده‌اند و این فشار تولیدکنندگان را به توسعه خودروهای کم‌انتشار، از جمله هیبریدی و تمام‌الکتریک، واداشته است. این مقررات تولیدکنندگان را مجبور به تنوع‌بخشی محصول می‌کند. 
سازمان‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مقادیر مورد آزمایش قرار گرفته با مصرف واقعی فاصله دارند و برای خودروهای PHEV نیز موضوع شارژ و الگوی استفاده اهمیت دارد؛ بنابراین معیارها و نظارت واقعی در حال تقویت است. 
نگاهی به نقاط قوت و همچنین محدودیت ها و تجربه های جهانی خودروهای هیبریدی نشان می دهد کاهش مصرف سوخت در استفاده شهری و آسان‌تر شدن پذیرش مصرف‌کننده و سازگاری با شبکه برق موجود از جمله نقاط مثبت این دسته از خودروها بوده است در همین حال داده‌های واقعی نشان داده‌اند که برخی PHEVها در عمل شارژ نمی‌شوند و بنابراین انتشار واقعی آنان می‌تواند چند برابر مقادیر آزمایشگاهی باشد که این مسئله ضرورت سیاست‌های تکمیلی (آموزش، مشوق شارژ، قوانین گزارش‌دهی) را نشان می‌دهد که حاکی از محدودیت ها است.
بررسی روندهای جهانی نیز نشان می دهد تحولات فناوری در دهه اخیر باعث افزایش راندمان و کاهش هزینه تولید خودروهای هیبریدی شده است. شرکت‌هایی مانند تویوتا، هوندا، فورد و هیوندای با به‌کارگیری فناوری‌های جدید در باتری‌های لیتیوم‌یونی، سیستم‌های بازیابی انرژی ترمز و نرم‌افزارهای مدیریت انرژی، نسل جدیدی از خودروهای هیبریدی را عرضه کرده‌اند که هم‌زمان اقتصادی و سازگار با محیط‌زیست هستند.
روند جهانی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای هیبریدی و برقی از بازار جهانی خودرو از مرز ۴۰ درصد خواهد گذشت. بسیاری از کشورها مانند ژاپن، آلمان و چین سیاست‌های تشویقی همچون کاهش مالیات، یارانه خرید و محدودیت برای خودروهای بنزینی را در پیش گرفته‌اند تا گذار به حمل‌ونقل پاک تسریع شود.
در همین حال در کشورهایی که زیرساخت شارژ کامل برای خودروهای تمام‌برقی هنوز فراهم نشده است، توسعه ناوگان هیبریدی می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا باشد. در ناوگان حمل‌ونقل عمومی – به‌ویژه تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای خدماتی – استفاده از خودروهای هیبریدی باعث صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه سوخت و کاهش قابل‌توجه انتشار آلاینده‌ها می‌شود.


علاوه بر این، خودروهای هیبریدی به دلیل قابلیت شارژ از طریق بازیابی انرژی ترمز و عدم وابستگی کامل به زیرساخت برق، گزینه‌ای واقع‌بینانه و مقرون‌به‌صرفه برای کشورهایی با شبکه انرژی در حال توسعه محسوب می‌شوند.
بنابراین خودروهای هیبریدی پلی میان دنیای خودروهای بنزینی و برقی هستند و می‌توانند نقش کلیدی در دوران گذار به حمل‌ونقل سبز ایفا کنند. توسعه این خودروها در ناوگان حمل‌ونقل شهری نه‌تنها موجب کاهش آلودگی و مصرف انرژی می‌شود، بلکه زمینه‌ساز رشد فناوری، اشتغال‌زایی و هم‌راستایی با سیاست‌های جهانی کاهش کربن است. از این رو، تدوین سیاست‌های حمایتی، ارتقای استانداردهای داخلی و همکاری با خودروسازان بین‌المللی از ضرورت‌های اساسی برای آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر است.

برچسب ها: هیبریدی
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار